به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز هفته کرامت و روز دختر اظهار کرد: زنان و دختران پاک و عفیفه ایران اسلامی با تاسی از حضرت زهرا و فاطمه معصومه( س) با حفظ نجابت و […]

به گزارش صفیر گیلان؛ رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه با تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و آغاز هفته کرامت و روز دختر اظهار کرد: زنان و دختران پاک و عفیفه ایران اسلامی با تاسی از حضرت زهرا و فاطمه معصومه( س) با حفظ نجابت و پاکدامنی خود همواره در راستای پاسداشت خون شهدا گام برمی دارند.
فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه دختران مومنه در حفظ سلامت جامعه نقش غیر قابل انکاری دارند گفت: حفظ حجاب در جامعه امروزی بسیار حائز اهمیت بوده و امیدوارم مدیران متولی در این باره با ارائه روش های نوین و دوری جستن از موازی کاری در راستای گسترش عفاف و حجاب بکوشند.

صدای زنگ بحران رودخانه های رشت و زباله های سراوان سیر صعودی دارد
وی با تاکید بر لزوم اجرای لایروبی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت در فصل تابستان بیان کرد: مشکل آلودگی رودخانه های رشت طی چند دهه اخیر بارها مطرح شده و با سرازیری فاضلاب های صنعتی و خانگی به داخل دو رودخانه رشت این آلودگی روز به روز در حال افزایش است.
شیرزاد با بیان اینکه شهرداری رشت طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه رودخانه ها انجام داده است افزود: علیرغم تمامی تلاش های انجام شده تا کنون در حوزه رفع مشکل رودخانه های رشت اقدام اساسی انجام نشده و بوی نامطبوع ناشی از آلودگی این دو رودخانه موجب آزار شهروندان است.
وی با ابراز گلایه از عدم توجه به شهر رشت در سفر مدیران دولتی به گیلان گفت: بخش عمده ای از اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته به منظور احیای دو رودخانه رشت محقق نشده و همچنین اعتبار مورد نیاز برای خرید دستگاه زباله سوز رشت تحقق پیدا نکرده و این در حالی است که زنگ بحران رودخانه های رشت و زباله های سراوان از مدتها قبل به صدا درآمده است.

رئیس کمیسیون بهداشت شورای رشت با تاکید بر رعایت سلسله مراتب توسط شهردار رشت بیان کرد: اخیرا جلساتی درباره سراوان و رودخانه های رشت برگزار شده و انتظار می رود زمان برگزاری و نتایج جلسات به اطلاع اعضای شورا برسد.
وی به آغاز لایروبی دو رودخانه گوهررود و زرجوب رشت اشاره کرد و گفت: شهرداری رشت متولی رودخانه های شهر نیست اما در راستای حفظ سلامت اجتماعی و ایجاد رفاه شهروندی نسبت به لایروبی رودخانه ها اقدام می کند.
شیرزاد با اشاره به اعلام آمادگی چند سرمایه گذار به منظور سرمایه گذاری در تالاب عینک و رودخانه های رشت تصریح کرد: شهرداری رشت در هر حوزه ای که ورود می کند پس از مدتی برخی از دستگاههای دیگر نیز در آن ورود کرده و مسئله تولی گری را مطرح می کنند.
وی با بیان اینکه در تمامی اقدامات حفظ سلامت شهروندان باید مورد توجه باشد گفت: شهرداری های مناطق رشت در اجرای لایروبی با سازمان عمران همکاری کرده و تجهیرات تحت اختیار خود را به منظور اجرای بهتر لایروبی در اختیار این سازمان قرار دهند.

شیرزاد به همکاری و مساعدت شهرداری رشت با دیگر دستگاه ها در مواقع نیاز اشاره کرد و گفت: شهرداری رشت با کمبود امکانات و تجهیزات برای لایروبی مواجه است و انتظار می رود دستگاه های متولی در حوزه رودخانه در اجرای لایروبی مناسب با شهرداری رشت مساعدت کنند.
رئیس کمیسیون بهداشت شورا با تاکید بر اینکه بسترهای مناسب در حوزه سرمایه گذاری در رشت ایجاد شده است افزود: درباره تالاب عینک و رودخانه های زرجوب و گوهررود سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کرده و با توجه به اینکه شهرداری رشت متولی رودخانه ها و تالاب نیست انتظار می رود با تعامل دستگاه های متولی تعامل بیشتری در راستای جذب سرمایه گذار و ایجاد امکانات رفاهی از جمله هتل و غیره در حاشیه تالاب عینک و رودخانه های رشت داشته باشند.
وی با بیان اینکه فرماندار رشت به طور جدی پیگیر تمامی مباحث شهری است افزود: پیگیری های فرماندار رشت موجب ایجاد تعامل بیشتر ما بین دستگاه های دولتی با شهرداری رشت شده و این مهم نقش موثری در رفع مشکلات ایفا می کند.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: باغات چای و زمین های شالی در گذشته از این مساله آسیب فراوان دیده و انتظار می رود مشکل کم آبی با سطحی نگری به بحران بزرگی همچون زباله سراوان تبدیل نشود.

فرصت یک ماهه برای شناسایی چاله و چوله های آسفالت رشت

شیرزاد با تاکید بر اینکه شهرداران مناطق موظف به شناسایی تمامی چاله و چوله های عمیق موجود در آسفالت سطح شهر هستند بیان کرد: این مهم باید طی مدت زمانی یک ماهه انجام شود و در حال حاضر وضعیت آسفالت رشت موردرضایت شهروندان نیست.

وی با قدردانی از عملکرد سازمان عمران شهرداری رشت افزود: در چهار راه حشمت، چهار راه گلسار و … چاله های بزرگی در سطح آسفالت وجود دارد و این مشکلات باید با همکاری شهرداری های مناطق برطرف شود. رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا از تلاش های شبانه روزی کارگران بخش رفت و روب و فضای سبز شهرداری رشت تقدیر کرد و گفت: با وجود گرمای شدید هوا کارگران این بخش به طور منظم مشغول فعالیت بوده و یقینا انباشت زباله در محلات رشت در این روزهای گرم سال موجب ایجاد مشکلات فراوانی می شود.
نائب رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت در جلسه امروز با انتقاد از وضعیت آسفالت رشت اظهار کرد: نوارهای حفاری شهر رشت از چند ماه گذشته تا کنون به اتمام نرسیده است.

محمد حسن علیپور با بیان اینکه باید به وعده هایمان عمل کنیم افزود: نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی باید محلات رشت باشند.
وی به وضعیت نابسامان تالاب عیک رشت اشاره کرد و گفت: مردم محله عینک از وعده های تحقق نیافته درباره تالاب عینک خسته شده اند و باید با عزمی راسخ در این حوزه ورود شود.
عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کمیسیون بهداشت شورا یکی از موفق ترین کمیسیون های شورای پنجم رشت است اظهار کرد: مباحث مهمی در این کمیسیون مطرح و بررسی می شود واین اقدام ریاست کمیسیون بهداشت قابل تقدیر است.
بهراد ذاکری با بیان اینکه در رفع مشکلات حوزه مدیریت شهری نیازمند تعامل تمامی دستگاه ها هستیم گفت: برخی از پیچ خوردگی های قانونی _ حقوقی ورود مقوله سرمایه گذاری در رشت را تحت شعاع قرار داده و امیدواریم با تعامل بیشتر ما بین شهرداری و دیگر دستگاه ها در راستای ایجاد حفظ فرصت های سرمایه گذاری گام برداشته شود.
وی با ابراز گلایه از وضعیت مباحث زیست محیطی در استان گیلان و رشت بیان کرد: بسیاری از پروژه های زیست محیطی در استان گیلان در  دست افراد خاص قرار دارد و پیشنهاد می کنم با ارائه طرحهای تشویقی و تنبیهی از سرازیری زباله به داخل رودخانه های رشت جلوگیری شود.

ذاکری به مبحث بحران آب اشاره کرد و گفت: باید پیوست های در راستای صرفه جویی بیشتر آب به منظور مقابله با بحران کم آبی در دستور کار قرار بگیرد و شرایط به گونه ای مدیریت شده تا حساسیت های لازم در این باره در بین مردم ایجاد شود.
عضو دیگر کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با تبریک میلاد کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه ( س) اظهار کرد: علیرغم تنگناها و تمامی مشکلات مالی که در شهرداری و حتی کشور وجود دارد عزمی راسخ در شهرداریهای مناطق رشت به منظور رفع مشکلات وجود دارد.
محمد حسن عاقل منش با قدردانی از عملکرد نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: تلاش سه نماینده پارلمان ملی رشت طی این مدت در راستای رفع مشکلات ستودنی بوده و امیدواریم با تعاملات ایجاد شده مشکلات را برطرف کنیم.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا اظهار کرد: جلسات متعددی پیرامون احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان برگزار شده و با توجه به اینکه اعتبار این پروژه از بخش دولتی تامین شده در این جلسات دستگاه دیوان محاسبات استان نیز حضور داشته است.

علی مقصودی با بیان اینکه بخش نخست تصفیه خانه شیرآبه سراوان تا پایان تیرماه سال جاری به بهره برداری می رسد افزود: پس از اتمام فاز نخست و تایید ادارات محیط زیست و آب و فاضلاب فاز دوم این پروژه آغاز شده و پیش بینی می شود بخش دوم آن تا پایان مرداد ماه و با ظرفیت ۳ لیتر شیرآبه به اتمام برسد.
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری رشت در این جلسه با اشاره به آغاز لایروبی رودخانه های رشت اظهارکرد: تجهیزات سازمان پاسخگوی شرایط نیست و انتظار داریم دستگاه های متولی نیز در این حوزه با شهرداری رشت مساعدت کنند.

 

سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان در صدور مجوز برداشت شن و ماسه با شهرداری رشت همکاری نمی کند
هومن روائی افزود: شهرداری رشت در مواقع ضروری به کمک دیگر دستگاه ها می رود و انتظار داریم با توجه به محدودیت زمانی این مهم در راستای آغاز لایروبی رودخانه های رشت اعمال شود
وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان در صدور مجوز برداشت شن و ماسه با شهرداری رشت همکاری نمی کند گفت: پس از چند ماه انتظار اخیرا صدور مجوز برداشت شن توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت گیلان برای شهرداری رشت صادر شده است.

شهردار منطقه یک رشت در این جلسه اظهار کرد: سال گذشته شهرداری منطقه به تناسب اعتباری که در اختیار داشت نسبت به لایروبی محدوده تحت اختیارش اقدام کرد.
ناصر عطایی با اشاره به اینکه لایروبی کانال ژ پنج نیز از ابتدای سال جاری در دستور کار شهرداری منطقه یک قرار گرفت گفت: در حال حاضر کانال ژ پنج کاملا پاکسازی شده و احداث دیوار حفاظتی در محدوده پل توحید به میزان ۲۳۰ متر انجام شده است.

شهردار منطقه دو رشت نیز با اشاره به اینکه بیشترین حریم رودخانه در منطقه دو قرار دارد اظهار کرد: بر این اساس اقداماتی از جمله لایروبی ، دیوار گذای حاشیه رودخانه و غیره طی دوره های قبل انجام شده است.
اصغر کامران راد افزود: در سال جاری اعتبار اندکی در زمینه دیوارگذاری به شهرداری منطقه اختصاص یافته و انتظار داریم توجه بیشتری به این بخش معطوف شود.
شهردار منطقه سه رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا با اشاره به اینکه کلمه لایروبی را حذف کنیم اظهار کرد: اقدامی که شهرداری رشت درباره رودخانه های رشت انجام می دهد پاکسازی نام داشته و لایروبی مباحث گسترده تری را در بر می گیرد.
رضا کحالی با بیان اینکه کمیسیون بهداشت شورا اهم اقدامات شهرداری رشت را تحت نظارت دارد گفت: چند نقطه بسیار آلوده از رودخانه های رشت در محدوده شهرداری منطقه سه قرار دارد و با توجه به تجهیزات اندک سازمان عمران شهرداری و شهرداریهای مناطق انتظار می رود دیگر دستگاه های متولی نیز در انجام این مهم با شهرداری همکاری کنند.
شهردار منطقه چهار رشت نیز در این جلسه با ابراز گلایه از عدم همکاری دیگر دستگاه ها با شهرداری رشت اظهار کرد: هرگاه شهرداری رشت نیازمند مساعدت است هیچ کدام از دستگاه ها حاضر به همکاری نیستند.

آرش امیرلو با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به شهرداری منطقه چهار بابت دیوارگذاری در حاشیه رودخانه اختصاص یافته است گفت: رفع مشکل حاشیه رودخانه در جنب بازارچه نگین بیش از سه میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
شهردار منطقه پنج رشت در جلسه کمیسیون بهداشت شورا اظهار کرد محدوده سازی حفاظتی رودخانه جنب میدان گیل در دست انجام است.
ساسان مهدی زاده افزود: در صورت نیاز آماده همکاری با سازمان عمران به منظور اجرای لایروبی رودخانه های رشت هستیم.
رئیس سازمان سرمایه گذاری شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: سرمایه گذاران متعددی به منظور سرمایه گذاری در حوزه تالاب عینک و رودخانه های رشت اعلام آمادگی کرده اند.
مریم گل احضار با بیان اینکه بحث تولی گری در حوزه تالاب عینک و رودخانه های رشت مانع از جذب سرمایه گذاران شده است گفت: در جلسه روز گذشته که در سالن اجتماعات فرمانداری و با حضور سه نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی برگزار شد بر لزوم همکاری دیگر دستگاه های متولی در حوزه تالاب و رودخانه ها با شهرداری رشت در راستای جذب سرمایه گذار و اجرای پروژه های متعدد تاکید شد.

مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری رشت در جلسه امروز کمیسیون بهداشت شورا اظهار کرد: خرید تجهیزات جدید برای سازمان عمران شهرداری رشت در دستور کار است.
محمد باقر بشر دانش افزود: انتظار داریم دستگاه های متولی در حوزه تالاب ها و رودخانه های رشت با سازمان عمران شهرداری در راستای اجرای لایروبی همکاری کنند.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: رودخانه های رشت تا اواسط شهریور کم آب بوده و این بهترین زمان برای انجام لایروبی است.
محمدرضا علیزاده به بوی نامطبوع ناشی از آلودگی رودخانه های رشت اشاره کرد و گفت: متاسفانه پرتاب زباله توسط برخی از شهروندان و گردشگران به داخل رودخانه ها موجب افزایش بوی نامطبوع و آلودگی آنها شده است.