اختصاصی/صفیر گیلان؛رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت که خود بومی این شهرستان است و کشاورززاده و کشاورزی را به درستی درک می کند می گوید،با وجود  تمام مشکلات و علارغم اینکه این شهرستان در تقسیمات وزارت کشور جز مناطق کم برخوردار و محروم در بین شهرستانهای کشور است باید بگویم که شهرستان شفت به دلیل شرایط […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت که خود بومی این شهرستان است و کشاورززاده و کشاورزی را به درستی درک می کند می گوید،با وجود  تمام مشکلات و علارغم اینکه این شهرستان در تقسیمات وزارت کشور جز مناطق کم برخوردار و محروم در بین شهرستانهای کشور است باید بگویم که شهرستان شفت به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و داشتن آب و هوا و خاک مرغوب و نیز مناطق بکر جنگلی و کوهستانی  و … یکی از مستعدترین مناطق کشاورزی کشور و استان محسوب می شود به طوری  که در تمامی فصول سال امکان کشت انواع محصولات در آن وجود دارد.

سرزمینی که مردم آن در تمام فصول سال چه زمستان، چه بهار، تابستان و پاییز به تولید محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، دامداری، و صنعت مشغولند و به واقع باید شفت را سرزمین هزاران گنج نامید .

تسطیح اراضی کشاورزی شالیزار شفت برنج

رئیس جهاد کشاورزی  شهرستان شفت با اشاره به اینکه یکصدوبیست هکتارازاراضی روستای مرخال شفت بااعتباربالغ بر۱/۵ میلیارد تومان درسالجاری ازمحل اعتبارات ملی تجهیز ونوسازی میشود:گفت که بر اساس برنامه ششم توسعه ، یکصدوبیست هکتار از اراضی شالیزاری روستایی  مرخال یکپارچه سازی ، تجهیز و نوسازی می شود .

یوسف نژاد در حاشیه بازدید از طرح تسطیح و یکپارچه سازی شالیزارهای روستای ‘ مرخال در گفت و گو با خبرنگار صفیر گیلان افزود :درسال زراعی جاری ۷۵هزارتن شلتوک و۴۴هزارتن برنج سفید دراین شهرستان تولید شده که  ما حصل این تولید باعث کسب رتبه ۶درتولیدبرنج را به شهرستان شفت و نیز  تامین۷ درصدبرنج کشور از این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه در شهرستان ۷۶واحدشالیکوبی فعالوجود دارد افزود: ۲۶ واحد  از کارخانه های شالیکوبی  ساخت و تجهیز شدند تا کار تبدیل شلتوک به برنج سفید را انجام دهند.

یوسف نژاد تصریح کرد؛طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در کشور از سال ۷۰ آغاز شد و تاکنون در بیش از ۷۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرا شده است.

وی یکی از دغدغه های دولت یازدهم را رونق کشاورزی و دستیابی به خودکفایی در تامین مواد غذایی دانست و افزود : هیات دولت هم در سفر به گیلان نیز اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی  شالیزارهای این  استان را تصویب کرده بود.

یوسف نژاد سهم مشارکت کشاورزان در اجرای این طرح را ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت که بقیه ۸۵ درصد را دولت می پردازد
وی افزود؛عملیات تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری از اواخر شهریور پس از برداشت شالی آغاز می شود و تا اردیبشهت سال بعد و پیش از آغاز نشا کاری ادامه می یابد.

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت به اهمیت اجرای نوسازی شالیزارها اشاره  می کنند و می گویند، به گواه کشاورزان ،با اجرای این طرح هزینه تولید کم ، مقدار تولید اضافه و مدیریت آب ، کودهی و سمپاشی هم تسهیل می شود و در نهایت ضریب کشت نیز به دو تا سه بار افزایش می یابد.

رئیس جهاد کشاورزی تاکید کرد؛ هزینه بالای تولید ، پایین بودن عملکرد ، عدم کنترل و مدیریت آب در مزارع و اتلاف آن ، مصرف بی رویه نهاده ها ، نداشتن جاده دسترسی به مزارع و عدم بهره وری مطلوب از منابع آب و خاک اجرای این طرح را اجتناب ناپذیر کرده است.
وی گفت : به دلیل کثرت بهره برداران و کوچک بودن زمین ، اجرای طرح تسطیح به همکاری کشاورزان نیاز دارد.
او با اشاره به اینکه در اجرای طرح تسطیح و نوسازی عملیات کانال کشی ،قطعه بندی ، تسطیح اراضی و ایجاد جاده های دسترسی انجام می شود ، افزود : با توجه به پائین بودن سرانه زمین درمنطقه ، علاوه بر سختی در اجرای کار ،به همکاری و مشارکت جدی شالیکاران نیاز داریم.
وی اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری را در دستیابی به خوداتکایی در تولید برنج اثرگذار دانست و افزود : مکانیزه شدن ، افزایش تولید در واحد سطح ،کاهش هزینه و از همه مهم تر کشت مجدد برنج از مزایای اجرای این طرح است.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه دربرنج رتبه ششم استان راداریم و۷درصدنیازکشورراشهرستان تامین میکند گفت:شهرستان شفت ۱۴۳۳۶هکتاراراضی شالیزاری داردکه۶۴۰۰هکتارآن تجهیزونوسازی شده است.

عسل

زنبور عسل 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت اعلام کرد: تولید عسل درسال ۹۷ در این شهرستان ۳۷۰تن بود که براساس نتایج آمارگیری سال ۹۸  از کلنی‌های زنبور عسل  ۵۰۴ تن عسل به ارزش اقتصادی ۳۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان استحصال و روانه بازار مصرف شد.

 یوسف نژاد با بیان اینکه اکثر زنبورداران بومی در حوزه دهستان چوبر در روستاهای ویسرود  وسلمرز مستقر هستند افزود: تعداد کلنی های زنبور عسل در این شهرستان ۲۹۱۳۵ کلنی متعلق به ۳۳۸ زنبور دار ( بومی و مهاجر) است.

وی در ادامه اظهار کرد: در سال ۹۸ توانستیم ۱۶۲ تن افزایش تولید نسبت به سال ۹۷ داشته باشیم.

photo_۲۰۱۹-۱۲-۱۰_۱۶-۱۵-۱۰

پیله ابریشم

مدیر جهاد کشاورزی شفت ضمن ارائه گزارشی از وضعیت نوغانداری منطقه گفت:  ۴۷۰ هکتار باغات توتستان در شفت وجود دارد و ۲ هزار و پانصد نوغاندار در این شهرستان به پرورش کرم ابریشم می پردازند افزود: شفت رتبه دوم تولید پیله را در استان گیلان دارد و در سال جاری ۱۲۵ تن پیله در این شهرستان تولید که نسبت به سال گذشته ۳۰ تن افزایش تولید در این صنعت را داشته است.

مهندس یوسف نژاد در ادامه افزود: در سال جاری برای اولین بار برداشت پاییزه پیله ابریشم در این شهرستان انجام گرفت. 

وی با بیان اینکه در این راستا  امید  است با توسعه و احیای توتستانهای قدیمی و برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه پرورش تخم نوغان و تولید پیله مرغوب و با کیفیت را افزایش دهیم خاطر نشان کرد: امیدواریم شاهد تولید تا ۱۵۰ تن باشیم  تا گامی موثری در جهت  پیشبرد اهداف کریمه جمهوری اسلامی رشد و شکوفایی اقتصادی و کمک به  اقتصاد خانوار روستایی و کسب درآمد بیشتر آنها برداشته شود.

 photo_2017-09-21_01-52-47

شاه بلوط

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت  در بخشی دیگر از این گفتگو به  برداشت شاه بلوط در بیش از۴۰۰هکتار که به صورت پراکنده  و تک درخت  در اراضی شیب دار روستاهای ویسرود ، ساینیگاه، کلوان ، گیشم ، طالقان ، بابارکاب به ارزش اقتصادی یک میلیارد و دویست میلیون تومان اشاره کرد و گفت: این درخت  خاص مناطق مدیترانه ای با زمستان های ملایم است.

وی رویشگاه طبیعی شاه بلوط در مناطق مرتفع کوهستانی با خاک مرطوب و زهکشی مناسب دانست و افزود:این درخت در ایران تنها در مناطق محدودی از جنگل های گیلان رویش دارد.

یوسف نژاد تصریح کرد؛منطفه ویسرود با مساحت حدود  ۴۰۰هکتار وسیع ترین رویشگاه درخت شاه بلوط به شمار می آید. در سایر مناطق به صورت خیلی پراکنده دیده می شود.

وی گفت: بذر شاه بلوط به عنوان میوه خوراکی سرشار از ویتامین  ب و ث می باشد  همچنین میوه و برگ های تازه و گل های آن اثر دارویی داشته  و شهد گل های درخت شاه بلوط در تغذیه زنبور عسل نقش موثری دارند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شفت به دیگر محصولات این شهرستان اشاره می کند و می گوید ؛درچای باتولید ۷۰۰۰تن برگ سبز چای رتبه هفتم چای دربین استانهای شمالی داریم و۷واحدکارخانه چایسازی کارتبدیل برگ سبزبه چای خشک رادارد.

گل محمدی شفت

پروژه های شاخص در شفت

وی می گوی ،مجموعه جهاد کشاورزی با برنامه ریزی پروژه های شاخص از جمله سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان را از شش هکتار کنونی به ۱۵ هکتار رساند و طی سال جاری بالغ بر ۳۰ تن گل محمدی توسط کشاورزان شهرستان تولید و سه هزار لیتر گلاب با کیفیت از آن استحصال شده است.

کشت آفتابگردان برای اولین بار در  ۵/ ۳هکتار از اراضی روستایی درخرطوم و نیز کشت توت فرهنگی ۳هکتاردرکاظم آباد وخطیبان،پرورش قو و غاز به ظرفیت ۵ هزارقطعه درچماچا با اخذ تسهیلات امیلیارد۲۰۰میلیون تومان،پرورش قرقاول به ظرفیت ۸۰۰قطعه درکمسارشفت و علاوه براین ۵۲ واحد مرغداری شهرستان دارای ۲ واحدتولید جوجه یکروزه و۱واحدتولیدبوقلمون و همچنین ۵۴ هکتارباغ کیوی درشهرستان نام برد و گفت: از پنیز سیاهمزگی که به عنوان یک برند برای شهرستان شفت است نباید غافل شویم زیرا این پنیر به خاطر ظعم و عطر و خاصیت هایی که دارد قابل رقابت با پنیر های جهانی است.

وی افزود:پنیر سیاهمزگی از بهترین و خوش خوراک ترین پنیر های منطقه محسوب می شود که کاملا به روش سنتی تولید می شود.

وی افزود : در راستای توسعه باغات میوه وترغیب وتشویق کشاورزان و خروج از تک محصولی و ایجاد اشتغال پایدار ایجاد باغات میوه در اراضی شیب دار شهرستان در دستور کار  ما قرار دارد و برای این منظور ما برگزاری دوره آموزشی را نیز داریم. 

وی در پایان امیدوار شد تا با همراهی و همدلی مردم منطقه و جوانان و نگاه مسئولان بتوانیم شهرستان شفت را با ظرفیت های زیادی که در حوزه کشاورزی و گردشگری دارد به جایگاه اصلی ارتقاء دهیم.

تهیه و تنظیم//زلیخا صفری راسته کناری

photo_2017-05-25_10-59-05-300x200 جنگل ویسرود

photo_2017-09-21_01-53-14 پنیر