به گزارش صفیر گیلان، اتفاقاتی که روز گذشته در جریان بازی تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی رخ داد، یک بار دیگر لزوم فرهنگ‌سازی در بین هواداران فوتبال را نشان داد تا فارغ از رنگ‌ها و تیم‌ها به این سوال برسیم که یک فوتبال چقدر ارزش دارد که ارزش‌ها و اعتقادات اخلاقی و حتی میهنی را زیر […]

به گزارش صفیر گیلان، اتفاقاتی که روز گذشته در جریان بازی تیم‌های پرسپولیس و تراکتورسازی رخ داد، یک بار دیگر لزوم فرهنگ‌سازی در بین هواداران فوتبال را نشان داد تا فارغ از رنگ‌ها و تیم‌ها به این سوال برسیم که یک فوتبال چقدر ارزش دارد که ارزش‌ها و اعتقادات اخلاقی و حتی میهنی را زیر سوال برده و حتی نابود کنیم؟

روز گذشته اخلاق در ورزشگاه آزادی مُرد و این اتفاق دقیقاً زمانی افتاد که هنوز بازی آغاز نشده بود، اما هواداران پرسپولیس و تراکتورسازی به شدیدترین وجه از خجالت یکدیگر درآمد و رکیک‌ترین شعارها و فحاشی‌ها را علیه یکدیگر مطرح می‌کردند. موضوع اما به همین جا ختم نشد و شاهد بودیم که حتی پای شعارهای نژادپرستانه، غیرورزشی و حتی سیاسی هم به میان آمد.

این مسائل در کنار زدوخوردهای داخل و خارج از استادیوم، نشان‌دهنده این بود که باشگاه‌های ما هرچقدر عنوان ورزشی را برای خود یدک می‌کشند، اما بویی از واژه فرهنگی سردر باشگاه‌های خود نبرده‌اند و متأسفانه همه چیز در نتیجه‌گرایی و مادیات خلاصه شده است. البته روز گذشته اتفاق تأسف‌آور دیگری هم در ورزشگاه آزادی رخ داد و هواداران تراکتورسازی این بار حتی به بازیکن خودی هم رحم نکرده و موج سنگینی را علیه امید عالیشاه که به واسطه مصدومیت از بازی بیرون آمد، به راه انداختند. قطعاً‌ همه کسانی که یک بار فوتبال را در زندگی‌شان دیده باشند، می‌دانند مصدومیت جزء جداناپذیر ورزش و به خصوص فوتبال است و عالیشاه هم بر اساس همین اصل مصدوم شد و از بازی بیرون رفت، اما متأسفانه بازهم شاهد لشکر‌کشی‌های مجازی در اینستاگرام بودیم و بیش از ۱۰ هزار کامنت توهین‌آمیز در صفحه شخصی این بازیکن ثبت و نوشته شد.

بدون شک عالیشاه که برای گذراندن سربازی از پرسپولیس راهی تراکتورسازی شد بعد از حدود یک سال دوری از فوتبال بیشتر از هر بازیکن دیگری برای بازی مقابل سابقش انگیزه داشت، اما مصدومیت بدموقع کار را برای او سخت کرد، به‌طوری که عده‌ای به خود اجازه دادند تا انگ کم‌کاری و تمارض را به این بازیکن بزنند، هرچند که سرمربی و بازیکنان تراکتورسازی این موضوع را قویاً رد کرده و عنوان کردند و گفتند چنین شایعاتی در مورد عالیشاه حتی به ذهنشان خطور نمی‌کند.

عالیشاه از زمانی که به تراکتورسازی رفته، هر موقع برای این تیم بازی کرده موثر و مثمر ثمر بوده، او چه در دوره قبل از بازی نکردن و چه در هفته‌های اخیر برای تراکتورسازی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و حتی چندین گل هم به ثمر رساند، به‌طورمثال همین هفته گذشته بود که این بازیکن که سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را هم در کارنامه دارد، به استقلال خوزستان گل زد تا تیمش را در یک پیروزی مقتدرانه همراهی کرده و نقش مؤثری در این برد داشته باشد، اما چه اتفاقی افتاده که یک بازیکن طی یک هفته از عرش به فرش رسید و هواداران به او تهمت زده و بی‌احترامی کردند؟ بهتر است هواداران پرشور تراکتورسازی که حمایت‌شان از تیم محبوب خود زبانزد داخلی‌ها و خارجی‌هاست، واقعیت‌ها را به گونه‌ بهتری ببینند، نه‌اینکه بر سر یک تصمیم احساسی کاری کنند که یک بازیکن یا حتی یک مربی دل‌زده شده و انگیزه‌اش را برای کار از دست بدهد. بدون شک عالیشاه با بهبودی کامل بر فرضیه کم‌کاری‌اش خط بطلانی خواهد کشید و هواداران تراکتورسازی هم قطعاً با سعه صدر بیشتر خواهند توانست درس خوبی از شیوه هواداری به تماشاگران و طرفداران سایر تیم‌ها بدهند.

منبع: فارس