به گزارش صفیر گیلان؛ دومین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان «طنزپهلو۲»، عصر پنجشنبه با حضور طنزپردازان، شاعران، هنرمندان و عموم مردم در سالن شهیدان خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد. حضور چهره‌های شاخصی همچون رضا رفیع، رضا بنفشه خواه، فرامرز ریحان صفت، اکبر اکسیر و اجرای موسیقی هادی […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛ دومین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر با عنوان «طنزپهلو۲»، عصر پنجشنبه با حضور طنزپردازان، شاعران، هنرمندان و عموم مردم در سالن شهیدان خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن برگزار شد.

حضور چهره‌های شاخصی همچون رضا رفیع، رضا بنفشه خواه، فرامرز ریحان صفت، اکبر اکسیر و اجرای موسیقی هادی حمیدی و کیانوش علیپور بر کیفیت این جشنواره افزوده بود.

طنز  اعتراض  معقولانه بر مشکلات با چاشنی شکلات است

فیروز فاضلی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این مراسم اظهار کرد: طنز یک اعتراض  معقولانه است و کسی که تن به طنز نمی دهد نمیتواند جامعه را مدیریت کند.

 IMG_20180713_083858_528-1024x576

وی با بیان اینکه طنزپرداز مشکلات را با شکلات آمیخته می‌کند و کسی که مدیریت می کند باید مطآبق انچه که طنزپرداز میگوید برنامه ریزی کند، افزود:  در شوراهای برنامه ریزی همیشه باید طنزپرداز حضور داشته باشد.

مدیرکل فزهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه هیچ موقع نباید اثر یک شاعر و نویسنده، را به اسم خود مصادره کرد، گفت: شاعران و نویسندگان درختانی هستند  که همیشه باید سبز بمانند و نباید فقط به یاد کردن اسمشان اکتفا کرد.

طنز در حقیقت اعتراضی بر نابسامانی ها است

حجت الاسلام محمدمهدی افتخاری، نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این استان بزرگانی در عرصه فرهنگ، ادب و قلم داریم که سبب افتخار ما است.

وی افزود: کیومرث صابری ملقب به گل آقا یکی از یاران شهید رجایی بود که بعد از شهادت شهید رجایی به مقام معظم رهبری نزدیک شد و رهبر انقلاب از نشریه گل آقا حمایت می کردند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روایات و احادیث از گشاده رویی پیامبر و ائمه معصومین(ع) زیادی شنیده ایم، گفت: بر خلاف آنچه  در مورد اسلام می‌گویند که دین غم است، خداوند در آیات قران کریم از غم و شادی در کنار هم یاد کرده است.

حجت الاسلام افتخاری با اشاره به رسالت هنرمندان، تصریح کرد: طنزنویس با هرچیزی که مخالف با فطرت پاک انسان است سر جنگ دارد و طنز در حقیقت اعتراضی بر نابسامانی ها است.

وی، طنزنویس را همچون دکتری دانست که درد را تشخیص داده و برای آن با قلم خود دارو مجوز می کنند، خاطرنشان کرد: ادبیات طنز گاهی با دیگر افراد اشتباه گرفته می شود، افترا و دروغگویی و فحاشی برخلاف طنزنویسی و مروج بی فرهنگی و بی اعتمادی در جامعه است.

بزرگترین ویژگی فرهنگ نقد اصلاح جامعه و برون رفت از چالش هاست

در ادامه علی اصغر جمشیدنژاد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان اظهار کرد: گل آقا قبل از انقلاب در مجله توفیق قلم میزد و در راستای چیزی که مردم انتقاد داشتند مطالبش را بیان می‌کرد.

 

وی، نقد را ضرورت جامعه دانست و افزود: اگر در جامعه نقد وجود نداشته باشد  قدرت رو به فساد خواهد رفت و قاعدتا همه براین باور می‌شوند که درست‌ترین کار را انجام می‌دهند و هیچ وقت به فکر اصلاح نخواهند بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به اینکه هر کشوری قاعدتا یک خواستگاه و ویژگی هایی دارد که معرفی کننده آن کشور است، گفت: بزرگترین ویژگی در ایران فرهنگ است، فرهنگی که در اوج آن ادبیات و شعر نهفته است.

جمشیدنژاد تصریح کرد: ایران دارای انسان های بزرگی همچون مولانا، حافظ ، فردوسی و … است که اشعار آنها به عنوان پرفروشترین کتاب در خیلی از کشورهایی که مدعی فرهنگ و تمدن هستند به فروش می رسد.

وی خاطرنشان کرد: این فرهنگ قاعدتا نقطه امتیاز ما است و باید بتوانیم به وسیله فرهنگمان با چالش های روبه رو کنار بیاییم و بتوانیم با خرد جمعی راهی را برای برون رفت از مشکلات بجوییم.