به گزارش صفیر گیلان؛دختران ورزشکار ایران سال‌هاست با سختی‌های مخصوص به خودشان در سطح حرفه‌ای ورزش می‌کنند و کم نبوده روزهایی که افتخارآفرینی کردند و نام ایران و دختران مسلمان را با افتخار بر سر زبان‌ها انداختند. شاید بهتر بود به احترام این دخترانی که در شرایط نابرابر با پسران هیچ‌گاه میدان خالی نکرده‌اند، کمی […]

به گزارش صفیر گیلان؛دختران ورزشکار ایران سال‌هاست با سختی‌های مخصوص به خودشان در سطح حرفه‌ای ورزش می‌کنند و کم نبوده روزهایی که افتخارآفرینی کردند و نام ایران و دختران مسلمان را با افتخار بر سر زبان‌ها انداختند. شاید بهتر بود به احترام این دخترانی که در شرایط نابرابر با پسران هیچ‌گاه میدان خالی نکرده‌اند، کمی منصفانه‌تر و محترمانه‌تر برخورد شود.

به گزارش صفیر گیلان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته و حوالی ساعت ۱۲ شب خبری روی خروجی سایت فدراسیون والیبال قرار گرفت که شائبه‌های زیادی در خصوص سه دختر والیبالیست ایران ایجاد کرد.

خبری که به سرعت در شبکه‌ها و کانال‌های مجازی پر و با تحلیل‌های متعددی همراه شد. عکس این سه دختر جوان والیبالیست با تیترهای متنوع و عجیب و غریب درکانال‌های خبری و غیرخبری دست به دست می‌شد.

ماجرا از چه قرار بود؟
نزدیک به یک ماه قبل بود که تیم ملی والیبال زیر ۲۳۳ سال ایران، با حضور سیما صدیقی و دستیارانش که تیم منحل شده پارسه تهران را در لیگ پانزدهم بانوان هدایت می‌کردند، راهی تایلند شد تا در مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا حضور پیدا کند.

مسابقاتی که با نتایج ضعیف برای والیبال بانوان به پایان رسید و البته این کادر فنی پاسخ و توجیهی برای نتایج ضعیفش ارائه نداد. تا این که یک ماه بعد از این مسابقات کمیته انضباطی فدراسیون والیبال با تشکیل جلسه‌ای فوری، حکم محرومیتی برای سه بازیکن تیم زیر ۲۳ سال ایران صادر کرد.

حکمی که طی آن نگین شیرتری، پاسور تیم زیر ۲۳ سال را ۲ سال، شقایق شفیع را ۳ سال و منا رمضانی را به مدت یک سال از تمام فعالیت‌های ورزشی محروم شده بودند. آن هم تنها با یک توضیح مختصر : «ایجاد حاشیه‌های نامناسب برای تیم!»

قرار بود بین خودمان بماند!
دلیل عنوان شده برای صدور این حکم چندان واضح نبود و شاید همین مبهم بودن دلیل این محرومیت‌های سنگین موجب شد تا هر کس بنا به تصورات خودش تحلیلی از این ماجرا داشته باشد.

یکی از نفرات نزدیک به تیم ملی زیر ۲۳ سال که همراه این تیم در تایلند حضور داشت در این‌باره می‌گوید: «برخی حواشی در تایلند ایجاد شد که همان‌جا قسم خوردیم که این اخبار از تیم بیرون نرود. این که فدراسیون به طور ناگهانی خبر محرومیت این بازیکنان را منتشر کرد واقعا شوکه شدم. البته به اعتقاد من برای این بازیکنان باید کمیته انضباطی تشکیل می‌شد. البته جلسه کمیته انضباطی روز سه‌شنبه برگزار شده بود نمی‌دانم چرا حکم آن دیشب صادر شد؟»

 

سرپرست تیم: فدراسیون پاسخ بدهد!
این صحبت‌ها در حالی از سوی یکی از نفرات حاضر در تیم امید بانوان عنوان می‌شود که سرپرست تیم از توضیح درباره اتفاقات رخ داده سرباز می‌زند.

ندا مولاهویزه که وظیفه سرپرستی تیم ملی والیبال بانوان زیر ۲۳ در مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا را بر عهده داشت، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، می‌گوید:« بهتر است ماجراهای بوجود آمده در تایلند را از مسئولان فدراسیون پیگیری کنید. این بازیکنان به دلیل مشکلات فنی محروم شده‌اند و من نمی‌خواهم توضیح بیشتری در این رابطه بدهم.»

این در حالی است که در خبر منتشر شده از سوی فدراسیون والیبال دلیل محرومیت این سه بازیکن ایجاد حاشیه در اردوی تیم ملی عنوان شده بود که با صحبت سرپرست تیم در تناقض است.

سکوت نایب رئیس و کادر فنی
در این بین فریبا صادقی که به تازگی عهده‌دار سمت نایب رئیسی بانوان فدراسیون والیبال شده است پاسخ تماس‌هاس پی‌درپی را نمی‌دهد و با وجود اینکه نیاز به پاسخگویی و توضیحش در این ارتباط وجود دارد برای روشن شدن این موضوع حاضر به توضیح نیست.

از طرفی اعضای کادر فنی تیم ملی و سیما صدیقی که سرمربیگری این تیم در تایلند را بر عهده داشتند هم جواب تماس‌های خبرنگاران را نمی‌دهند تا ابهامات همچنان پابرجا بماند.
سوال‌های زیادی در اذهان عمومی ایجاد شده است و تا زمانی که پاسخ این سوال‌ها داده نشود بدون شک شایعه‌سازی‌ها بی وقفه ادامه پیدا می‌کند.

این که اگر بی نظمی، حاشیه‌سازی، مشکلات فنی و هر مشکل دیگری توسط این بازیکنان ایجاد شده بود چرا یک ماه بعد از این مسابقات عنوان شد؟ چرا مسئولان فدراسیون و اعضای کادر فنی تیم زیر ۲۳ سال در راستای شفاف‌سازی این موضوع پاسخ رسانه‌ها را نمی‌دهند و به عمیق‌تر شدن شائبه‌ها دامن می‌زنند؟ آیا عجیب است که حالا خیلی‌ها تصور کنند تیم امید با تکیه بر این مسائل به دنبال توجیه عملکرد ضعیفش در مسابقات تایلند است؟

 

به جای آبروریزی شفاف‌سازی کنیم!
وقتی نام دختران ورزشکار ایران به عنوان عوامل ایجاد حاشیه‌های نامناسب مطرح می‌شود هیچ‌کس نمی‌تواند موج ایجاد شائبه، تهمت و آبروریزی علیه آنان را متوقف کند. در دنیای امروز که کوچک ترین اخبار این چنینی به سرعت به خوراکی برای رسانه‌های زرد و غیر زرد تبدیل می‌شود، توضیحات محدود و سکوت‌های معنادار شرایط را سخت‌تر می‌کند.

کمیته انضباطی فدراسیون والیبال که پیش از این بارها نشان داده است که اهل سخت‌گیری‌های آنچنانی نیست و در برابر فحاشی بازیکنان تیم‌های مردان به داور و ناظر و … در بدترین شرایط یک جلسه بازیکنان را محروم می‌کند، این‌بار خبر از محرومیت سه ساله می‌دهد! این یعنی رفتاری بدتر از فحاشی، رفتاری بدتر از اهانت به ناظر و داور… وگرنه این همان کمیته انضباطی است و والیبال هم که همان والیبال. مگر اینکه تفاوتی میان دختران و پسران ورزشکار قائل شده باشند که البته چندان هم بعید نیست.

دختران ورزشکار ایران سال‌هاست با سختی‌های مخصوص به خودشان در سطح حرفه‌ای ورزش می‌کنند و کم نبوده روزهایی که افتخارآفرینی کردند و نام ایران و دختران مسلمان را با افتخار بر سر زبان‌ها انداختند. شاید بهتر بود به احترام این دخترانی که در شرایط نابرابر با پسران هیچ‌گاه میدان خالی نکرده‌اند، کمی منصفانه‌تر و محترمانه‌تر برخورد شود.

کاش توضیحات کامل داده شود، اگر تخلفی هست بر اساس قوانین و با شفاف‌سازی برخورد شود تا آبروی دختران این سرزمین به این سادگی دستاویز آن‌هایی نشود که منتظر فرصت برای ضربه زدن به بدنه ورزش بانوان هستند.