به گزارش صفیر گیلان؛ نهمین جلسه کنترل سیلاب و ساماندهی رودخانه های و سومین جلسه سازماندهی آب بندان های شهرستان فومن به صورت تجمیعی به ریاست معاون برنامه برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد. در این جلسه شاهین علیزاده با تاکید بر تسریع فرآیند ساماندهی رودخانه‌های شهرستان فومن با توجه به […]

به گزارش صفیر گیلان؛ نهمین جلسه کنترل سیلاب و ساماندهی رودخانه های و سومین جلسه سازماندهی آب بندان های شهرستان فومن به صورت تجمیعی به ریاست معاون برنامه برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن برگزار شد.

در این جلسه شاهین علیزاده با تاکید بر تسریع فرآیند ساماندهی رودخانه‌های شهرستان فومن با توجه به محدودیت زمانی پیش رو بر اعمال نظرات بیشتر بر پیمانکاران تاکید کرد و گفت: در برخی پروژه ها شاهد کندی کار هستیم و کارها به خوبی پیش نمی رود که نیاز است ضمن دریافت گزارش کار از پیمانکاران و تعیین بازه زمانی برای آنها در صورت عدم توانایی در اجرای کار با پیمانکاران جدید و توانمند جایگزین شوند.

معاون برنامه برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن در همین راستا به خسارت سیل سال گذشته در منطقه باغبانان اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه مسئولان و مدیران ارشد کشور و استان از این منطقه بازدید کرده اند اما هنوز اقدام شایسته ای توسط پیمانکار پروژه انجام نگرفته است و نیاز است که شرکت آب منطقه ای گیلان به عنوان کارفرما تدبیر دیگری برای تسریع در امور بیاندیشد و تصمیمات جدیدی اتخاذ کند.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود توجه به مسائل محیط زیستی و اعمال نظارت سازمان محیط زیست وتعامل بیشتر با این نهاد را در انجام پروژه ها خواستار شد و گفت: با توجه به اینکه سه رودخانه شهرستان به تالاب انزلی می رسند توجه به این امر حیاتی است.

وی شیوه نامه ساماندهی رودخانه ها را اقدامی موفقیت آمیز و مثمر ثمر عنوان کرد که نقش بزرگی در کاهش خسارت ناشی از سیل ایفا کرده است.

علیزاده از سوی دیگر بر ضرورت تعامل بیشتر با بنیاد مسکن تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن به عنوان یک نهاد خدمت رسان در روستاها به عنوان بازوی فرمانداری عمل کرده و پیشانی خدمت رسانی به مردم است و از همین رو ضرورت دارد تعامل دستگاه ها با این نهاد افزایش یابد.
معاون برنامه برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری شهرستان فومن در خصوص آب بندان های شهرستان نیز اظهار داشت: ۱۰۰ پهنه آب بندان متعلق به شهرستان فومن است که مشاور برای آن طرح تهیه کرده و به دو دسته سودآور و غیرسودآور تقسیم بندی شده اند.
علیزاده تصریح کرد: از آب بندان ها علاوه بر تامین آب کشاورزی می توان صه صورت چندمنظوره برای پرورش ماهی و گردشگری بهره گرفت.

وی همچنین از انتخاب یک آب بندان طی ده روز آینده به عنوان پایلوت خبر داد و گفت: آب بندان سیاورود فومن و آب بندان کلرم از شرایط مناسبی برای انتخاب به عنوان پایلوت اقدامات اجرایی برخوردار هستند.
حمید رضایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن نیز در این نشست با بیان اینکه شیوه نامه ساماندهی رودخانه دارای محدودیت زمانی است، متذکر شد: از سوی دیگر با توجه به نزدیکی به فصل پاییز از لحاظ جوی و جغرافیایی نیز به زودی با محدودیت های رو به رو خواهیم شد که از همین روتنها تا پایان شهریور فرصت داریم که ساماندهی رودخانه ها را به سرانجام برسانیم.
رضایی به کندی برخی پروژه ها نظیر باغبانان اشاره کرد و گفت: آب منطقه ای از یک سو پیمانکاران را مقصر کندی پروژه عنوان می کند و از سوی دیگر پیمانکار نیز عدم وجود نقشه اجرایی را که باید توسط آب منطقه ای تهیه شود مشکل کار عنوان می کنند.

وی خواستار اخطار کتبی به پیمانکاران و تعیین بازه زمانی برای آنها شد و گفت: با توجه اندک فرصت باقیمانده باید در صورت عدم توانمندی پیمانکاران ضعیف کنار گذاشته شوند.

رضایی با تاکید بر اینکه کار دقیق و قانونمند نباید سبب فرصت سوزی شود متذکر شد: زمان برای ما مهم است و اگر یکی از اهالی روستا به مشکلی برخورده نباید خودش به تنهایی وارد میدان شود و جلوی کار را بگیرد بلکه باید به بخشداری گزارش کند.

گفتنی است هر یکی از اعضا در نشست امروز گزارش عملکرد سه ماهه خود را ارائه کردند و امور آب فومن نیز ضمن اعلام درصد پیشرفت کار به همراه نقشه مشخصات برای ۷ پیمانکار مستقر در ۳ رودخانه مهم و اصلی شهرستان فومن گزارشی در این زمینه ارائه کرد.