به گزارش صفیر گیلان؛آیت الله فلاحتی در دیدار مدیرکل، معاونان و جمعی از کارکنان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ آیه درباره محیط زیست در قرآن گفت: آیه های مربوط به محیط زیست در قرآن بیش از آیات احکام است . وی انسان را بزرگ ترین آسیب رساننده به محیط زیست […]

به گزارش صفیر گیلان؛آیت الله فلاحتی در دیدار مدیرکل، معاونان و جمعی از کارکنان حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وجود بیش از ۶۰۰ آیه درباره محیط زیست در قرآن گفت: آیه های مربوط به محیط زیست در قرآن بیش از آیات احکام است .

وی انسان را بزرگ ترین آسیب رساننده به محیط زیست عنوان کرد و افزود: هیچ موجودی در روی زمین مانند انسان محیط زیست را تخریب نمی کند .

امام جمعه رشت با اشاره به توجه بسیار اسلام نسبت به مسائل محیط زیستی، بیان کرد: کاشت یک نهال برابر با احیای یک انسان است .

فلاحتی، بخشی از آسیب های محیط زیستی را ناشی از بی توجهی دانست و تصریح کرد: انسان بزرگ ترین موجود خداست که به محیط زیست ضربه می زند اما خودش نمی داند .

وی به معضل پسماند در منطقه سراوان رشت اشاره کرد و گفت: پسماند سراوان کار را به جایی رسانده که خرگوش ها و پرندگان منطقه را نابود می کند ضمن اینکه شیرابه های آن وارد رودخانه رشت می شود .

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به گسترش آپارتمان نشینی در جامعه، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد از مردم نحوه زندگی آپارتمان نشینی را نمی دانند.

آیت الله فلاحتی، سازمان حفاظت محیط زیست را در راس کنترل و تنظیم سلامت مردم عنوان کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یکی از نهادهای دولتی است که می تواند مردم را برای رسیدن به سلامتی کمک کند.

وی، خواستار همکاری حفاظت محیط زیست گیلان با پارک های علم و فناوری و مراکز دانش بنیان شد و اظهار کرد: اتاق اندیشه ورز را در حفاظت محیط زیست گیلان تشکیل دهید و در آن اتاق فکر کرده و افق های استان را ببینید .

امام جمعه رشت با بیان اینکه بخشی از آسیب های حفاظت محیط زیست گیلان ناشی از معضلات انسانی است، تصریح کرد: مسئولان حفاظت محیط زیست باید مشکلات آینده را مشخص کرده و راهکار ارائه دهند .

فلاحتی بر حضور حفاظت محیط زیست در سواحل گیلان تاکید کرد و افزود: برای حضور در سواحل برنامه داریم ضمن اینکه برنامه های فرهنگی در کنار دیگر امور باید در سواحل استان اجرایی شود .

وی با اشاره به اینکه فضای لطیف گیلان به همه سلامتی می دهد و این وضعیت باید باقی بماند، بیان کرد: اسلام درباره محیط زیست حرف بسیار دارد و توصیه می کنم کتاب مفاتیح الحیاه آیت الله جوادی آملی که کلیدهای چگونه زیستن است، را مطالعه کنید .

نماینده ولی فقیه در گیلان به آسیب پذیر شدن حریم رودخانه های استان به دلیل برداشت بی رویه اشاره کرد و گفت: تجزیه پذیری رودخانه های گیلان کم شده است و می طلبد حفاظت محیط زیست در این عرصه عاقلانه ورود کند.

فلاحتی با بیان اینکه گیلانی ها مردمی فرهیخته و از فرهنگ بالایی برخوردارند، یادآور شد: متولیان امر باید مردم را در عرصه های محیط زیستی هدایت و آموزش دهند .

دراین دیدار قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اخبار محیط زیست گیلان به وجود ۱۹ پاسگاه محیط بانی در استان اشاره کرد و گفت: تعداد ۱۷۹ نفر محیط بان در پاسگاه های مذکور فعالیت می کنند .

وی احیا و بهره برداری اقتصادی از تالاب های گیلان را از برنامه های حفاظت محیط زیست گیلان عنوان کرد و افزود: برای تمام تالاب های استان برنامه داریم ضمن اینکه طرح بوم گردی در بخش اقتصاد و معیشت مردم را دنبال می کنیم .

وی از پاکسازی سنبل آبی در ۴۰۰ هکتار از تالاب ها و آب بندان های گیلان خبر داد و بیان کرد: معضل پسماند اصلی ترین مشکل استان است و سال گذشته یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر ساعت را در این زمینه آموزش دادیم.