به گزارش صفیر گیلان؛جلسه کارگروه سلامت، پیشگیری از مصرف مواد دخانی و تب کریمه کنگو شهرستان فومن به ریاست فرماندار و با حضور اعضای کارگروه صبح روز چهارشنبه برگزار شد. در این نشست محمود قاسم نژاد نماینده عالی دولت در شهرستان فومن توجه به بهداشت فردی و محیطی را از وظایف مهم دستگاههای متولی نظیر […]

به گزارش صفیر گیلان؛جلسه کارگروه سلامت، پیشگیری از مصرف مواد دخانی و تب کریمه کنگو شهرستان فومن به ریاست فرماندار و با حضور اعضای کارگروه صبح روز چهارشنبه برگزار شد.
در این نشست محمود قاسم نژاد نماینده عالی دولت در شهرستان فومن توجه به بهداشت فردی و محیطی را از وظایف مهم دستگاههای متولی نظیر شهرداریها، شبکه بهداشت، دامپزشکی و تعزیرات دانست و اظهار داشت: مدیریت پسماند یکی دیگر از موضوعاتی است که همواره باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه سهل انگاری در زمینه مدیریت پسماند موجب به خطر افتادن سلامت جامعه می شود، یادآور شد: هم اکنون بخشی از پسماندها برای بازیافت منتقل می شوند اما همواره باید مدیریت اصولی در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد و با برنامه ریزی مناسب و مدیریت شده در این راستا گام برداشت و صرفا به فکر جمع آوری زباله نباشیم.

قاسم نژاد با بیان اینکه هم اکنون در زمینه مدیریت پسماند در روستاها با مشکلاتی مواجه هستیم، یادآور شد: هیچگونه توجیه و کوتاهی در این زمنیه قابل قبول نبوده و اگر فردی نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد بهتر است مدیریت را واگذار کند.

فرماندار فومن تاکید کرد: باید آثار زباله از چهره روستاهای شهرستان فومن زدوده شود.

وی مدیریت در حوزه سگهای ولگرد را از دیگر وظایف برخی دستگاهها نظیر شهرداری ها دانست و افزود: به همه مخلوقات خداوند باید به دیده احترام نگریست و آزار رساندن و زجردادن حیوانات نیز مخالف آموزه های قرآنی و دینی ما است اما وجود سگهای ولگرد در سطح شهر سبب نگرانی بسیاری از خانواده ها شده که نیاز است در این زمینه برای جلوگیری از انتقال بیماری مشترک انسان با دام شهرداریها اقدامات موثری را صورت دهند. راهکار این اقدام نیز بر اساس دستورالعمل کشوری تدوین و ابلاغ گردیده و وظایف دستگاهها بخصوص شهرداران در آن مشخص شده است که باید بر اساس آن عمل نمایند.

قاسم نژاد با اشاره به لزوم پایش مستمر مکانهای عرضه مواد غذایی، پروتئینی ، لبنی ، رستورانها و… خواستارتشدید نظارتها و برخورد با متخلفین شد و افزود: جرائم باید بازدارنده باشد و ضمن تنبیه فرد متخلف از تکرار تخلفات توسط سایر افراد جلوگیری کند.

فرماندار فومن با تاکید بر لزوم جلوگیری از ذبح دام در سطح ییلاقات و روستاهای شهرستان و عرضه مستقیم آن بدون نظارت دامپزشکی یادآور شد: متولیان امر برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت شهروندان از اینگونه رفتارهای پرخطر بهداشتی جلوگیری کنند.

قاسم نژاد سلامت آب را دیگر موضوع حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: در سطح روستاها باید نظارت و کنترل دقیقتری برای تضمین سلامت آب شرب و افزایش کیفیت آن صورت گیرد و این موضوع همواره مورد توجه فرمانداری و کمیته برنامه ریزی شهرستان بوده و اعتباراتی نیز به آن اختصاص داده شده است.
در سال جدید بیش از ۵ میلیارد تومان برای دستگاههایی که به نوعی با سلامت جامعه سر و کار دارند اعتبار گذاشته شده است.
وی از تعزیرات حکومتی و اداره صمت شهرستان فومن خواست که با کمک اتحادیه ها؛ نظارت ها را در زمینه بهداشت و گرانفروشی افزایش دهند.

فرماندار فومن در پایان اظهارات خود اطلاع رسانی در زمینه سلامت را حائز اهمیت و حساس عنوان کرد و با انتقاد از انتشار برخی اخبار جعلی در کانالهای خبری گفت: نباید با انتشار برخی اخبار غیرواقعی اسباب نگرانی مردم را فراهم آوریم و سلامت روانی جامعه را بهم بریزیم.

در این این جلسه دکتر یکتا رئیس شبکه بهداشت و درمان فومن نیز با ارائه گزارشی از عملکرد اعضا با تکذیب انتقال بیماری ویروسی از ناحیه آب در سطح شهرستان فومن اظهار کرد: سیستم بهداشت کشور نسبت به بیماری اسهال بسیار حساس است به طوریکه هر مورد مراجعه بیماران به مراکز درمانی و بهداشتی در سامانه ثبت می شود و افزایش تعداد بیماران به طور خودکار وضعیت هشدار را روشن می کند.

وی همچنین با قدردانی از اقدامات شهرداری فومن در زمینه جمع آوری محل دپوی زباله در محوطه پشت اداره ارشاد اظهار کرد: بعد از ۴ بار اخطار این اقدام صورت گرفت و امیدواریم که دیگر شاهد دپوی زباله در آن محل نباشیم.