معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد : سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر، در کشورهای توسعه یافته است .

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛دکتر آبتین حیدرزاده – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به  اینکه هفته اول بهمن ماه سال جاری  به عنوان «هفته ملی کنترل و پیشگیری از بیماری سرطان» اختصاص یافته است ، گفت : هدف از بزرگداشت این مناسبت، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های سرطانی، عوامل سرطان زا و راه های پیشگیری از آن است.
وی در ادامه با بیان اینکه  سرطان ها از مهم ترین بیماری های غیرواگیر محسوب می شوند ، تصریح کرد : سرطان دومین عامل شایع مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل در کشورهای در حال توسعه است و در حال حاضر ، سرطان عامل ۱۲ درصد مرگ و میر، در سراسر جهان می باشد.
معاون بهداشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت : آنچه که ما به عنوان “سرطان” می شناسیم رشد بی رویه و گسترش غیرطبیعی سلول‌های بدن است و این مهم، زمانی رخ می دهد که ماده ژنتیکی درون یک سلول آسیب ببیند . سلول ها به طور غیر قابل کنترل ، تکثیر شده و رشد می کنند و این رشد غیر معمول موجب از بین رفتن بافت های اطراف می شود  و در نوع وخیم، سرطان پخش شده و دیگر نواحی بدن را نیز درگیر می کند .
دکتر  حیدر زاده در ادامه با اشاره به این که سرطان ، بیماری غیر واگیر است ، گفت :  احتمال بروز سرطان در همه سنین و در هر نقطه از بدن  وجود دارد اما با افزایش سن احتمال بروز این بیماری زیاد است. برخلاف بیماری های مسری مانند AIDS ، آنفلوآنزا و یا توبرکولوزیس، سرطان بیماری  واگیردار، نیست.
معاون بهداشتی دانشگاه  تصریح کرد: سلول های سرطانی می توانند تومورها را تشکیل داده و سیستم ایمنی بدن را مختل نموده و  مانع از  کارکرد منظم بدن شوند .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه عوامل ژنتیکی ، انتخاب سبک زندگی، مصرف دخانیات همچنین، نوع تغذیه می تواند به ابتلا به این بیماری کمک کند ، گفت : تنها پزشک است که می تواند با استفاده از تکنیک های تشخیصی و افتراقی، بیماری را تشخیص دهد.
معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به راههای درمان بیماری سرطان، تصریح کرد : در حال حاضر شیمی درمانی با داروها به منظور جلوگیری از تقسیم و تکثیر سلول‌های سرطانی ، مورد  استفاده قرار می گیرد.
وی در خاتمه با بیان اینکه جراحی، مؤثرترین و سریع ترین راه درمان برای تومورهایی است که در مراحل اولیه رشد می باشند، پرهیز از مصرف الکل، دخانیات، رعایت الگوهای صحیح تغذیه ای، عدم استفاده از غذاهای چرب و نمک سود همچنین، انجام فعالیت های فیزیکی، ورزش، کاهش استرس، فشارهای روحی و معاینات پزشکی مستمر را  به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان، لازم دانست