به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ارسلان زارع در آیین آغاز کشت مکانیزه برنج در گیلان در شهرستان شفت، این محصول را از تولیدات راهبردی کشورمان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، میزان وابستگی به واردات برنج از کشورهای دیگر کاهش یافته است. وی اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌های […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان؛ارسلان زارع در آیین آغاز کشت مکانیزه برنج در گیلان در شهرستان شفت، این محصول را از تولیدات راهبردی کشورمان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، میزان وابستگی به واردات برنج از کشورهای دیگر کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: علیرغم محدودیت‌های آبی و زمین با استفاده از فرآیند مکانیزاسیون و انجام تحقیقات در زمینه بهبود ارقام و گونه‌های برنج، در این سال‌ها شاهد افزایش کمیت و کیفیت محصول برنج بودیم.

استاندار گیلان به نقش مهم مکانیزاسیون در مدیریت بهینه مصرف آب، کیفیت و نیز کمیت محصول تولیدی اشاره کرد و گفت: گیلان با تولید بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن شلتوک برنج، سهم ۳۰ درصدی تولید برنج سفید کشور را داراست.

وی با اشاره به سهم بالای زراعت برنج در اشتغال و فعالیت ۳۰۰ هزار بهره‌بردار مستقیم در این عرصه اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته و حمایت های دولت و استقبال مردم از تولیدات برنج گیلان، سهم گردش مالی این محصول در گیلان طی سال گذشته بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال بود.

استاندار گیلان ابراز امیدواری کرد که در سال‌جاری با افزایش محصول تولیدی و کیفیت بیشتر، علاوه بر گردش مالی مضاعف، شاهد ارتقاء سهم اشتغال این حوزه باشیم.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر باتوجه به استقبال کشاورزان، برنامه‌های حمایتی دولت در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و توسعه ماشین آلات کشاورزی در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، مجموعه بهره‌مندی از مکانیزاسیون به حدود ۷۰ درصد رسیده است.

زارع گفت: امیدواریم با برنامه‌های حمایتی در سال‌جاری؛ زمینه توسعه ماشین آلات و پوشش بیشتر مکانیزاسیون در فرآیند تولید محصول برنج را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه براساس آمار سازمان هواشناسی، میزان نزولات جوی و بارش‌ها در فصل زمستان سال گذشته و بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل و دوره میان مدت و بلندمدت نمایانگر کاهش جدی بیش از ۳۰ درصدی است، افزود: باتوجه به ضرورت مدیریت مصرف بهینه آب در امر کشاورزی، استفاده از مکانیزاسیون در کاهش مدت فرآیند کشت اثرگذار بوده و زمینه صرفه‌جویی را فراهم می سازد.

نماینده عالی دولت در گیلان در خاتمه خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در گیلان طی سال‌های اخیر با تحقیقات صورت گرفته، توانسته‌ ارقامی با ترکیب گونه‌های بومی را به کشاورزان ارائه کند که نیازمند آب کمتر بوده و در شرایط خشکسالی و تنش آبی نیز مقاومت بیشتری دارد.