به گزارش صفیر گیلان؛چند سالی است که طلاق در کشورمان می تازد. این را آماری می گوید که بی توجه به طرح های عجولانه و دم دستی مسئولان مانند «راه اندازی ازدواج موقت در دانشگاه ها»، «ازدواج آسان» و برگزاری« کارگاه آموزشی» و «مشاوره» درباره آسیب‌های اجتماعی طلاق و اعطای «تسهیلات خرید جهیزیه» به زوجین و … […]

به گزارش صفیر گیلان؛چند سالی است که طلاق در کشورمان می تازد. این را آماری می گوید که بی توجه به طرح های عجولانه و دم دستی مسئولان مانند «راه اندازی ازدواج موقت در دانشگاه ها»، «ازدواج آسان» و برگزاری« کارگاه آموزشی» و «مشاوره» درباره آسیب‌های اجتماعی طلاق و اعطای «تسهیلات خرید جهیزیه» به زوجین و … روز به روز بالاتر از ماه ها و سال های قبل قرار گرفته و در مقابل آن، آمار ازدواجی مطرح می شود که آن هم روند نزولی در پیش گرفته است.

امروز باید بگوییم که با لباس سفید به خانه بخت رفتن و با لباس سفید بیرون آمدن” مربوط به گذشته های خیلی دور است، چراکه متاسفانه امروزه حقیقت تلخ “طلاق” به تمام خانواده های ایرانی و گیلانی ورود پیدا کرده و به ندرت کسی می تواند ادعا کند که در خانواده شان نشانی از این پدیده وجود ندارد؛ پدیده ای قبح شکسته که ممکن است گاه به مناسبتش جشن هم برگزار شود!

به عبارت دیگر عواملی چون فقر، طلاق، افسردگی، اعتیاد و … عواملی اند که نمی توان گفت کدام علت است و کدام پیامد.

در جامعه پیچیده انسانی هر ناهنجاری می تواند به معضلی تبدیل شود؛ حال یا طلاق باعث اعتیاد، فقر و افسردگی شود یا مشکل اقتصادی، افسردگی یا اعتیاد به طلاق بیانجامد.

با وجود چنین آمار و پیامدها و آسیب های ناشی از طلاق، مهم است که بیش از پیش در پی کاهش آن برآییم. این بدان معنا نیست که کوششی در این زمینه صورت نمی گیرد، اما جا دارد که بپرسیم چرا با وجود پرداختن رسانه ها و نشریات به علل و عوارض و تبعات ناشی از طلاق، روز به روز آمار بر آن افزوده می شود؟

تفاوت امروز و دیروز در این است که امروزه علل طلاق نیز افزایش یافته و روند زندگی اجتماعی به سمتی سوق پیدا کرده است که موجبات تفرقه و ازهم گسستن ها را بیستر می کند. از یک سو مواردی مانند بدآموزی های مطرح در فیلم ها و سریال ها، رواج تکنولوژی، ورود زنان به عرصه های مردانه بازار کار و خلاصه برهم خوردن تعادل و جایگاه زن و مرد از علل امروزی به شمار می روند که از سوی دیگر با رنگ باختن ارزشهای جامعه تقویت می شوند.

IMG_0475

طلاق آسیب اجتماعی جدی

 به گزارش صفیر گیلان؛ صبح امروز، جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان با حضور ارسلان زارع، استاندار گیلان، محمدمهدی تندگویان، معاون وزیر ورزش و جوانان، مریم بخشی، مدیرکل اداره کل ورزش و جونان استان گیلان و جمعی از مسئولین در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد.

دکتر ارسلان زارع با تاکیدبر اینکه استفاده از ظرفیت جوانان توسط تمامی ارکان حاکمیت مورد پذیرش بوده و جزو اهداف است،می گوید: از یکسو مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به استفاده بیشتر از ظرفیت جوانان تأکید دارند و از سوی دیگر رئیس جمهوری نیز به همه نهادها و وزارتخانه ها دستور دادند که در دو بخش استفاده از جوانان و بانوان، اقدام ویژه ای صورت گیرد.

دکتر زارع به انتصاب شماری از بانوان و جوانان در پست های مدیریتی گیلان اشاره کرد و گفت: این رویکرد علاوه بر آنکه موجب شتاب در حرکت امیدوارانه جوانان می شود؛ زمینه ساز توسعه ایران اسلامی و امیدافزایی برای یکایک شهروندان است.

استاندار گیلان با یادآوری اینکه همواره به تصریح گفته ام از ایده های خلاقانه برای ایجاد اشتغال حمایت می کنم، ادامه داد: امروز نیز تأکید دارم که با بهره گیری از ابزار فناورانه‌ و درک اثرگذاری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در صنعت تجارت کنونی، باید به دنبال رفع نیازهای کشور و استان بویژه در بخش های صنعت، کشاورزی و گردشگری باشیم.

نماینده عالی دولت در گیلان ازدواج و اشتغال جوانان را در ارتباط مستقیم با یکدیگر دانست و بیان کرد: اگر دغدغه اشتغال جوانان که چون غولی بر سرشان سایه افکنده برطرف شود، موضوع ازدواج آنان نیز در مسیری با شتاب بیشتر، ساماندهی خواهد شد.

وی از طلاق به عنوان آسیب اجتماعی جدی یاد کرد و افزود: لازم است نهادهای مدنی، تشکل های مردم نهاد ، ائمه جمعه و دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع فرهنگی – آموزشی، با فرهنگ سازی در زمینه طلاق و کاهش سن ازدواج گامی اثرگذار در این خصوص بردارند .

استاندار گیلان با بیان اینکه نهادهای متولی باید در جهت کاهش آمار طلاق، نسبت به برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره قبل و حین ازدواج اقدام کنند، گفت: انجام کارهای پژوهشی از محل اعتبار یک درصد دستگاه های اجرایی استان در حوزه پژوهش می تواند در بررسی و ارائه راهکار جهت رفع این معضل موثر باشد.

وی بر ضرورت تعمیم فعالیت های پژوهشی در همه شهرستان های استان تأکید کرد و افزود: باید ضمن شناسایی ظرفیت‌های اشتغالزایی مناطق مختلف استان، اولویت های تولید، فرآوری، صنایع تبدیلی و بسته بندی با استفاده از دانش روز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اعطای  ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به جوانان از سوی دولت تدبیر و امید در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سالجاری نیز دولت اهتمام دارد بر مبلغ یادشده، بیافزاید .

وی در ادامه به موضوع بررسی طرح های اشتغال زایی جوانان روستایی که به صورت آزمونه (پایلوت) در شفت انجام می شود، اشاره و بر ضرورت حمایت مشاوره‌ای ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های اجرایی همچون جهاد کشاورزی ، صمت، فنی و حرفه‌ای و مراکز آموزش عالی در اجرای این رویکرد تاکید کرد.

 رتبه چهارم «طلاق »کشوری از آن گیلان شد

حسین هاشم زاده نیز در جلسه ساماندهی ستاد جوانان می گوید، از ابتدای سال تاکنون ۱۳ هزار و ۱۶۳ مورد ازدواج به ثبت رسیده که تعداد ۸۵ درصد شهری و ۱۵ درصد روستایی بوده و میانگین سنی مردان ۳۰ سال و زنان ۲۶ سال است.‌

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال گیلان با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته سن ازدواج مردان ۲۷ سال و برای زنان ۲۴ سال بوده است، افزود: میزان عمومی ازدواج ۶.۸ درصد است که گیلان رتبه ۱۸ ازدواج را دارد؛ ۷۴۴ مورد ازدواج برای مردان در بازه سنی ۲۵-۲۹ سال و برای زنان ۲۰-۲۴ سال به ثبت رسیده که شامل ۱۶ درصد ازدواج ها می شود.

وی ادامه داد: ۲۹۵ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال و ۲۹۹ مورد ازدواج زیر ۱۹ سال در بازه زمانی مذکور به ثبت رسیده است.

این مسئول به آمارهایی  که در ۹ ماهه نخست امسال نزدیک به ۵۲۷۳ به ثبت رسیده اشاره می کند و می گوید میزان عمومی طلاق در استان ۲.۷ است در حالیکه برای کشور ۲.۲ می باشد؛ گیلان چهارمین استان کشور از نظر آمار طلاق است و در سال گذشته برای مردان سه و برای زنان دو سال شاهد افزایش سن ازدواج در استان بوده ایم.

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال گیلان خاطرنشان کرد: در پنج سال اول ازدواج شهرستان آستانه اشرفیه با یک مورد طلاق در بازه سنی ۲۰ – ۲۴ سال، شهرستان تالش با پنج مورد طلاق، رشت ۴۴ مورد طلاق در بازه سنی ۱۵ الی ۱۹ سال و ۲۳۹ مورد در بازه سنی ۲۰ الی ۲۴ سال به ثبت رسیده است.

ترویج فرهنگ مشاوره راهکاری برای کاهش طلاق

مریم بخشی مدیر کل ورزش و جوانان گیلان  به لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اشاره می کند و می گوید در همین راستا در ۹ ماه نخست امسال ۲۸۸ کارگاه آموزشی و مشاوره درباره آسیب‌های اجتماعی برگزار شده است.

وی به افزایش کارگاه‌های آموزشی به ۴۰۰ کارگاه با همکاری آموزش و پرورش تا پایان امسال اشاره  و تاکید دارد؛ جامعه هدف ما عموماً مدارس دختران و پسران در دوره متوسط هستند.

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان با بیان اینکه فرهنگ مشاوره در استان گیلان در حال ترویج است، بیان کرد: برای کاهش طلاق برای زوجینی که در شرف ازدواج هستند ۵ جلسه مشاوره رایگان ازدواج انجام می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۴۵ جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان در گیلان و با بیان اینکه مجمع خیرین استان بر اساس ابلاغیه کشور و فراخوان عمومی تشکیل شده است، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با یک فروشگاه در رشت و یکی از بانک‌ها با هدف اعطای تسهیلات خرید جهیزیه به زوجین تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال منعقد شده و در حال انجام است.

محکم کردن ادله ازدواج مانع  تبدیل آن به طلاق

گفتنی است؛شاید درک و بیان  این نکته ساده که محکم کردن ادله یک ازدواج مانع از تبدیل آن به طلاق خواهد شد، شاه کلیدی بود که در این جلسه و جلسات این چنینی  در جامعه امروزمان گم شده و هرگز به آن پرداخته نمی شود  وگرنه نه برای رونق ازدواج به دنبال خلق شیوه های جدید و یا استفاده از سایت های همسریابی می رفتیم و نه برای کاهش اثرات جانبی ناشی از شکست ازدواج دنبال مشاوره ،کارگاه،ازدواج آسان،ازدواج دانشجویی و…. که این شیوه ها حکایت از«نعل وارونه زدن» دارد .

تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری