به گزارش صفیر گیلان؛ بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، با حضور دکتر محمد رضا فراهانی- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، جمعی از مسولان استانی و دانشگاهی و بیش از هزار و دویست نفر از چهره های برجسته قرآنی کشور در سالن اجتماعات تالار جام جم مجتمع فرهنگی آموزشی زیباکنار، گشایش یافت. […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛ بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، با حضور دکتر محمد رضا فراهانی- معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، جمعی از مسولان استانی و دانشگاهی و بیش از هزار و دویست نفر از چهره های برجسته قرآنی کشور در سالن اجتماعات تالار جام جم مجتمع فرهنگی آموزشی زیباکنار، گشایش یافت.

قرآن منشا دانش های فراوان میان مسلمان است
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک – رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان ضمن خیر مقدم به مدعوین و متسابقین این جشنواره بزرگ قرآنی، گفت: جمعی از دانشگاهیان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به عشق قرآن کریم، از اقصا نقاط کشور به این استان سفر کرده اند، که این افتخار بزرگ بعد از ۲۲ سال مجدداً نصیب گیلان شده است که جای بسی تشکر و سپاس دارد.

NewsImage

وی ادامه داد: قرآن منشا دانش های فراوان میان مسلمان است و آرزو می کنیم تمام فعالان عرصه قرآن که امروز دانشگاه علوم پزشکی گیلان افتخار میزبانی آنان را دارد، انوار نورانی ای که از قرآن در دل های آنان نشسته است در استان گیلان باقی بماند.

رییس ستاد اجرایی بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت (ع)، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان که ۳۳ سال از عمرش می گذرد، نزدیک به بیست هزار نفر کارمند و بالغ بر ۴۵۰ نفر هیات علمی، هشت دانشکده، ۲۰ بیمارستان، ۹۶۰ خانه بهداشت دارد که گسترش نظام شبکه و خانه های بهداشت از گیلان شروع و سپس در تمام کشور گسترش یافت که امروز توسعه نظام شبکه و گسترش خانه های بهداشت در سراسر کشور از افتخارات وزارت بهداشت می باشد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به آخرین تعریف سازمان بهداشت جهانی از مقوله سلامت، گفت: امروز انسان سالم به کسی اطلاق می شود که از سلامت جسمی، اجتماعی و روانی برخوردار باشد. و تنها داشتن سلامت جسمی دلیل بر سلامت انسان نیست، امروز به انسانی سالم می گویند که از جنبه های دیگر سلامت از قبیل روانی و اجتماعی برخوردار بوده و در فعالیت های اجتماعی نیز شرکت فعال داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اینکه سلامت جسمی و روانی از مقوله های است که کتاب آسمانی ما قرآن نیز به آن پرداخته است، اظهار داشت:  قرآن عزیز سرشار از مفاهیم و مضامینی است که برای آسایش روحی و روانی انسان ذکر شده است. و همانگونه که خداوند در یک جا انسان را به عنوان جانشین خود در زمین می نامد در جای دیگر نیز او را موجودی ضعیف و بسیار شکننده معرفی می کند.

وی، خاطر نشان کرد: جز با یاد خدا دل ها آرام نمی گیرد و تنها رضای الهی است که انسان را به آرامش می رساند. وی جامع نگر بودن مباحث قرآنی ادامه داد: اگر در یک جای قرآن؛ در داستان حضرت یوسف به مسایل شخصی پرداخته می شود، در جاهای دیگر نیز به بحث اجتماعی، اجتماعی بودن، اجتماعی شدن و دغدغه ها و مسایل اجتماعی مردم می پردازد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به این که بدون پیش بینی درست و برنامه ریزی نمی توانیم به نتیجه برسیم، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید با برنامه ریزی و محاسبه دقیق به همه مسایل پرداخته شود و قبل از پیش آمدن مشکلات همه جوانب آن در نظر گرفته شود و این همان برنامه استراتژیک است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دو سال قبل برای ده سال آینده این دانشگاه برنامه ریزی کرده است و چشم انداز و هدف خود را نیز مشخص نموده تا در ده سال آینده به آن برسد. وی ادامه داد: ما چشم انداز دانشگاه علوم پزشکی گیلان را پیش رو بودن در دانشگاه های نسل سوم قرار داده و امیدواریم با برنامه محوری بتوانیم این دانشگاه را به یک دانشگاه کار آفرین و پیش رو دانشگاه های نسل سوم تبدیل کنیم.

حضور و ظهور عملی قرآن در تمام زندگی مردم امری اجتناب ناپذیر است

آیت الله رسول فلاحتی- نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در مراسم گشایش بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی کشور با بیان این که نباید کارهای قرآنی مربوط به ایام و دوره خاص شود، گفت: قرآن باید در تمام زندگی مردم حضور و ظهور علمی پیدا کند و خوشحالیم که استان گیلان میزبان خانواده بزرگ قرآنی علوم پزشکی کشور است.

وی ادامه داد: قرآن کتابی است که با گذشت هزاران سال و با همه پیشرفت های که بشر در علوم مختلف داشته است، هنوز توانسته فتوحات زیادی داشته و در تاریخ زندگی بشری همچون نگینی بدرخشد.

آیت الله فلاحتی تصریح کرد: قرآن کتابی از نوع مقوله بشری نیست و کتابی نیست که بتوان آن را با سایر نوشته های انسان قیاس کرد، بلکه قرآن کتابی است که هرچه زمان بیشتری از تمدن بشری می گذرد، عمق مطالب آن بیشتر و بیشتر بر بشریت نمایان می شود.

وی اضافه کرد: قرآن کتابی است که اندیشمندان مسلمان تا آنجا که توانستند بر اساس روایات به تبیین این کتاب پرداخته و از آن بهره برده اند و معاهدان نیز تلاش کردند تا انسان را از این دریچه رحمت الهی بی بهره کنند، اما بر خلاف تلاش آنان هر سال ما شاهد نزدیکی بیشتر مردم جهان با این کتاب الهی هستیم.

امام جمعه رشت تصریح کرد؛امروزه نه فقط مسلمانان به قرآن می‌بالند بلکه پیروان سایر ادیان الهی نیز با قرآن آشنا شده اند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده اند و همچنین قرآن برای بسیاری از ادیان الهی فتح الفتوحی است که در عرصه های مختلف از آنان حمایت می کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان خاطر نشان کرد: بیش از هزاران سال از زندگی ما مسلمانان بر پایه قرآن می‌گذرد و زوایای گوناگونی از این کتاب آسمانی برای ما روشن شده است، در پاره ای از موارد نیز شاهد آن بوده ایم که مسلمانان با ورود به آیات الهی و تدبر در آن ها توانسته اند بهره های بسیاری از آن ببرند.

وی با اشاره به این که هنوز نگاه‌مان آن نگاهی نیست که قرآن از ما می‌طلبد و برداشت ما از کتاب الهی تنها محدود به تلاوت آن می‌شود و از تدبر در آیات قرآن بی‌بهره هستیم، اظهار داشت: اگر جامعه امروز بشری نگاهش به سلطه جهانی، نگاهی از دریچه قرآن باشد آن وقت جامعه به مدینه فاضله تبدیل می شود.

آیت الله فلاحتی تاکید کرد: قرآن فقط کتاب علم نیست بلکه کتاب زندگی و کتاب هدایت بشر است. قرآن آمده است تا بشریت را از ذلت به تعالی بکشاند و این از اهداف اولیای الهی نیز بوده است. این کتاب رابطه انسان و خداست و عهدنامه بین خدا و انسان می باشد که باید انسان به عهدنامه ای که با خدا بسته است هر روز به آن توجه داشته باشد.

این مقام مسوول گفت: انقلاب اسلامی ایران توانست ذره ای از پرده هایی که بر این کتاب مقدس وجود داشت را کنار بزند و امروز نیز وظیفه هر یک از ما است تا با تدبر و تعقل در آیات الهی، پرده‌های بیشتری را از آن پس بزنیم تا از دریچه های نور و رحمت الهی بهره مند شویم. وی ادامه داد: باید بدانیم که نگاه به این کتاب، تلاوت و تدبر در آن، مد نظر انبیای الهی بوده است و اگر انسان این کتاب را تلاوت کند و در آن بیندیشد قطعاً در جاده ای رو به سوی تعالی گام بر داشته است.

در این مراسم برگزیدگان قرآنی وزارت بهداشت در ۳ بخش ادبی، هنری و فن آوری تقدیر شدند. شعر، داستان، نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی از موضوعات قابل تقدیر در بخش ادبی جشنواره بود و خوشنویسی، معرق و منبت، طراحی پوستر، نقاشی، نقاشی خط، عکاسی، فیلم کوتاه، تئاتر صحنه ای، کامیک استریپ، از محورهای بخش هنری جشنواره بود. تولید اپلیکشن و ربات و کانال مجازی قرآنی نیز محورهای فناوری را به خود اختصاص داد.

در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، پرسنل اورزانس ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی گیلان موفق به کسب رتبه اول در رشته تذهیب شد.

NewsImage

 میلاد خانزاده پرسنل اورژانس دانشگاه علو پزشکی گیلان در بخش هنری، در رشته تذهیب، موفق به کسب رتبه اول شد.

مسعود عیسی زاده کارمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در رشته خوشنویسی حایز رتبه سوم شد.

بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت ۱۸ تا ۲۱ مهرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در مجتمع فرهنگی آموزشی زیباکنار برگزار می شود./ن