به گزارش صفیر گیلان،  همایش استانی درمانگران اعتیاد،  با حضور جمعی از مسوولان استانی، مسوولان مراکز ترک اعتیاد استان و جمعی از درمان یافتگان بیماری اعتیاد، در مرکز دانشگاهی پورسینا رشت برگزار شد، مبارزه با مواد مخدر در هیچ جای دنیا مرز نمی شناسد جبار کوچکی نژاد-نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره […]

به گزارش صفیر گیلان،  همایش استانی درمانگران اعتیاد،  با حضور جمعی از مسوولان استانی، مسوولان مراکز ترک اعتیاد استان و جمعی از درمان یافتگان بیماری اعتیاد، در مرکز دانشگاهی پورسینا رشت برگزار شد،

مبارزه با مواد مخدر در هیچ جای دنیا مرز نمی شناسد

جبار کوچکی نژاد-نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اعتیاد بر جوامع بشری، اظهار داشت: مبارزه با مواد مخدر در هیچ جای دنیا مرز  نمی شناسد به طوری که همه ی کشورهای جهان با معضل اعتیاد و شیوع آن دست و پنجه نرم می کنند. جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه برای حل یک معضل جهانی یک عزم جهانی نیز نیاز است، افزود: در کشور ما تاکنون ۳ هزار و ۸۰۰ شهید و ۱۲ هزار جانباز در حوزه مبارزه با مواد مخدر سهیم بوده اند و توانسته ایم با وجود همسایگی با کشور افغانستان که از بزرگترین مراکز تولیدات مواد مخدر است، تا حدودی نسبت به شیوع آن در کشور موفق عمل کنیم.

وی با تقدیر از فعالان حوزه درمان و درمانگران مراکز ترک اعتیاد، تصریح کرد: نیاز است با هماهنگی بیشتر بین دستگاه ها و اختصاص بودجه مناسبتر به مراکز ترک و درمان اعتیاد، گام های بزرگتری در این مسیر برداشته شود.

بخش وسیعی از زندانیان کشور و استان مجرمان و محکوم شدگان مواد مخدرند

دکترانوش برزیگر-رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی های استان گیلان نیز در این مراسم، درمانگران حوزه اعتیاد را ایثارگرانی خواند که در سطوح مختلف به یک بیمار مبتلا به اعتیاد خدمات ارایه می دهند.

دکتر برزیگر افزود: متاسفانه بخش وسیعی از زندانیان کشور و استان در ارتباط با مواد مخدر مجرم و محکوم شده اند و این آمار نشان می دهد که تا چه میزان معضل اعتیاد می تواند موجب آسیب به خانواده و جامعه شود.

حسین نحوی نژاد-رییس سازمان بهزیستی استان گیلان نیز با تقدیر از فعالیت درمانگران سطح استان، مراکز درمان اعتیاد گیلان را از پیشگام ترین مراکز سطح کشور دانست و گفت: در صورت حمایت بیشتر از مراکز درمان اعتیاد استان مطمئنا شاهد بروز ابتکارات مراکز و ترویج آن در سطح کشور خواهیم بود.

این مقام مسوول با بیان اینکه باید احترام و حمایت بیشتری از درمانگران و پزشکان عمومی مراکز ترک اعتیاد صورت گیرد، افزود: انتظار می رود رویکرد وزارت بهداشت، پیشگیرانه محور باشد نه متخصص محور. وی تصریح کرد: درصورتی که کرامت و جایگاه پزشکان عمومی شناخته شود مطمئنا سرانه سلامت کشور نیز ارتقا می یابد.

در ادامه دکتر آقایی-معاون پیشگیری از وقوع جرم اداره کل دادگستری گیلان با بیان اینکه نگاه قانونگذار طبق مواد ۱۵ و ۱۶ قانون مواد مخدر به مبتلایان به اعتیاد نگاهی حمایتی است، خاطرنشان کرد: در صورتی که مبتلا به اعتیاد اصلاح نیافته و به دنبال اصرار بر بیماری اعتیاد باشد، طبق قانون موجب آسیب به جامعه شده و مجرم شناخته می شود.

وی نقش نهادهای تربیتی و همچنین نهاد حاکمیتی را در بروز و شیوع اعتیاد در جامعه بسیار مهم دانست و افزود: در صورت غفلت نهادهای تربیتی مانند خانواده، آموزش و پرورش و همین طور کم کاری نهادهای حاکمیتی در تولید شغل، شیوع اعتیاد در جامعه رخ می دهد لذا باید این نهادها به اهمیت وظایف خود در این حوزه کاملا واقف باشند.

دکتر آقایی، همچنین به اجرای دادگاه های درمان مدار در پنج استان کشور در حوزه قوه قضایی اشاره کرد و گفت: در این دادگاه ها، قاضی مبتلایان به اعتیاد را برای اصلاح به مواد ۱۵ و ۱۶ ارجاع می دهد لذا شاهد کاهش و کنترل مجرمین در این حوزه هستیم. به گفته معاون دادگستری استان، گیلان رتبه اول  اجرای دادگاه های درمان مدار در سطح کشور را به خود اختصاص داده است.

زهره تیموری-مدیر واحد نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این که درمانگران اعتیاد، به مبتلایان زندگی دوباره ای می بخشند، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی از هر ابتکار و فعالیت پیشگیرانه ای در حوزه اعتیاد استقبال می کند.

زهره تیموری افزود: پیشگیری و آموزش اصلی ترین اقداماتی است که باید در حوزه اعتیاد انجام دهیم.

در پایان این مراسم، از مراکز فعال سرپایی درمان اعتیاد و برگزیده در سطح استان گیلان تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است؛ ۳۵۹ مرکز درمان اعتیاد در سطح استان گیلان فعالیت می کنند.