به گزارش صفیر گیلان،  جلسه انجمن کتابخانه های شفت با حضور هادی نوری مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار، اعضای انجمن و برخی از معتمدین  ظهر امروز در سالن میرزای شفتی فرمانداری شفت برگزارشد. محوریت این جلسه بررسی موضوع همیشگی و پای ثابت جلسات سه سال اخیر انجمن کتابخانه شفت یعنی تعیین تکلیف […]

به گزارش صفیر گیلان،  جلسه انجمن کتابخانه های شفت با حضور هادی نوری مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی گیلان، محمدرضا محسنی فرماندار، اعضای انجمن و برخی از معتمدین  ظهر امروز در سالن میرزای شفتی فرمانداری شفت برگزارشد.

محوریت این جلسه بررسی موضوع همیشگی و پای ثابت جلسات سه سال اخیر انجمن کتابخانه شفت یعنی تعیین تکلیف ساختمان این کتابخانه که در حال حاضر در تصرف شورای شهر شفت بوده، است.

قصه ای پر غصه که به رغم تلاش های بسیار اعضای انجمن در سنوات گذشته تاکنون تعیین تکلیف نشده و این داستان دنباله دار قصد تمام شدن ندارد.

لزوم شخصی نکردن موضوع تعیین تکلیف ساختمان کتابخانه شفت

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در این جلسه با اشاره به کاهش جمعیت شهرستان شفت نسبت به سال های گذشته، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل این کاهش جمعیت و میل مردم این شهرستان به مهاجرت نبود امکانات و منابع مالی مناسب است.

هادی نوری با تأکید برضرورت انجام اقدامات اساسی برای جلوگیری از مهاجرت نیروی انسانی شهرستان شفت به سایر شهرها، افزود: مهم ترین سرمایه در دنیای امروز سرمایه نیروی انسانی که به دنبال خود سرمایه مالی و دیگر توسعه ها را به همراه می آورد.

وی با بیان اینکه حوزه کتاب و کتاخانه نیز در زیر مجموعه همین برنامه های قرار دارد، گفت: استان گیلان پنج شهرستان فاقد کتابخانه مرکزی دارد که شهرستان شفت یکی از این شهرستان های محسوب می شود.

photo_2017-11-16_02-48-47

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به این موضوع از سوی مسئولان شهرستان، خاطرنشان کرد: انتظار داریم که مسئولان مکانی را برای احداث یا تجهیز و تعمیر کتابخانه مرکزی شهرستان شفت اختصاص دهند.

وی به موضوع مناقشه ساختمان قدیمی کتابخانه شفت در مرکز شهر که اکنون در تصرف شورای شهر است نیز اشاره و تصریح کرد: این یک موضوع یا مِلک شخصی نبوده و نباید با دیده شخصی و خصوصی به ان نگاه شود.

نوری با بیان اینکه منافع و بازخورد وجود کتابخانه به مردم همین شهرستان بر می گردد، یادآورشد: هر گامی که در راستای توسعه و تجهیز کتابخانه شهر شفت برداشته شود منفعت ان نیز نصیب خود مردم و شهر شفت می شود.

موقعیت مناسب ساختمان پارک شهر جدید شفت برای تبدیل به کتابخانه مرکزی

وی با اشاره به سیاست و اولویت دولت در تعریف نکردن پروژه های عمرانی جدید و لزوم تکمیل ۶۶ هزار پروژه نیمه تمام، اظهار کرد: بنابراین نمی توانیم برای کتابخانه مرکزی شهرستان شفت یک پروژه جدید تعریف کنیم.

مدیرکل نهادکتابخانه های عمومی گیلان ادامه داد: در همین راستای نیازمند تعامل و همکاری همه دستگاه ها و مسئولان شهرستان به ویژه شهرداری شهر شفت هستیم تا بتوانیم از امکانات موجود در این شهر نهایت استفاده را ببریم.

وی با تأکید براینکه برای حل موضوع مناقشه ساختمان کتابخانه به دنبال مسائل قضایی و حقوقی نیست، افزود: ساختمانی در پارک جدید شهر شفت وجود دارد که با توجه به متروکه بودن می توانیم با توسعه و تجهیز آن یک کتابخانه درخور شأن مردم این شهر آماده کنیم.

نوری با بیان اینکه با در اختیار قرار دادن این ساختمان از سوی شورای شهر و شهرداری شهر شفت منفعت هر دو طرف حفظ می شود، گفت: با توجه به اینکه کتابخانه باید در مرکز شهر قرار گیرد این ساختمان از نظر جغرافیایی دارای موقعیت مناسبی است.

وی همچنین به پرداخت نیم درصد از سوی شهرداری ها نیز اشاره و ضمن تشکر و قدردانی از شهرداری احمدسرگوراب بابت پرداخت منظم و بدون تأخیر نیم درصد خود، خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه برای هزینه های جاری خود ردیف بودجه نداشته و فعالیت های خود را باید از محل نیم درصد شهرداری ها تأمین کند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان با بیان اینکه باید در پرداخت نیم درصد شهرداری قاعده و قانونی وجود داشته و شأن هر دو سازمان حفظ شود، تصریح کرد: نهادکتابخانه ها با اداره کل اموزش و پرورش برای همکاری های مشترک دارای توافق نامه بوده که مسئولان این حوزه باید به آن توجه داشته باشند.

اختصاص اعتبار ۴۰ میلیون تومانی برای کتابخانه شفت در سال جاری

فرماندار شفت نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اجرایی شدن برخی مصوبات جلسات گذشته، اظهار کرد: تأخیر در اجرا و یا تعویق برخی از اقدامات در حوزه کتاب و کتابخانه به دلیل وقفه در تعیین مدیریت این نهاد استان بوده است.

محمدرضا محسنی به برخی از اقدامات زیرساختی در بخش های مختلف در سطح شهرستان شفت نیز اشاره کرد و افزود :

متاسفانه پیگیری های لازم در خصوص ساختمان کتابخانهشهر شفت تا به امروز به نتیجه نرسیده و نیازمند تعامل بیشتر است.

وی با بیان اینکه به رغم وجود کمبود در زمینه اعتباری و کاهش اعتبارات شهرستان از چهار منبع اعتباری در سال جاری، ادامه داد: ۴۰ میلیون تومان برای حوزه کتابخانه اختصاص داده شده است.

فرماندار شفت با تأکید بر توجه به حوزه زیرساختی برای توسعه و رشد در همه بخش ها، ادامه داد: توجه به حوزه فرهنگی و عمرانی در سطح شهرستان در اولویت قرار داشته است.

وی با بیان اینکه جامعه ای که دارای فکر و اندیشه پویا باشد جامعه ای محروم نخواهد بود، تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی و مدیران شهرستان تحرک و تحول خوبی در سطح شهرستان شفت شاهد هستیم.

ضرورت حل مناقشات بین اداری در داخل شهرستان

محسنی همچنین با اشاره به اینکه مهم ترین اولویت و مشکل در حوزه کتابخانه موضوع ساختمان آن است، افزود: با استعلام از اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان ساختمان مورد مناقشه دارای هیچ گونه سند مالکیت نبوده و اگرادعای برای مالکیت این ساختمان وجود دارد باید از سوی هر دو سازمان ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه تمام مناقشات اداری باید در حوزه شهرستان حل شود و نباید به مراجع قضایی کشیده شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود این موضوع در قالب یک کمیته متشکل از نماینده حقوقی اداره کل کتابخانه های گیلان، رئیس این نهاد در شهرستان، شورای شهر و شهردار، آقای انصاری به عنوان مطلع این موضوع از ابتدای بحث و برخی دیگر از اعضای انجمن برگزار و مسائل در ان کمیته مطرح و نتیجه به فرمانداری اعلام شود.

فرماندار شفت یکی از راه های رشد و توسعه فرهنگی را توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: برای حل موضوع ساختمان کتابخانه با توافق میان هر دو سازمان این موضع حل و فصل شود.

به گفته این مسئول انتظار داریم مسئولان هر دو ارگان با تعامل و همکاری در هرچه سریعتر به نتیجه رسیدن این موضوع کمک کنند.

تفاوت بودجه واقعی شهرداری با بودجه پیشنهادی

در ادامه این جلسه نیز شهردار شفت با اشاره به تاریخچه ساختمان کتابخانه واقع در پارک شهر قدیم شهر شفت، اظهار کرد: این ساختمان از ابتدا از آن شهردار و در مالکیت این سازمان بوده است.

یاسر شادفر با بیان اینکه براساس شرایط موجود و الزاماتی که وجود داشته این ساختمان به صورت مقطعی در اختیار کتابخانه شهر شفت قرار می گیرد، افزود: با حضور شورای شهر در دوره دوم و به دلیل اینکه مکانی برای برگزاری جلسات خود نداشته اقدام و این ساختمان را از کتابخانه پس گرفته و به دفتر شورا شهر تبدیل می کنند.

وی با اشاره به صورتجلسه ۲۷ اسفند ماه سال ۸۷، خاطرنشان کرد: در این صورتجلسه ذکر شده با استعلام سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت شهرستان شفت در زمینه مالکیت این ساختمان مالکیت ملک مورد نظر از آن شهرداری شفت اعلام می شود.

شهردار شفت با بیان اینکه در صورت طرح دعوای حقوقی در این زمینه ابتدایی ترین اقدام در این زمینه استعلام در زمینه ملکیت این مکان می شود، یاداورشد: مالکیت این مکان چون جزئی از پارک شهر شفت بوده درنهایت مال شهرداری است.

وی در زمینه هبه شدن زمین ملک مورد نظر نیز خاطرنشان کرد: هبه نامه ای در این زمینه وجود ندارد و سند مالکیت به نام پارک و شهرداری است.

شادفر با اشاره به پرداخت نیم درصد شهرداری به کتابخانه آن را حق کتابخانه دانست و تأکید کرد: بودجه نوشته شده وضعیت مالی پیشنهادی است و یکی از موارد شائبه انگیز در این زمینه اعلام بودجه پیشنهادی شهرداری به کتابخانه ها است ولی بودجه واقعی چیزی است که وصل می شود.

وی با بیان اینکه بودجه امسال شهرداری شفت چهار میلیارد است، گفت: اما چیزی که از این میزان محقق شده یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بوده که نیم درصد کتابخانه چهار میلیون تومان است که تاکنون سه میلیون تومان آن مربوط به شش ماهه اول پرداخت شده است.

نداشتن سند مالکیت زمین کتابخانه به نام شهرداری شفت

ابوالقاسم یحیی پور انصاری یکی از معتمدان شفت در این زمینه گفت: تا به امروز شهرداری هیچ سند مالکیتی برای ساختمان کتابخانه واقع در پارک ندارد.

وی با بیان اینکه در سال ۴۸ براساس مکاتبات اداره فرهنگ و هنر سابق و با توجه به اهدای ۴۶۰ جلد کتابخانه از سوی یک شهروند شفتی برای احداث یک کتابخانه ، گفت: آنها زمین ساختمان مورد مناقشه را از شهردار وقت که متصرف این زمین بود ۸۰ متر مربع برای ساخت کتابخانه گرفتند.

انصاری با اشاره به اینکه تمامی پرداختی ها اعم از آب ، برق و گاز به نام کتابخانه شفت صادر می شود، خاطرنشان کرد: اداره فرهنگ و هنر بعد از چندین سال که متوجه شد ساختمان نیاز به بازسازی و تعمیر دارد دوباره برای ساختمان هزینه کرد.

وی همچنین به ساخت مجتمع فرهنگی شهر شفت در منطقه پیرسرا نیز اشاره و تصریح کرد: در زمان مدیرکلی حجت الاسلام مظفری

از شهرستان درخواست زمین برای ساخت این مجتمع شده که ما نیز توانستیم زمینی حدود دو
هزار متر مربع در منطقه پیرسرا از شخصی به صورت هدیه گرفته تا مجتمع فرهنگی شهرستان در آن ساخته شود.

انصاری با اشاره به اینکه در طول این سال ها همیشه شاهد کش و قوس های فراوان بر سر مالکیت این مکان بوده ایم، ادامه داد : متاسفانه باز هم بر اساس حکم فرماندار وقت که هنوز دلیل صدور این حکم پوشیده مانده، اداره ارشاد از پارک به مجتمع فرهنگی نقل مکان کرده و تا به امروز به صورت مشترک با کتابخانه از این مکان استفاده می کنند و این درحالی است که ساختمان واقع در پارک بر اساس همان حکم به صورت موقت به شواری شهر تحویل داده شده است.