مهندس اکبربا اشاره به پایش روزانه ادارات دولتی جهت بررسی مصرف صحیح گاز، اظهار کرد: تاکنون به سه هزار و ۵۰۰ اداره اخطار داده ایم و گاز برخی ادارات نیز به دلیل عدم توجه به مصرف صحیح، قطع شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صفیر گیلان، حسین اکبر شامگاه سه شنبه در گفتگو ویژه خبری با بیان اینکه یک میلیون و ۱۲۷ هزار مشترک گاز در استان گیلان داریم، گفت: مصرف گاز مشترکان گیلانی در ایام تابستان ۱۸ میلیون مترمکعب مصرف گاز روزانه داریم اما این عدد در زمستان به ۲۳ تا ۲۴ میلیون مترمکعب می‌رسد که ۲۰ میلیون آن مصرف خانگی است.

وی با اشاره به اینکه چهار درصد مشترکین گاز کشور متعلق به استان گیلان است، تصریح کرد: ۹۸ درصد خانوارهای شهری و روستایی گیلان از گاز بهره مند هستند و سه درصد مصرف کشور را در استان داریم.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه مصرف گاز در ایران نسبت به میانگین جهانی بسیار بالاتر است، بیان کرد: ۷۰ درصد سبد انرژی استان برای گاز است و ۲۱۰ واحد اضافه مصرف می‌شود که باید کاهش پیدا کند.

اکبر به طرح تشویقی دولت برای مشترکین کم مصرف گاز اشاره کرد و ادامه داد: اگر خانواری در زمستان و فروردین بتواند زیر ۲۰۰ مترمکعب گاز مصرف کند، مصرف آنها رایگان خواهد بود.

افزایش ۱۵ درصدی مصرف گاز در گیلان

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه مصرف گاز خانوارهای گیلانی در ماه‌های آذر و دی امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد افزود: رعایت اصول و مبانی ساختمان سازی ۱۷ و ۱۹ نظام مهندسی هم جزو مواردی است که عملی شدن آن موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود.

اکبر از پایش ادارات و سازمان‌های دولتی برای سنجش میزان مصرف آنان سخن گفت و اظهار داشت: شرکت گاز گیلان در یک ماهه اخیر بیش از ۱۶ هزار مورد پایش در سطح ادارات دولتی استان انجام داد و نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ اخطار هم برای رعایت مصرف صادر کرد که از این میان گاز هزار و ۳۰۰ مورد به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف قطع شد.وی با بیان اینکه اصلاح و بهینه سازی مصرف گاز موتورخانه‌های منازل مسکونی و تجاری توسط شرکت ملی گاز ایران اجرایی می‌شود عنوان کرد: در گیلان مجریان از این طرح زیاد استقبال نکردند زیرا این کار باید با همکاری بخش خصوصی اجرایی شود با این حال با اطلاع‌رسانی‌هایی که انجام شد صلاحیت حدود ۱۰ مورد را برای این کار تایید کردیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان انجام عملیات نشت‌یابی در کلیه تاسیسات گاز استان را در راستای کاهش هدررفت گاز مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: تعمیرات اساسی ایستگاه‌های گاز هم معمولا در فصل گرما که مصارف کمتر است، انجام می‌شود تا بتوانیم در فصول سرد سال و همزمان با افزایش مصرف گاز سرویس‌دهی مناسبی داشته باشیم.

اکبر با بیان اینکه پیشنهادات، انتقادات و شکایات شهروندان در ساعات اداری با تلفن ۳۴۱۴ شرکت گاز استان گیلان ثبت و ضبط می‌شود خاطرنشان کرد: برای امدادرسانی و تعمیرات نیز سامانه شبانه‌روزی ۱۲۴ شرکت گاز گیلان آماده دریافت پیام‌های مردمی است تا در اسرع وقت نسبت به رفع مشکل مشترکان گاز اقدام شود.

برخورداری ۹۵ درصدی گیلان از گاز با بهره برداری از ۲۹ طرح

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه تمامی تأسیسات خود را یک بار در سال نشت یابی می‌کنیم، گفت: تعمیرات اساسی ایستگاه‌ها در فصل گرما انجام می‌شود تا در فصل زمستان با حداکثر ظرفیت به مشترکین سرویس دهی کنیم.

اکبر با اشاره به تلفن ۲۴ ساعته ۱۹۴ و ۳۴۱۴ در ساعات اداری، عنوان کرد: این دو سامانه هرگونه شکایت، درخواست و پیشنهاد مشترکین را دریافت می‌کنند و ظرف ۴۸ ساعت به آنها پاسخگو خواهیم بود.

*گازرسانی به ۷۲ روستای استان در دست اقدام است

وی از گازرسانی ۲۱ روستای استان گیلان و ۲۹ واحد صنعتی در دهه مبارک فجر امسال خبر داد و اظهار داشت: حدود ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها هزینه شده است از طرفی با بهره‌برداری این طرح‌های جدید، درصد برخورداری از گاز در استان گیلان به بالای ۹۵ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با تاکید بر اینکه گازرسانی به ۷۲ روستای دیگر استان هم در دست اقدام است خاطرنشان کرد: اگر این روستاها هم نهایتا در سال آینده از نعمت گاز بهره‌مند بشوند شاخش برخورداری گاز در روستاهای گیلان به بالای عدد ۹۷ درصد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت گاز گیلان با بیان اینکه درصد برخورداری گاز استان با افتتاح طرح‌های مذکور به بالای ۹۵ درصد می‌رسد، ادامه داد: قرار است تا سال ۱۴۰۰، طرح‌های گازی در ۷۲ روستای گیلان انجام شود که طی آن درصد برخورداری به ۹۷ درصد می‌رسد.