به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این جلسه با اشاره به طرح شناسایی محور توسعه‌ی استان با تکیه بر تولید و توان اشتغالزایی افزود: در این طرح مطالعاتی باید ظرفیت‌های استان و تأثیر آن بر اشتغال، رونق و توسعه‌ی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شود. وی با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی باید به […]

به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این جلسه با اشاره به طرح شناسایی محور توسعه‌ی استان با تکیه بر تولید و توان اشتغالزایی افزود: در این طرح مطالعاتی باید ظرفیت‌های استان و تأثیر آن بر اشتغال، رونق و توسعه‌ی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه طرح‌های مطالعاتی باید به آمایش استان پیوند بخورد خاطر نشان کرد: طرح‌های مطالعاتی نباید صرفاً به صورت تئوری باشد بلکه باید اثرات کاربردی آن مشاهده شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه کشاورزی از منظر اقتصاد و معیشت مردم بسیار مهم است گفت: باید برنامه‌ها برای رفع موانع پیش رو به صورت عملیاتی انجام گیرد.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع گردشگری تلاش ما بر این بوده تا از اطلاعات، تجربیات و مطالعات گذشته استفاده کنیم.

استاندار گیلان به وجود ۳۰ حلقه در زنجیره‌ی گردشگری استان اشاره و خاطر نشان کرد: در این بخش تمام اهتمام خود را بر این گذاشته‌ایم تا با انسجام بخشی، از همه‌ی ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی به برگزاری همایش جذب سرمایه‌گذاری در نیمه‌ی اول سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: انتظار ما این است تا با برداشتن موانع پیش روی دستگاه‌ها و تقسیم کار، برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

دکتر سالاری جایگاه گیلان طی دوره‌های گذشته در حوزه‌ی تجارت را نسبت به حال حاضر بهتر ارزیابی کرد و اظهار داشت: ظرفیت‌های بسیاری در گیلان همچون بنادر، منطقه‌ی آزاد و نیز ارتباط با کشورهای cis در بخش تجارت وجود دارد.

وی افزود: شرایط بین‌المللی در حوزه‌ی تجارت به نفع گیلان رقم خورده که باید کمال بهره را از این ظرفیت ببریم.

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت انطباق محدوده‌ی مشخص تالاب انزلی از سوی آب منطقه‌ای با کنوانسیون تالاب تأکید کرد و گفت: افزایش سطح پهنه‌ی تالاب افزون بر سطح مشخص شده در کنوانسیون به توان و منابع موجود لطمه وارد می کند و اقدامات حفاظتی با مشکل روبرو می‌شود.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ۹ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی تالاب انزلی تا پایان سال مالی جاری اشاره و خاطر نشان کرد: اگر زمینه‌ ارائه خدمات از سوی مردم در حاشیه‌ی تالاب انجام گیرد علاوه بر رونق گردشگری نقش تأثیرگذار مردم در بخش حفاظت نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای ساماندهی فاضلاب شهر رشت به حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم گفت: در کمیته‌ی تخصصی شهر رشت ساماندهی حاشیه‌ی ۲ رودخانه‌ی زرجوب و گوهررود به صورت مقطعی برنامه‌ریزی شده که هر بخش طبق برنامه‌ی زمان‌بندی انجام می‌گیرد.

وی  به تلاش مضاعف دست‌اندرکاران در حوزه‌ی طرح توسعه‌ی منظومه‌ی روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: تمام سعی ما بر این بوده تا در این بخش دستورالعمل‌ها به صورت واقع بینانه متناسب با شرایط موجود استان و با رویکرد حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تهیه شود.

دکتر سالاری با اشاره به استفاده از منظر سنتی در ایجاد واحدهای روستایی گفت: امیدواریم با جذاب کردن چهره‌ی روستاها و استفاده از استعدادهای گردشگری، تأثیر آن را در افزایش منافع مردم شاهد باشیم.

وی طرح توسعه‌ی منظومه‌های روستایی را یک نوع آمایش در حوزه‌ی روستا دانست و افزود: دریافت اطلاعات در روستاها اقدامی سهل الوصول است در صورتی که در بعد شهری به سختی می‌توانیم اطلاعات کاملی از تمامی بخش‌ها داشته باشیم.

در این نشست علاوه بر نمایندگان مردم رشت و رودبار در مجلس شورای اسلامی برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی به بیان دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادات خود درخصوص توسعه‌ی استان پرداختند.