اختصاصی/ صفیر گیلان؛طرح «ضیافت فاطمی » که زمانی در یک نشست هیات متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س) شهرستان شفت بعد از زیارت عاشورای صبح پنجشنبه در مسجد جامعه  ولی عصر (عج)که در تمام طول سال در روزهای پنجشنبه و درساعت ۷ صبح این زیارت عاشورا پا بر جاست با ۱۸ دیگ آش  در سال ۱۳۹۵شروع […]

 اختصاصی/ صفیر گیلان؛طرح «ضیافت فاطمی » که زمانی در یک نشست هیات متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س) شهرستان شفت بعد از زیارت عاشورای صبح پنجشنبه در مسجد جامعه  ولی عصر (عج)که در تمام طول سال در روزهای پنجشنبه و درساعت ۷ صبح این زیارت عاشورا پا بر جاست با ۱۸ دیگ آش  در سال ۱۳۹۵شروع شد، و امروز به نقطه‌ای رسیده که  امسال قرار است تعداد ۴۰ دیگ آش پخت شود .

ضیافت فاطمی،آش نذری

 پخت این ۱۸ دیگ آش امروز بعد از چهار سال یکی از برنامه های جانبی یادواره سرداران، فرماندهان و ۲۰۰ شهید شهرستان شفت است و این تعداد دیگ آش به نیت ۱۸ سال عمر با برکت خانم فاطمه زهرا(س) توسط هیأت امناء مسجد جامع، مشارکت های مردم و خیران و کانون فرهنگی و هنری حجت الاسلام محمدباقر شفتی و هیأت متوسلین حضرت علی اصغر(ع) مسجد جامع شفت تدارک دیده شده است.

 و یکی از دلایل اصلی موفقیت و توسعه طرح علاوه بر همکاری و همدلی و مشارکت های مردمی  و مشارکت پر شور بانوان شهرستان در غالب یک اتحاد منسجم حاصل بفعالیت رسانه‌ای رسانه های محلی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «صفیر گیلان»  در شفت، «ضیافت فاطمی» یکی از طرح‌های با برکت هیئت متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س) است که امروز پس از گذشت قریب به ۴ سال از اجرای آن، به بزرگ‌ترین طرح فرهنگی ایام فاطمی درگیلان تبدیل شده است.

طرح «ضیافت فاطمی یکی از طرح های پا برکت در شهرستان کمتر توسعه یافته شفت است که مردمان این دیار علارغم داشتن محرومیت های فراوان و قرار گرفتن در لیست شهرستان کمتر توسعه یافته کشور توانسته آیین فاطمی و سنت های مذهبی را زنده نگهدارد.

برای آشنایی با جزئیات و پیشینه شکل‌گیری و راه‌اندازی این طرح مبارک، خبرنگار «صفیر گیلان» در  شفت نشستی با مسئولان و دست‌اندرکاران «ضیافت فاطمی» در محل جمع آوری نذورات  ترتیب داد.

آنچه در ادامه می‌آید، حاصل گفتگو با ، مجموعه هیات متوسلین حضرت فاطمه زهرا (س) و دبیر طرح ضیافت علوی، جناب سید تقی موسویان است

سید تقی موسویان

سؤال: طرح مبارک «ضیافت فاطمی» از کجا و با چه هدفی آغاز شد و چه مراحلی طی شد تا به این بخش از اجرای آن رسیدید که قرار است بیش از ۴۰دیگ آش میان مردم  در یادواره شهدا توزیع شود؟

سید تقی موسویان، دبیر طرح ضیافت فاطمی در شفت:

بسم الله الرحمن الرحیم

سال ۹۵ به عنوان نخستین سال اجرای طرح «ضیافت فاطمی»،در نشستی با تعدادی از بانوان حاضر در مراسم زیارت عاشورا در مسجد جامعه  ولی عصر (عج) علارغم اینکه سختی‌های زیادی را متحمل شدیم بالاخره تا آن زمان چنین حرکتی بزرگ در شهرستان دراین ایام انجام نشده بود و موانعی نظیر کمبود بودجه، امکانات و… بر سر راهمان بود. اما با همت جهادی همگانی در جمع آوری نذورات  توسط هیأت امناء مسجد جامع، مشارکت های مردم و خیران و کانون فرهنگی و هنری حجت الاسلام محمدباقر شفتی و هیأت متوسلین حضرت علی اصغر(ع) مسجد جامع شفت توانستیم ۱۸ دیگ آش  متبرک را در مراسم یادواره شهدای شهرستان میان مردم توزیع کنیم.

سؤال: واکنش مردم نسبت به اجرای طرح چه بود؟

آن اوایل، هیچ کس نمی‌دانست طرح ضیافت فاطمی چیست! به همین دلیل در ادامه ی اقدام ارزشمند سال های گذشته ،مصمم که به یاری خدای بزرگ ،برای چهارمین سال متوالی  هم به نیت ۱۸ بهار  پر بار از مدت هیات دنیوی آن بانوی نمونه ۱۸ دیگ آش  را به نام مبارکش طبخ و ۲۲ دیگ آش را در کنار این دیگ ها در روز( چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۸ )و پس از  مراسم گرامیداشت یادواره  شهدای شهرستان شفت بین عزاداران فاطمی توزیع گردد.

اجازه بدهید در حاشیه نکته‌ای را خدمت مخاطبین شما عرض کنم؛

به نظر من لازم است نهادهای علمی و اندیشمندان اسلامی پیرامون کارکردهای اجتماعی مناسک دینی تحقیق و بررسی کرده و آن‌ها را استخراج کنند. وقتی می‌خوانیم «وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ» باید پرسید که شعائر خدا چه چیزهایی هستند و چه کارکردهایی دارند؟ تأثیر آن‌ها در جامعه چیست!؟

ما در نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه زندگی می‌کنیم. خب در یک نظام ولایی وقتی مراسم و طرحی عظیم همچون «ضیافت فاطمی» با آن‌همه زحمت برگزار می‌شود، نتیجه و خروجی آن چه خواهد بود؟

بحمدلله ما نتیجه و خروجی کارکرد یک منسک دینی یعنی «ضیافت فاطمی» را به خوبی لمس کرده و با چشم خود دیدیم که در سطح شهرستان و فراتر از آن استان گیلان چه بازخوردی داشته، و البته این کار صرفاً با فعالیت رسانه‌ای می تواند حتی در سطح کشور بازخورد مطلوبی داشته  باشد.

ضیافت فاطمی،آش نذری

یعنی وقتی مردم متوجه شدند که پخت آش و اطعام مؤمنین درایام فاطمی و یادواره سرداران و شهدای شهرستان چه ثواب و فیض عظیمی دارند، در این طرح بابرکت همراه ما شده و خود برگزار کننده اصلی آن شدند و در حاشیه این مراسم شما می توانید دیگ های آش کوچک را نیز ببینید که افراد خود پخت کرده و در این روز بین عزاداران توزیع می کنند..

سؤال: همان‌طور که اشاره کردید، مسأله رسانه و تبلیغات یکی از نقاط مهمی بود که در طرح «ضیافت فاطمی» به آن توجه ویژه داشتید، لطفاً بفرمایید که چطور و چگونه این طرح به طور گسترده  می تواند در کشور راه‌اندازی شود؟

سید تقی موسویان، دبیر این ضیافت فاطمی در شفت می گوید

گره خوردن مسأله رسانه با خدمات اجتماعی، یکی از موضوعات مهمی بود که در جریان ضیافت فاطمی باید  آن را تجربه و حس کنیم. یعنی هرچقدر که خدمات اجتماعی طرح و برنامه‌ها به سمت رسانه‌ای شدن و همسو کردن آن‌ها با مردم پیش برود، اثرگذاری و تأثیرپذیری آن نیز بیشتر می‌شود و البته جا دارد از شما رسانه وزین که در طول این سالها با ما بودید نیز تشکر کنم.

سؤال: لطفاً به صورت آماری بفرمایید هر ساله دیگ آش طبخ می‌شد و امروز به چه رقمی رسیده است؟

سید تقی موسویان:

در سال اول برگزاری طرح «ضیافت فاطمی » بنا داشتیمکه ۱۸ دیگ آش آماده کنیم، اما در انتها مشخص شد بیش از ۱۸ دیگ توزیع شده است.

در سال دوم به ۲۶ دیگ آش  و در سال سوم از ۲۰ دیگ به ۳۰ دیگ آش رسید و امسال و تا این لحظه که در خدمت شما هستیم به ۴۰ دیگ رسیده است که تا روز برگزاری ایام شهادت فاظمه زهرا (س) انتظار می رود تعداد بیشتر هم شود.

ضیافت فاطمی،آش نذری

سؤال: مراحل اجرای کار از چه مدت قبل آغاز می‌شود؟

هر ساله حدوداً ۱ ماه قبل ازایام فاطمی تصمیمات کلی در رابطه با نحوه چگونگی طرح، میزان پخت، مکان پخت، محل جمع آوری نذورات و پخش بنر و پوستر در سراسر گیلان اتخاذ می‌شود.

برای طبخ ۴۰ دیگ آش  حدودا” ۸۰۰ نفر از خانمها  و آقایان عوامل اجرایی مشغول به کار هستند که البته اکثر آن‌ها به طور ویژه در پخت فعالیت می‌کنند و برای هر دیگ آش یک بانوی مادر به عنوان سر گروه مدیریت گروه را بر عهده دارد و .سر گروه حداقل ۲۰ نفر را به خود به همکاری می گیرد که در این میان تمام اعضای خانواده درگیر این پخت آش نذری می شوند.

سؤال: این طرح  در کجای شهرستان شفت  اجرا می‌شود؟

این طرح هر ساله در محوطه حیات مسجد جامعه شهرستان شفت اجرا می شود که سال گذشته در یادواره شهدای شهرستان و طرح ضیافت فاطمی نزدیک ۵ هزار نفر شرکت داشتند.

سؤال: به یاد دارم که در ۲ سال گذشته اتفاقات مبارکی در کنار اجرای طرح صورت گرفت، آیا امسال نیز برنامه جانبی دیگری هم صورت می‌گیرد؟

سید تقی موسویان:

بله خوشبختانه با کمک خیرین طبق سنوات گذشته قرار است امسال نیز علاوه بر حضور و مشارکت مردمی در یادواره شهدای شهرستان شفت توزیع آش نذری که یک غذای کامل و سالم است  دل نوشته های مردمی نیز جمع آوری  و از میان دل نوشته ها ۱۸ متن زیبا انتخاب و در روزنامه ویژه محلی چاپ و به این افراد هدایایی داده می شود.

بر پایی هیئت های عزاداری در مسیر خیابان منتهی به مسجد که با شور خاصی همراه است و همچنین بانوان شهر در این هیئت ها با  سینی‌های آجیل مشکل گشا، شمع، گلاب، حنا، شیرینی و میوه و خرما  می‌گذارند، روی آن را با پارچه سبز می‌پوشانند و بالای سر گذاشته و عزاداری می‌کنند. محتویات سینی‌ها معمولا با نذورات کسانی که نذرشان در سال‌های قبل برآورده شده پر می‌شود.

ضیافت فاطمی،آش نذری

سؤال: در میان کار خسته نشدید؟ چه چیزی به شما انگیزه ادامه کار می‌داد؟

انصافاً من و همه افرادی که برای ضیافت فاطمی کار و تلاش می‌کنند، با همه وجود حس کرده‌اند. اگرچه کار بسیار خسته کننده است، اما عشق و شور عجیبی داشته و «ضیافت فاطمی» عشق به حضرت فاطمه زهرا (س) را با همه وجود احساس کرده‌اند.

سؤال: پیرامون کارکرد مناسک دینی صحبت کردید، لطفاً بفرمایید که کارکرد، خروجی و بازتاب مردمی طرح «ضیافت فاطمی» را چطور بود؟

مناسک دینی ما شیعیان، چند کارکرد دارند! که نخستینِ آن، نمادین بودنش است. به این معنا که یک قالبی را برای ظهور و بروز خیلی از حقایق متعالی ایجاد می‌کند.

یعنی وقتی «ضیافت فاطمی» و اطعام آش را به عنوان یک کار نمادین در مناسک دینی  و در روز یادواره شهدای شهرستان پیدا می‌کنید، که بتوان یک رویکرد اجتماعی به آن داد و خوشبختانه ما خروجی آن در مردم را به طرق مختلف مشاهده کردیم.

همین که یک ماه قبل پرده نوشته های فاطمی در مسیر خیابان خود نمایی میکند و همین که صنف برنج فروشان شهرستان ۵ روز به نیت ۵ تن روزه داری می کنند و همین که همه ی مردم درگیر جمع آوری نذوراتند یعنی ما در مسیر انبیاء و معصومین گام برداشتیم.

ضیافت فاطمی شفت

یکی ازثمرات این ضیافت فاطمی شبکه سازی بود.

ما با شبکه سازی توانستیم جمع کثیری از مؤمنین از همه صنوف و اقشار و سن‌های مختلف را حول کلمه «ضیافت فاطمی و یادواره شهدا» جمع کنیم و نتیجه حضور و مشارکت مردمی از سراسر ایران و شهرستانهای گیلان نشان می دهد که این بانوی اسلام فقط متعلق به یک جا نیست

جامعه سازی

مسئول هیئت متوسلین حضرت فاطمه الزهرا(س) شفت

وقتی مؤمنین حول محور ولایت جمع می‌شوند، به آن چنان قدرتی عظیم می‌رسند که هیچ قدرتی نمی‌تواند به آن دست پیدا کرده و با آن رویارو شود. و این قدرت جامعه سازی است و در اجرای طرح «ضیافت فاطمی » نمود پیدا کرد.

یعنی آنجایی که فکر می‌کنیم نیروها خسته و کار طاقت‌فرسا شده است، بر خلاف تصور، می‌بینیم که بچه‌ها و خانواده خودجوش، جهادی و آتش به اختیار ورود کرده و کار را به نحوی پیش می‌برند که همه نذورات مردمی جمع، محصولات خریداری شده و آش آماده طبخ است و زیباترین لحظه  قبل از نماز صبح روز طبخ آش است که تمام خانواده و سر پرستان گروه با همسر و فرزندان در حال رساندن مواد و دیگ ها و ما بقی وسایل و امکانات به محوطه حیاط مسجد هستند که یک فضای معنوی و دیدنی است.

سؤال: لطفاً بفرمایید چند درصد از مراحل کار به صورت جهادی انجام می‌شود؟

الحمدالله تمام افرادی که در این ضیافت مشغول به کار هستند، از خدمات اجرایی و آشپزها گرفته تا نیروهای نظامی و انتظامی، همگی به صورت جهادی و رایگان کار می‌کنند که امیدواریم سخنرانان یادواره و مداحان نیز در کنار این ضیافت فاطمی جهادی حضور پیدا کنند..

فی‌المجموع آن جه که در ضیافت فاطمی در شهرستان شفت صورت می‌گیرد، بالغ‌بر ۹۰ درصد هزینه‌ها، کاملاً مردمی بوده و آن ۱۰ درصدی که به عنوان مشارکت در کار استفاده می‌شود، صرفاً برای مباحث تبلیغاتی نظیر چاپ بنر، پوستر و نصب داربست، اسپیس و…. به کار می‌رود.

سؤال: پیرامون اثرات اجرا کردن طرح میان مردم بفرمایید! آیا تأثیر ملموسی در حین و پس از کار مشاهده کردید؟

خوشبختانه بله.علاوه بر این، وقتی مردم مشاهده می‌کنند که طرح «ضیافت فاطمی» متبرک به نام فاطمه زهرا (س) است، با تمام وجود و افتخار این آش نذری را در یادواره شهدا که تبرک به نام شهدا نیز هست را دریافت می‌کنند و گاهی شرمنده مردم می‌شویم که از ما درخواست آش متبرک بیشتری می‌کردند، اما نداشتیم که به آن‌ها دهیم.

افراد مختلف و حاجتمند دیگری هم بودند که در این کار شرکت کرده و بعدها به اذعان خودشان حاجت‌روا شدند.

سؤال: تا امروز کدام نهادهای دولتی و خصوصی با شما همکاری کرده‌اند و جای چه نهادهایی در همراه شدن با این طرح، خالی است؟

تا امروز مدیران ادارات و نهادها کمال همکاری را با ما را داشته‌اند اما متأسفانه جای تأسف است که همچنان نتوانسته‌ایم از ظرفیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی در انعکاس این طرح بزرگ و مردمی بهرمند شویم.

* حرف پایانی

در پایان باید بیان کنم اگر در حال انجام کار نیک و خیری هستیم، پیشنهاد می‌کنم، تبلیغ و رسانه‌ای کردن آن را چاشنی کارشان قرار دهند؛ و هرچه بتوانیم در کنار کارهای فرهنگی‌مان، مواد رسانه‌ای حرفه‌ای آماده کنیم، می‌توانیم ضریب دیده شدن و همراه کردن مردم با آن کار نیک را در سطح شهرستان و استان  کشور افزایش دهیم.

سید تقی موسویان؛

ضمن قدردانی مجدد از همه عزیزانی که در سالهای گذشته به هر طریق یار و یاور ما بودند ،انتظار داریم امسال هم در این کار پر ثواب ،سهیم و شریک باشند.

 ***//در صورتی که مایلید در طبخ ۱۸ دیگ آش نذری سهمی داشته باشید می توانید به دفتر ستاد فاطمیه واقع در روبروی مسجد جامع ولیعصر (عج) شفت ،مراجعه و یا کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به شماره کارت۶۲۸۰۲۳۱۴۶۳۶۷۴۵۶۳ بانک مسکن به نام حاج ساسان پرتوی و شرکا واریز نمایید در ضمن شماره همراه خانم کاظمی ۰۹۳۳۱۰۵۱۵۷۵ و شماره حاج آقا علیرضا ذرعی ۰۹۱۱۲۳۸۳۵۸۴ آماده پاسخگویی است.***

زلیخا صفری راسته کناری

کلام آخر اینکه؛ إن شاءالله روزی را شاهد باشیم که در روز ها و ایام مذهبی تقویم کشورمان  هیچ کس در خانه نماند و همه مردم میهمان سفره با عظمت انبیا و معصومین در هیئات و موکب‌ها باشند.

گفتگو: زلیخا صفری راسته کناری