پروژه مسکن مهر فومن در طول ۱۰ سال فراز و نشیب فراوان، مشکلات عدیده ای را به خود دیده و هم اکنون نیز داستان این بی سر و سامانی ها به قوت خود باقی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ پروژه های مسکن مهر فومن با هدف رفع مشکل مسکن افراد بی بضاعت و کم درآمد  با دولت نهم شروع به کار کرد و داشتن مسکن که مشکل اصلی جوانان برای ازدواج بود را برطرف می کرد، طرحی که تحسین کارشناسان زیادی را به دنبال داشت ولی در این میان مسائلی به وجود آمد که چهره این طرح عظیم را خدشه دار کرده است.

نداشتن تعهد و تخصص افرادی که مسئولیت ساخت این منازل به آنها واگذار شد و عجله در تحویل واحدها، نبود نظارت قوی و مستمر و بحران اقتصادی کشور مسائل بیشماری را در ساخت مسکن مهر بوجود آورده است.

مسکن مهر که به عنوان بزرگ‌ترین طرح ساخت مسکن در دولت نهم آغاز شد و در دولت دهم با تعهد ساخت دو میلیون و ۳۲۰ هزار واحد مسکونی شکل اجرایی به خود گرفت، متاسفانه با وجود قول های مسئولان دولت تدبیر و امید برای اتمام پروژه مسکن مهر در کل کشور، این پروژه مسکونی کماکان ناتمام و سرگردان است.

پروژه مسکن مهر فومن  با گذشت یک دهه  فراز و نشیب فراوان، مشکلات عدیده ای را به خود دیده و سپری کرده است و هنوز هم داستان این بی سر و سامانی ادامه دارد مشکلاتی که بیش از همه متقاضیان فاقد منزل مسکونی و مستاجر را آزار می دهد.
مردم شهرستان فومن هم مثل سایر نقاط کشور نسبت به مشکلات مسکن مهرگله مند هستند، اکنون بسیاری از واحد ها یا نیمه ساخته یا در مرحله پایانی و ریزه کاری بدلیل کمبود بودجه رها شده  وبسیاری از خانواده ها را در انتظار تحویل این واحدها گذاشته است.

واحد هایی که برخی هم علاوه بر دریافت هزینه های بالاتر از قیمت قرارداد و تعیین شده در زمان ثبت نام از متقاضی، به دلیل گران شدن مصالح ساختمانی و شرایط بد اقتصادی، آن طور که انتظار می رفت رضایت مردم را جلب نکرده است.

یکی از ساکنین مسکن مهر  فومن در گفتگو با خبرنگارصفیر گیلان اظهار کرد: با توجه به اینکه دو سالی است از زمان تحویل واحد مسکونی گذشته اما هنوز خیابان ها و معابر آسفالت نشده در صورتی که ما هزینه آسفالت معابر را پرداخت کرده ایم و برای پیگیری مشکل وقتی به تعاونی مربوطه مراجعه می کنیم می گویند مسئولین ذیربط انجام ندادند.

وی با اشاره به نبود امنیت در اطراف واحدهای مسکونی افزود: به دلیل نبود یک مرکز انتظامی و حصار مناسب در اطراف واحدها، مامن خوبی برای افراد سودجو است که اموال مردم را به سرقت ببرند تا جایی که باید وسیله نقیله خود را با ترس و دلهره از سرقت افراد سودجو پارک کنید و این یک معضلی است که ساکنین واحدها را نگران کرده است.

و اما ببینیم مسئولان استان و شهرستان در جلسه  شورای مسکن شهرستان فومن  به منظور بررسی آخرین اقدامت انجام شده در مسکن مهر فومن با هدف اتمام پروژه و حل مشکلات موجود در آن پروژه با حضور علیزاده مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان و  محسنی فرماندار شهرستان فومن در محل فرمانداری برگزار شد چه گفتند و می گویند.

علیزاده مدیر کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با تاکید تسریع انجام پروژه های مسکن مهر عنوان کرد : از عمر این  پروژه در  شهرستان بیش از یک دهه از رمان شروع آن گذشته است .

وی ازود:از همه دستگاههای زیربط خواستارم  تا با همکاری یکدیگر نسبت به تحویل واحدهای تعهد شده قبل از پایان سال به اعضاء اقدام نمایند.

علیزاده تاکید کرد؛ قسمت معارض پروژه با همکاری مسکن شهرسازی و بانک مسکن هر چه سریعتر تعین و تکلیف و مشکلات پروژه رفع گردد.

پروژه مسکن مهر بزرگترین چالش شهرستان فومن

در این نشست  محسنی با عنوان اینکه صد واحد تعهد شده ۸۰ واحد آن تحویل اعضاء شده و ۲۰ واحد باقیمانده تا قبل از پایان سال به اتمام می رسد و این پایان کار نیست بلکه برای استرداد وجه پرداختی کسانی که انصراف داده اند باید سریعاً چاره ای اندیشید و همچنین صدور پایان کار با همکاری بخشداری و اداره ثبت  اسناد و املاک سریعاً انجام پذیرد.

محسنی با اشاره به این که پروژه مسکن مهر در شهرستان فومن به یکی از مشکلات شهرستان تبدیل شده که با اقدامات انجام شده تاکنون، رفع نگردیده است.
محسنی با بیان این که نافی زحمات انجام شده برای این پروژه نیستیم، منافع مردم در این خصوص را مورد توجه قرار داد و افزود: علی رغم انجام اقدامات مختلف، مشکلات اصلی این پروژه هنوز حل نشده است و با توضیحاتی که متولیان امر ارائه داده اند، مستلزم رسیدگی و چاره اندیشی فراتر از سطح شهرستان خواهد بود.
فرماندار شهرستان با انتقاد از این که مردم به این پروژه اعتماد کردند و سرمایه خود را در اختیار متولیان آن گذاشتند، بر لزوم رسیدگی به دو نکته مهم در این پروژه تاکید کرد و افزود: وجود معارض برای زمین این پروژه و مساله صدور سند و دیگر، تعیین تکلیف مطالبات افراد انصراف داده، مسائلی است که حاکی از پایان نیافتن مشکلات آن است.
وی در این راستا افزود: مجموع ۵۸۰ واحدی که قرار بود ساخته شود، در حالی به ۱۶۰ واحد تقلیل یافت که در پایان، تنها ۶۰ واحد ساخته شد.
محسنی اعلام کرد: بخشی از مسائل این پروژه از قبیل محوطه سازی توسط مسکن و شهرسازی شهرستان که مطالبه ساکنان است، در سال آینده انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید

خورشید مهربانی بر مسکن مهر فومن تابید

****

یادداشتی از زلیخا صفری با عنوان ؛نام مهر را یدک می کشم،اما روی ستونهای بی مهری قرار گرفتم

  • نویسنده : زلیخا صفری راسته کناری