به گزارش صفیر گیلان،مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اعلام این خبر گفت: نگاه و رویکرد ثبت جهانی ماسوله پس از بازدید کارشناسان ثبت جهانی سازمان مرکزی و آگاهی از ظرفیت های غنی تاریخی و طبیعی، منظر فرهنگی این شهر کهن، نظر کارشناسان به ثبت منظر فرهنگی ماسوله با مساحت حدود […]

به گزارش صفیر گیلان،مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با اعلام این خبر گفت: نگاه و رویکرد ثبت جهانی ماسوله پس از بازدید کارشناسان ثبت جهانی سازمان مرکزی و آگاهی از ظرفیت های غنی تاریخی و طبیعی، منظر فرهنگی این شهر کهن، نظر کارشناسان به ثبت منظر فرهنگی ماسوله با مساحت حدود ۱۲۰۰۰ هکتار از پهنه طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی تغییر یافت. این در حالیست که پیشتر نظر بر ثبت جهانی محدوده ۱۰ هکتاری بافت تاریخی شهر ماسوله بود.

شهرود امیر انتخابی بیان کرد: این تغییر دیدگاه، علیرغم ارتقاء کمیت و کیفیت ابعاد ثبت جهانی ماسوله در زمینه های مختلف موجب شد که مستند سازی و انجام مطالعات منظر فرهنگی با این مساحت قابل توجه نیز بر آیتم های مطالعاتی قبلی اضافه شود. لذا در این راستا تمرکز این اداره کل و پایگاه میراث فرهنگی ماسوله بر تکمیل مطالعات منظر فرهنگی ماسوله، معطوف شده است.

امیر انتخابی ادامه داد: خوشبختانه پژوهش ها و مطالعات انجام شده منجر به شناسایی و مستند سازی آثار ارزشمند باستان شناسی و طبیعی شاخص در پهنه مذکور، گردیده است و اکنون آخرین یافته ارزشمند طبیعی در منظر فرهنگی ماسوله، رویشگاه گیاه نادر سوسن چلچراغ می باشد.

وی ضمن اعلام این خبر ادامه داد: این رویشگاه نادر در خرداد سال جاری توسط همکاران پایگاه ماسوله و با همیاری شهروندان ماسوله ای علاقه مند به حفاظت از آثار طبیعی و تاریخی پیرامون این شهر تاریخی، محقق گردید.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص رویشگاه این گونه گیاه نادر افزود: این گونه گیاهی ارزشمند که در دنیا، صرفاً در بخش های محدودی از کشور ما و کشور آذربایجان یافت شده است، می تواند علاوه بر تاکید مضاعف بر غنی بودن منظر فرهنگی ماسوله به لحاظ تاریخی و طبیعی، موجب ایجاد یک قطب گردشگری طبیعی شاخص در استان و نیز در تکمیل پرونده ثبت جهانی شهر گامی موثر باشد.

وی ادامه داد: با توجه به قرارگیری رویشگاه یافت شده، در محدوده یکی از ارزشمند ترین محوطه های باستانی-تاریخی ییلاقات ماسوله، این اداره کل در نظر دارد پس از تهیه پرونده و ثبت این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور، با هماهنگی سایر ارگان های ذیربط از جمله اداره کل محترم محیط زیست استان نسبت به تعریف یک منطقه حفاظت شده ویژه با محوریت این رویشگاه و منطقه باستانی پیرامون آن اقدام نماید.

سوسن چلچراغ | تنها گل ملی ایران

گل سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل های جهان می باشد که سرزمین کهن ما را برای رویش انتخاب کرده است.

– این گل به دلیل عدم تکثیر در معرض انقراض قرار دارد و ممکن است تا چند سال آینده اثری از آن باقی نماند.

خرداد که از راه می رسد سرزمینمان ایران میزبان یکی از زیبا ترین و ارزشمند ترین مهمانان خود می شود که دست نقاش طبیعت، آن را به زیباترین شکل ممکن آراسته است. گلی زیبا و نادر از تیره ی سوسن که با نام  سوسن چلچراغ ( نام علمی: Lilium ledebourii ) شناخته می شود و مدت زمان کوتاهی را در ایران می گذراند.

در حالی که بسیاری از مشتاقان طبیعت در اقصی نقاط دنیا منتظر شکفتن این گل هستند، سوسن چلچراغ به صورت طبیعی در نقاطی از ایران می روید و خاک سرزمینمان را به وجودش مزین می کند. ارزش این گیاه برای کشورمان فراتر از تصور است و به عنوان یکی از سرمایه های طبیعی ملی ایران شناخته می شود. به همین دلیل نامش به عنوان نخستین گل ملی، از سال ۱۳۵۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

تنها زیستگاه حفاظت شده ی سوسن چلچراغ در نزدیکی روستای داماش در بخش عمارلو از توابع شهرستان رودبار قرار دارد . وسعت این زیستگاه ۴ هکتار است و به عنوان یک ذخیره گاه ژنتیکی برای این گیاه کمیاب محسوب می گردد.