به گزارش صفیر گیلان؛محمدرضا محسنی در جلسه شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم شفت  که در سالن میرزای شفتی فرمانداری برگزار شد ؛ ضمن تبریک ایام گفت : توجه و اهتمام به موضوع محیط زیست یکی از شاخص های مهم توسعه و جامعه ای را  که نتواند در کنار توسعه صنعتی و عمرانی برای محیط زیست […]

به گزارش صفیر گیلان؛محمدرضا محسنی در جلسه شورای مدیریت پیشگیری از وقوع جرم شفت  که در سالن میرزای شفتی فرمانداری برگزار شد ؛ ضمن تبریک ایام گفت : توجه و اهتمام به موضوع محیط زیست یکی از شاخص های مهم توسعه و جامعه ای را  که نتواند در کنار توسعه صنعتی و عمرانی برای محیط زیست برنامه داشته باشد ؛ نمی توان توسعه یافته قلمداد کرد.

 وی با بیان اینکه فرهنگ سازی یک اولویت برای پیشگیری از وقوع جرایم است افزود : برای حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب ها به طبیعت  باید به فرهنگ سازی در بین کودکان و نوجوانان بیشتر توجه شود.

فرماندار شفت با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به محیط زیست و حفاظت از آن دارد تصریح کرد : دولت اجرای هر پروژه عمرانی را ملزم به داشتن پیوست زیست محیطی اعلام نموده است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تلاش برای حفظ جنگل بدون بهره برداری از آن بی نتیجه خواهد بود افزود : حفاظت پایدار از جنگل نیازمند برنامه ای مدون و اجرایی است.

نماینده عالی دولت در شفت با بیان اینکه تامین امنیت پایدار در حوزه آب یک موضوع بسیار مهم در کشور محسوب می شود تصریح کرد : با تضعیف کشاورزی قاچاق چوب و تخریب جنگل افزایش خواهد یافت و ساخت سد لاسک در بلند مدت می تواند سبب توسعه کشاورزی در این شهرستان گردد .

فرماندار شفت با اشاره به اینکه ساخت یک راه عشایری می تواند این شهرستان را از بن بست خارج کند افزود : مفهوم حفظ جنگل تبدیل آن به یک ویترین نیست و باید برنامه ای مدون برای بهره برداری و ترویج آن تهیه و اجرا شود.

وی با بیان اینکه دپوی شن و ماسه در بستر برخی از رودخانه ها سبب تغییر مسیر رودخانه و رانش های فراوان می گردد افزود : ساماندهی رودخانه ها از خسارت های مالی و جانی خواهد کاست.

محسنی در ادامه با اشاره به اینکه میزان قاچاق چوب با تلاش های عاشقانه نیروهای حفاظتی و دوستداران طبیعت در شفت کاهش یافته است افزود : با نیروی انسانی و تجهیزات اندک نمی توان از ۳۲ هزار هکتار جنگل در شهرستان شفت به خوبی حفاظت کرد و این موضوع نیازمند معاضدت بیشتری از سوی دستگاههای ذیربط میباشد.

در گیلان ۵۶۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد

احمد علی عظیمی مسوول دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال استان گیلان نیز با اشاره به اینکه قدمت جنگل های هیرکانی به دوره سوم زمین شناسی بازمی گردد افزود : در گیلان ۵۶۰ هزار هکتار جنگل هیرکانی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حفاظت از جنگل سوای قوانین یک امر ولایی است تصریح کرد : آموزش روستاییان و جنگل نشینان باید در اولویت پیشگیری قرار گیرد.

عظیمی با بیان اینکه برای حفاظت از جنگل های شفت باید از GPS  و تجهیزات الکترونیکی بهره گرفت افزود : شناسنامه دار کردن کارگاه های چوب بری و اره موتوری ها می تواند به کاهش قاچاق چوب کمک کند.

مسوول دبیرخانه شورای حفظ حقوق بیت المال گیلان در ادامه با اشاره به اینکه در ویسرود ۳۲ جاده جنگلی به صورت شبکه ای به هم متصل و قاچاق چیان از آنها برای انتقال چوب بهره برداری می کنند افزود : فقط یک سوم از جنگل های این استان انبوه است و بقیه به صورت نیمه انبوه و یا تخریب شده در آمده است.

وی در پایان افزود : هسته های مردمی همیار طبیعت در شهرستان شفت می توانند به حفظ جنگل های کمک شایانی کنند.

سرجنگل بانی های شهرستان شفت با کمبود امکانات مواجه هستند

ناصر جمالزاده رییس منابع طبیعی شفت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان ۳۲ هزار هکتار جنگل و ۱۲ هزار هکتار مرتع دارد افزود : با حداقل نیروی انسانی و امکانات در حال انجام وظیفه حفاظتی خود هستیم.

وی با اشاره به استیجاری بودن ساختمان اداره منابع طبیعی شفت افزود : سرجنگل بانی های این شهرستان با کمبود امکانات مواجه هستند.

قاچاق چوب با خودروهای سواری

عیسی پور دادستان شهرستان شفت نیز با اشاره به اینکه قاچاقچیان امروزه با خودروهای سواری اقدام به حمل و فروش چوب می کنند افزود : باید برای کاهش قاچاق چوب از نیروی انسانی کافی و سیستم های الکترونیکی بهره برد.

وی با بیان اینکه مردم ازتبعیض در اجرای صحیح  قانون رنج می برند افزود : قانون برای همه است و باید به صورت یکسان انجام شود.

بهترین راه پیشگیری آموزش مستمر است

شعبانی رییس دادگستری شفت نیز در این جلسه گفت : جرایم عمومی باعث آسیب و تضییع حقوق جامعه می شود افزود : بهترین راه پیشگیری آموزش مستمر است.

وی افزود : با کسی که به دلیل فقر درخت قطع می کند نباید برخورد قضایی شود اما این موضوع نباید بهانه ای برای قاچاقچیان چوب گردد.