به گزارش صفیر گیلان؛مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: وضعیت مزارع برنج امسال در وضعیت مطلوبی است. مهندس اکبرزاده گفت: گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون در ۱۸درصد از این مزارع ظهور خوشه های طلایی برنج گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح خوشه دهی در شهرستانهای ماسال […]

به گزارش صفیر گیلان؛مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: وضعیت مزارع برنج امسال در وضعیت مطلوبی است.

مهندس اکبرزاده گفت: گیلان ۲۳۸هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تاکنون در ۱۸درصد از این مزارع ظهور خوشه های طلایی برنج گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح خوشه دهی در شهرستانهای ماسال و صومعه سرا گزارش شده است، افزود: به طور میانیگن در استان یک میلیون صد هزار تن شلتوک برداشت می شود و پیش بینی می شود امسال بالغ بر ۷۵۰هزار تن برنج سفید در گیلان تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت آب در کشور، سیاست دولت در تولید برنج بیشتر برای کشت در استان های گیلان و مازندران است.

وی گفت: برای تولید و افزایش کیفی و کمی برنج برنامه های مختلفی از جمله افزایش توزیع بذر گواهی شده در بین کشاورزان برنامه ریزی شده است.

ایشان خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارگروه جامعی از مسئولان، کارشناسان و موسسه تحقیقات برنج انتخاب شده اند که در زمینه تنوع سازی، تکثیر ارقام پرمحصول، افزایش بذر و تهیه بذر خوب برای کشت تلاش می کنند.

وی تصریح کرد: این بذرها از نظر قدرت، سلامت و تولید درحد مطلوب است.

مهندس اکبرزاده ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهایی که برای افزایش کمی و کیفی برنج در استان در حال انجام است، تغذیه گیاهی برخی از شالیزارهایی است که به میزان کافی کود رسانی نشده اند.

وی گفت: برخی از کشاورزان اخیرا کود پتاس کمتری در شالیزارها استفاده کرده اند که باید جبران شود تا شاهد افزایش عملکرد تولید برنج در واحد سطح شالیزارها باشیم. ۹۸/۴/۱۶