صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ دکتر جان بابایی – معاون درمان وزارت بهداشت، به همراه دکتر دلخوش نماینده شهرستان صومعه سرا در  مجلس،یوسف زاده چابک ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شامگاه شب گذشته زیرساخت های نظام ارجاع در شهرستان صومعه سرا را مورد بازدید و بررسی قرار داد. […]

 
 صفیر گیلان/زلیخا صفری؛ دکتر جان بابایی – معاون درمان وزارت بهداشت، به همراه دکتر دلخوش نماینده شهرستان صومعه سرا در  مجلس،یوسف زاده چابک ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، شامگاه شب گذشته زیرساخت های نظام ارجاع در شهرستان صومعه سرا را مورد بازدید و بررسی قرار داد.
جان بابایی با اشاره به اینکه  نظام ارجاع الکترونیک یک تکلیف قانونی بر عهده دولت و وزارت بهداشت است گفت: برای این کار نیاز به زیر ساختهاست.
 ایشان  تصریح کرد؛ این طرح در شش استان  در حال اجراء است که استان گیلان و دانشگاه علوم پزشکی با پیش رو بودن در این طرح توانسته به خوبی  آن را انجام و پیش ببرد.
دکتر جان بابایی در این برنامه، ضمن بازدید از روند استقرار نظام ارجاع الکترونیک در شهرستان صومعه سرا از زحمات ریاست دانشگاه و تیم اجرایی این پروژه که دلسوزانه و صبورانه برای ارتقای سلامت مردم تلاش می کنند، تقدیر کرد و از اجرای این برنامه در صومعه سرا به عنوان یک برنامه موفق در دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، یاد کرد.
جان بابایی با اشاره به اینکه یکی از مترقی ترین برنامه در دنیا برای ارائه خدمات  حوزه سلامت ثبت بندی نظام ارجاع است گفت:  هیچ کشوری نمی تواند نظام  ارائه خدمت خود را ساماندهی کند جز از راه ثبت بندی نظام ارجاع و هر دانشگاه پیش رو باشد میتواند زودتر به نظم در ارائه خدمت  و منابع مالی خود را حفظ و در عین حال به مردم خدمت بهتر بدهد.
معاون  درمان وزارت بهداشت نظام ارجاع را یک امتیاز برای مردم خواند و گفت:هدف آزار و ادیت مردم نیست بلکه مریضی که به مراکز بهداشتی و درمانی می رود از همانجا  برای او نوبت برای پزشک متخصص گرفته می شود در حالی که یک بیمار گیلانی اگر خودش بخواهد پیش متخصص برود باید چند روز پیگیر شود  و هم وقت و زمان و هم معطل شود تا نوبت بگیرد.
جان بابایی نوبت دهی الکترونیکی را یک امتیاز و پر خیر و برکت خواند و گفت: امیدوارم دانشگاه گیلان که پیشگام در این طرح بوده از کمک ویزه وزارت بهداشت هم در تجهیزات ،نیروی کار،توسعه فضای فیزیکی  و غیر…. بهره مند  و به اهداف خود برسد.
ایشان از پروژه های نیمه کار و عقب مانده گیلان در طی سالها خبر داد و گفت:عقب ماندگی طولانی در حوزه بهداشت درمان مردم گیلان را رنج می دهد.
جان بابایی در بازدید از اورژانس شهرستان صومعه سرا که سالهاست نیمه کاره مانده گفت:شهرستان صومعه سرا با جمعیت ۱۵۰ هزار نفری و در عین حال مراجعه از شهرهای اطراف و در مسیر بودن با جاده های پر حادثه و  بین المللی یکی از مهمترین اولویتهایش داشتن اورژانس است .
و ی به کلنیک ویزه نیمه کار اشاره و افزود: با کمک وزارت بهداشت و  تامین تجهیز ات و کمک نماینده شهرستان امیدوارم تا شرایط مرکز درمان از شرایط فعلی بهتر شود.
 معاون درمان وزارت بهداشت  در پاسخ به خبرنگار صفیر گیلان در خصوص بازدید از گیلان در اجرای طرح ارجاء گفت:من از شش استانی که طرح را آغاز کردند گیلان را بهتر دیدم و این نشانه همت دانشگاه گیلان است واین طرح در ۲۰ استان  نیز شروع خواهد شد.
 وی افزود: این کار سخت نیست ولی وقت گیر است و من از دیدن مواردی که دانشگاه شناسایی کرده تا نظام ارجاع را اجراء کند لذت بردم و این نشانه موفقیت گیلان در آینده است.
ایشان در پاسخ به سوال دیگر این رسانه در خصوص اینکه صومعه سرا در جند طرح پایلوت از جمله کهورد و طرح ارجا ویزه شرکت داشته اما در حوزه بهداشت و درمان از کمبود رنج می برد گفت: طرح کوهورت خیر است چون  مطالعه جامع نگر  و جمعیتی است و برای افراد پرونده و سالها ارزیابی می شود  و بیماری آینده آنها شناسایی  و پیشگیری می شود و این طرح به نفع مردم است.
 جان بابایی  نظام ارجاع را کاهش انتظارات مردم در مراکز درمانی خواند و گفت: این نظام ساماندهی مردم را به شکل الکترونیکی بر عهده دارد و فقدان آن یعنی انجام کارها با کاغذ و صرف هزینه بیشتر  که امیدواریم با توسعه زیر ساخت ها در کشور به نحوه احسن طرح اجرایی شود.
اتمام پروژه های نیمه کار بخش درمان با حمایت ویژه وزارت بهداشت و درمان 
بازدید از بخشهای مختلف بیمارستان امام خمینی صومعه سرا،و نیز بازدید از کلنیک تخصصی و نیز ساختمان جدید بیمارستان این شهرستان  و ساختمان کلینیک نیمه کاره تخصصی  که رها شده است  از دیگر برنامه های سفر معاون درمان وزارت بهداشت در این شهرستان بود.
وی قول داد تا پروژه های نیمه کار شهرستان صومعه سرا به زودی با حمایت این وزارت خانه تمام تا مردم از خدمات درمانی به خوبی بهره مند شوند.
پروژه نظام ارجاع الکترونیک یکی از برنامه های استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان است 

پروژه نظام ارجاع الکترونیک یکی از برنامه های استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان است که از اوایل تابستان امسال در دستور کار دانشگاه  قرار گرفت و در گام نخست، در  کمتر از دو ماه،  در دو شهرستان صومعه سرا و ماسال به صورت پایلوت اجرا شد. در حال حاضر، با اجرای این طرح در شهرستان صومعه سرا بیش از هزار نفر از مزایای این طرح بهره مند شده اند.

نظام ارجاع خدمات پزشکی نوعی شیوه ارائه خدمات درمانی و بهداشتی است که در آن بیماران باید طبق یک سلسله ‌مراتب به مراکز درمانی مراجعه کنند. در این شیوه سطوح ارائه خدمات از عمومی به تخصصی و از پیشگیری اولیه تا درمان های پیچیده و پرهزینه با در نظر گرفتن نقش پزشک خانواده و پرونده الکترونیک بیمار تعریف می‌شود.

 

بی شک، همت، تغییر و بازنگری در فرایندها، لازمه استقرار طرح نظام ارجاع در گیلان است و خودباوری بر پتانسیل ها و ظرفیت های دانشگاه می تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد. در این راستا، ظرفیت اجرای کامل این طرح در تمام شهرستان های گیلان وجود دارد.