به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در جلسه کارگروه پسماند استان از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، فرماندار شهرستان رشت و شهردار رشت آخرین وضعیت ساماندهی زباله های منطقه سراوان را پیگیری کرد. وی ضمن پیگیری امور مربوط به حقوق شهروندان، آخرین وضعیت ساماندهی زباله های منطقه سراوان را جویا شد و دستورات […]

به گزارش صفیر گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در جلسه کارگروه پسماند استان از معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری ، فرماندار شهرستان رشت و شهردار رشت آخرین وضعیت ساماندهی زباله های منطقه سراوان را پیگیری کرد.

وی ضمن پیگیری امور مربوط به حقوق شهروندان، آخرین وضعیت ساماندهی زباله های منطقه سراوان را جویا شد و دستورات لازم به منظور شتاب در احداث تصفیه خانه شیرابه دفن اصولی زباله و ایمن سازی شرایط برای اهالی منطقه و نیروگاه زباله سوز را صادر کرد.

استاندار گیلان صبر مردم سراوان را قابل تقدیر خواند و گفت: مشکل زباله سراوان تنها مختص مردم آن منطقه نیست،بلکه درد مشترک همه گیلانیان است.

استاندار گیلان با قدردانی از اهتمام دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تشکیل کارگروهی در این سازمان برای موضوع پسماند استان های شمالی و همچنین توجه خاص وزیر کشور ، به مردم اطمینان داد که مسئولان در حال انجام اقداماتی برای رفع مشکلات مربوطه هستند.

دکتر زارع تاکید کرد : روند پیشرفت امور مربوط به احداث تصفیه خانه شیرابه و دیگر اقدامات مرتبط با بهبود شرایط محل دفن زباله سراوان و پروژه نیروگاه زباله سوز به طور مرتب گزارش شود.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم اهتمام همه دستگاه های اجرایی در به ثمر رسیدن پروژه تصفیه شیرابه زباله سراوان،گفت: مقوله پسماند باید اولین اولویت شهرداری رشت و دغدغه اصلی همه مسئولان استان باشد.

وی تاکید کرد: شهردار رشت باید در طول فصل پاییز هفته ای یکروز در سایت سراوان مستقر شود.

استاندار گیلان وعده دادن به جامعه هدف بدون آینده نگری و نیازسنجی را مورد انتقاد قرار داد و اظهار داشت: متاسفانه برخی مدیران دستگاه های اجرایی برای امیدبخشی ، بدون در نظر گرفتن ظرفیت و منابع در دسترس به بیان برنامه های آتی می پردازند،این در حالیست که عدم تحقق برنامه های اعلام شده موجبات نگرانی عمومی و کاهش اعتماد مردم را فراهم می کند.

نماینده عالی دولت در گیلان همچنین دستور داد تا کمیته ای به منظور شناسایی و معرفی قصورکنندگان و یا متخلفان احتمالی در اجرای پروژه مدیریت پسماند در سایت دفن زباله سراوان تشکیل شود.

وی برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت برای حل معضل پسماند در همه نقاط استان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: فرمانداران و شهرداران سایر مناطق استان نیز که با معضل زباله مواجه هستند باید مشارکتی موثرتر در اقدامات صورت گرفته و نیز بیان نیازمندی ها و مشکلات این حوزه داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه فرهنگ سازی در خصوص تفکیک زباله از مبدا باید مورد توجه عمومی قرار گیرد ، تصریح کرد: متاسفانه این مقوله فرهنگی آنطور که باید جدی دنبال نشده؛ لذا باید همه شهرداری ها، دستگاه های اجرایی،سازمان های مردم نهاد و رسانه های جمعی در این مسیر گامی موثر بردارند.

دکتر زارع،استفاده از تکنولوژی روز و بهره گیری از تجارب دیگر کشورها در حوزه پسماند را امری مهم خواند و گفت: در بهره گیری از هر نوع تکنولوژی جهت حل مشکل پسماند باید رعایت استانداردهای زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر لزوم انعکاس فعالیت های انجام شده در حوزه پسماند با رعایت صداقت در گفتار تاکید کرد و افزود: باید با اقدامات فراگیر اجتماعی و استفاده از ظرفیت صدا و سیما، سایر رسانه ها و  فضای مجازی انجام پذیرد.