به گزارش صفیر گیلان، اسفندیارضیائی سرپرست کانون استان گیلان نیز در این همایش که همراهی بیش از ۲۰۰کودک،‌ نوجوان و خانواده‌های آنان را به‌دنبال‌داشت، ‌ضمن خیرمقدم به مخاطبان و تبریک هفته‌ی بزرگ‌داشت مقام  معلم، به‌تبیین روی‌کردکانون در جهت ارتقای سطح دانش و بینش آینده‌سازان ایران اسلامی پرداخت. وی درهمین زمینه به ظرفیت‌های گسترده کانون […]

 

به گزارش صفیر گیلان، اسفندیارضیائی سرپرست کانون استان گیلان نیز در این همایش که همراهی بیش از ۲۰۰کودک،‌ نوجوان و خانواده‌های آنان را به‌دنبال‌داشت، ‌ضمن خیرمقدم به مخاطبان و تبریک هفته‌ی بزرگ‌داشت مقام  معلم، به‌تبیین روی‌کردکانون در جهت ارتقای سطح دانش و بینش آینده‌سازان ایران اسلامی پرداخت.

وی درهمین زمینه به ظرفیت‌های گسترده کانون از منظر سخت و نرم‌افزاری اشاره‌ و حضور مربیان توان‌مند و فضا‌های آموزشی مناسب را گستره‌ای برای ظهور و بروز استعداد‌های کودکان ونوجوانان توصیف‌کرد.
اسفندیار‌ضیائی هم‌چنین پیشینه‌ی روشن کانون را یادآور‌شد و با بیان‌این‌که راه‌اندازی نخستین رصد‌خانه کودک ونوجوانان در زعفرانیه تهران، بیان‌‌گرنگاه ویژه‌ی این مجموعه به فعالیت‌های علمی درکنار برنامه‌های فرهنگی، هنری ادبی و پژوهشی است افزود: کانون چنان که از نامش پیداست، نگاهی ویژه به پرورش فکر و اندیشه‌ تمامی مخاطبان‌دارد.
وی درادامه سخنان خود ازگیلان به‌عنوان یکی ازاستان‌های پیشرو درزمینه‌ی فعالیت‌های علمی، به ویژه نجوم نام‌برد و گفت: دربسیاری از مراکز فرهنگی هنری کانون برپایی کارگاه‌های هم‌چون: آموزش رباتیک، نجوم ودیگرعلوم را شاهد هستیم و مایه‌ی خرسندی است که آموزه‌های خلاقانه‌مربیان کانون هم‌چون چراغ راه و درس زندگی برای آینده‌سازان ایران اسلامی نقشی کاربردی دارد.
لزوم پرداختن به علم نجوم و تاثیر‌گذاری آن در اندیشه‌ی مخاطب، از دیگر محور‌های سخنان ضیائی دراین همایش بود و وی با مهم‌ارزیابی‌کردن این دانش‌گفت: به جرات می توانم بگویم که کانون به عنوان مرکز پرورش خود و خداشناسی مطرح است و توجه دادن مخاطب به‌اهمیت پاس‌داشت از محیط‌زیست به عنوان آفریده‌‌ی خداوند، گوشه‌ای دیگر از اهمیت فعالیت‌های این مجموعه را به‌تصویر‌می کشد.
ایشان تصریح‌کرد: همه‌ی ما وجودی زمینی و آسمانی داریم و نگاه ویژه ما نیز به زمین و آسمان  ریشه درهمین مسئله دارد؛ ‌زمین نیازمند نفس کشیدن است و برای زندگی درآن می بایست شکرگزار و درصیانت از آن کوشا باشیم و علم نجوم نیز دریچه‌ای به سوی خود و خداشناسی باز‌می کند.
ضیائی با بیان این‌که فعالیت‌های زیست‌محیطی و علمی، به ویژه نجوم، گام برداشتن کانون درمسیر آگاه‌سازی مخاطب نسبت به اهمیت محیط زیست وهم چنین پرورش حس دینی است، اظهار‌داشت: بسیاری از آیات قرآن کریم به مسایل علمی اشاره‌ و بیان‌کننده رموز آسمان و زمین است و ازاین رو فراهم کردن زمینه‌ی کشف تازه‌ها و افزایش آگاهی‌های علمی، در پرورش حس دینی مخاطب اثر‌بخش‌است.
وی در عین‌حال با مهم توصیف‌کردن نقش خانواده‌ها درتحقق این اهداف گفت: همراهی شما به عنوان سفیران کانون در شناساندن هرچه بهتر این مجموعه تعیین‌کننده است و این امرمی تواند درسایه‌ی مناسب‌سازی و تجهیز افزون‌تر فضا‌های آموزشی کانون، به کیفیت و کمیت‌بخشی فعالیت‌های این مجموعه فرهنگی کمک‌کند.
ضیائی درپایان سخنان خود نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های ارزش‌مند همکاران دربرگزاری این همایش،‌ به حضور مدیرعامل و ‌هم‌چنین معاونت توسعه و مدیریت منابع کانون کشور به گیلان اشاره و فراهم آمدن امکان راه‌اندازی مرکز نجوم مرکز شماره‌۳ رشت را از دست‌آورد‌های این سفر و به‌عنوان خبری شایسته‌ی حاضران دراین همایش یاد‌کرد.
خیرمقدم خدیجه‌ تقی‌پور مسوول مرکز فرهنگی هنری شماره ۳ رشت به حاضران، تشریح برنامه‌ها و ترسیم‌چشم‌انداز فعالیت‌های این مرکز از دیگر بخش‌های این همایش بود و دراین میان هادی بابایی، مربی کانون و از صاحب‌نظران عرصه‌ی نجوم استان ضمن آشناسازی هرچه بیشتر مخاطبان با مفهوم ستاره، به بیان تفاوت‌های میان سیاره‌ها و ستارگان و راه‌های شناخت آنان پرداخت.
چگونگی درک ابعاد سیارات منظومه شمسی و هم‌چنین بیان جایگاه کره زمین درکیهان، از دیگر موضوعاتی بود که میهمان برنامه به آن‌اشاره داشت و درپایان نیزحاضران با کمک تلسکوپ به رصد شبانه‌ی ماه و سیاره مشتری پرداختند.
گفتنی است فعالیت نجوم ازجمله فعالیت‌های هدف‌مند کانونی است و برهمین اساس ویژه‌برنامه‌هایی‌ به مناسبت هفته نجوم از ۸ تا ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶درمراکز فرهنگی هنری سراسر استان گیلان برگزار‌شد.