به گزارش صفیر گیلان؛همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی ، از جام مارلیک و ۵۹ قطعه و مجسمه فلزی کشف شده ازتپه مارلیک رودبار در موزه باستان شناسی رشت رونمایی شد. بعد از گذشت ۵۰ سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران […]

به گزارش صفیر گیلان؛همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی ، از جام مارلیک و ۵۹ قطعه و مجسمه فلزی کشف شده ازتپه مارلیک رودبار در موزه باستان شناسی رشت رونمایی شد.

بعد از گذشت ۵۰ سال از کشف اشیای باستانی در تپه مارلیک رودبار به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران ، این اشیا به مدت ۱۵ روز در معرض نمایش علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت.

به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شعار امسال هفته میراث فرهنگی، موزه های در هم تنیده، رویکرد نو و مردمان نو از سوی شورای بین المللی موزه ها در سال ۲۰۱۸ عنوان شده است و در این راستا سازمان میراث فرهنگی گیلان ۵۰ برنامه در این هفته در دست اجرا دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، «رضا علیزاده» در مورد آثار به نمایش گذاشته شده در موزه رشت هم گفت: جام مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین ، مهره های آویز، دکمه و سربند زرین و …  ازجمله اشیا نمایش داده شده در موزه رشت خواهد بود.  این آثار در سال ۱۳۴۲ از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.

وی با تاکید بر ایجاد موزه های تخصصی در گیلان اعلام کرد: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در این راستا پیش بینی شده است و اختصاص آن به ما در اجرای برنامه های فوق کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ۵۹ قطعه از این اشیا که در موزه ملی ایران نگهداری می شد گفت: این اشیا پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شده واکنون در رشت به مدت ۱۵ روز به نمایش گذاشته می شود.

علیزاده به لزوم احداث موزه های تاریخی بیشتر در استان تاکید کرد و گفت: باید با ساخت موزه های  تخصصی بیشتر جریانی هویت ساز در تداوم مباحث فرهنگی  استان ایجاد شود.

وی با اشاره به احداث موزه در پیاده راه فرهنگی رشت بیان کرد: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند ساختمان شهرداری، پست و هتل ایران نیز به موزه  تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شود. با تبدیل بناهای تاریخی پیاده راه فرهنگی می توانیم رشت از به ایستگاه و مقصد گردشگری تبدیل کنیم. لذا با اختصاص  ۳۰ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی  به موزه های استان اقدامات جدی تری در احداث موزه ها و تجهیز آنها صورت می گیرد.

وی همچنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا ، موزه ماسوله و موزه کتابهای دینی درآستانه اشرفیه خبر داد.

در ادامه معاون میراث فرهنگی این سازمان با اشاره به بازسازی آثار قدیمی در استان، بیان کرد: امسال بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای این مهم در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه در نظر داریم با همکاری شهرداری و شورای شهر رشت ساختمان شورا به موزه مشروطه، خانه فرهنگ به موزه فرهنگ و ساختمانهای تاریخی پیاده راه از قبیل ساختمان پست و هتل ایران و شهرداری به موزه های تخصصی و منطقه ای بدل شود.

به گفته «ولی جهانی» افتتاح تخستین مرکز پژوهشی میراث فرهنگی تاریخی و طبیعی کاسپین همراه با رونمایی ۱۰ جلد کتاب در خصوص موزه از مهم ترین برنامه های هفته میراث فرهنگی است.