صفیر گیلان؛در استانی که ورزش های تعالی یافته آن با طبیعت سر و کار دارد،تنها فراهم ساختن زیرساختهای گردشگری ورزشی با تکیه بر مطالعات گسترده راهگشای خوبی برای رونق در ابعاد مختلف خواهد بود. گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها، به بزرگترین صنعت […]

 

صفیر گیلان؛در استانی که ورزش های تعالی یافته آن با طبیعت سر و کار دارد،تنها فراهم ساختن زیرساختهای گردشگری ورزشی با تکیه بر مطالعات گسترده راهگشای خوبی برای رونق در ابعاد مختلف خواهد بود.

گردشگری به دلیل تأثیرات مثبت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به‌ویژه درآمدزایی و تأثیر در رشد اقتصادی کشورها، به بزرگترین صنعت در جهان تبدیل شده و برای اغلب کشورها، گردشگری منبع مهمی برای فعالیت های تجاری، کسب درآمد، اشتغال زایی و مبادلات خارجی محسوب می‌شود.
فعالیت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین و پویاترین فعالیت‌ها در جهان مطرح است، به‌‌طوری که یکی از اقتصادی‌ترین فعالیت‌ها در چرخه ملی کشورها، به خصوص از نظر اشتغال و ارزآوری و رونق مناطق مختلف به حساب می‌آید و بر اساس مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری برخاسته از آن انجام گرفته است از رویدادهای ورزشی و گردشگری به عنوان عاملی برای بالابردن کیفیت زندگی ساکنان، بهبود اقتصاد و افزایش غرور و روحیه در جامعه نام برده شده است.
در سال‌های اخیر و به خصوص در شرایط نامطلوب اقتصاد جهانی، کشورهای پیشرفته و رو به توسعه از این صنعت استفاده ای مطلوب نموده و با جدی گرفتن ارکان آن ؛تعالی اقتصادی از این طریق را محقق ساخته اند. برای ایران که خروج از اتکا به درآمدهای نفتی و مشکل اشتغال را دنبال می کند،صنعت گردشگری گزینه‌ ای مناسب خواهد بود. البته در سال‌های اخیر تلاش‌ها و فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته که در قیاس با رشد فزاینده گردشگری در جهان کافی به نظر نمی‌رسد. در عین حال با وجود اثرات مثبت آن بر توسعه اقتصادی، متاسفانه مطالعات اندکی در این زمینه در ایران صورت گرفته است.
از این حیث رویدادهای ورزشی جاذبه ای مهیج برای گردشگران در سراسر دنیا محسوب می شود و فراتر از یک صنعت به پدیده‌ای اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی تبدیل شده است.تبادلات فرهنگی،گسترش مبادلات تجاری،رونق اقتصادی و جریان سازی اشتغال پایدار بومیان به بهانه نمایش کارآمدی در حوزه ورزش نباید مورد غفلت قرار گیرد،زیرا بررسی های صورت گرفته در ۳۲سال اخیر نشان می‌دهد که میزبانی رویدادهای ورزشی صرفه اقتصادی زیادی بر جامعه میزبان را به دنبال دارد.
امروزه گردشگری ورزشی در بسیاری از کشورها به عنوان منبعی مهم جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود از آن استفاده می‌کنند.
یافته‌های مشابه در تمامی مطالعاتی که در زمینه برگزاری رویدادهای ورزشی انجام گرفته، این است که منافع اقتصادی حاصل از برگزاری رویدادها بیشتر از هزینه‌های آن است. محققان دلیل اصلی آن را در درجه اول گردشگران می‌دانند و عنوان می‌کنند که برگزاری یک رویداد ورزشی باعث می‌شود که افراد زیادی در یک محدوده زمانی برای تماشا و مشارکت در ورزش به جامعه میزبان بروند و این امر باعث کسب درآمد برای هتل‌ها، رستوران‌ها و همچنین ایجاد کسب و کار جدید و رونق خرده‌فروشی می‌شود.
بطور قطع در عصر ارتباطات، ایران به ویژه گیلان به عنوان یک استان دارای ظرفیتهای قوی برای جذب توریست، باید به دنبال راهکارهای مناسبی برای معرفی خود به جهانیان باشد. به ویژه اینکه این استان به دلیل داشتن پیشینه ورزشی در قالب بازی های بومی و محلی پتانسیل بالایی برای رسیدن به توسعه توریسم ورزشی دارد.
باتوجه به منابع موجود در گیلان و امتیازات طبیعی و ورزشی بی شمار آن برای جذب گردشگران ورزشی می توان راه را برای توسعه این صنعت گشود و باتوجه به رشد جمعیت برای غنی سازی اوقات فراغت خانواده ها برنامه ریزی های بسیاری صورت داد.
در استانی که ورزش های تعالی یافته آن با طبیعت سر و کار دارد،تنها فراهم ساختن زیرساختهای گردشگری ورزشی با تکیه بر مطالعات گسترده راهگشای خوبی برای رونق در ابعاد مختلف خواهد بود.
برای رسیدن به این امر نباید فراموش کرد که ورزش تنها وسیله سرگرمی نیست، بلکه سلامت و بهداشت فردی و اجتماعی یک جامعه را نیز در بر می‌ گیرد، بعد از آن با اختصاص بودجه‌ ای مناسب، تاسیسات و امکانات زیربنایی متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی هر منطقه ایجاد شود.
بر اساس مطالعات و امکان سنجی های صورت گرفته باید تلاش نمود تا سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به گونه‌ای منظم و مستمر بخشی از وقت خود را در زمینه‌ موضوعات گردشگری ورزشی اختصاص دهند و همچنین به دنبال اهدافی همچون ایجاد و گسترش تعاملات بین سازمانی با رویکرد ارتقای توانمندی گردشگری ورزشی، شناسایی نخبگان و صاحب نظر در حوزه ورزش و نیز بررسی نقش توسعه پایدار گردشگری ورزشی در ایجاد همبستگی اجتماعی، ارتقای شور و نشاط در جامعه و امنیت عمومی باشند.