به گزارش صفیر گیلان ،‌‌ حجت الاسلام حسن روحانی در بخش مقدماتی سخنان خود در این نشست خبری با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: ملت بزرگ ایران بعد از قرن‌ها که در نظام استبدادی پادشاهی در رنج و تحقیر بودند و ده‌ها سال در واقع کشور، در اختیار قدرت‌های بیگانه بود […]

به گزازش خبرنگار حوزه دولت ،‌‌روحانی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب بزرگ به پیروزی رسید و امروز بعد از ۳۹ سال همچنان شاهد حضور مردم، مشارکت مردم، نشاط مردم و استقامت مردم در برابر انواع تهدیدها، موفقیت‌های آنها در عرصه‌های داخلی و خارجی هستیم. آرمان‌ها و اهداف انقلاب آرمان‌هایی است که هدایت‌گر مسیر و راه ما برای قرن‌ها، پیش روست.

** همچنان شاهد مشارکت مردم ۳۹ سال پس از انقلاب هستیم

رئیس جمهور  با بیان اینکه مردم هرگز از اصل آزادی، اصل استقلال، حاکمیت ملی، مبارزه با استبداد و ایستادگی در برابر متجاوزین دست برنمی‌دارد، یادآور شد: مردم از ایستادگی در برابر متجاوزین و مبارزه با فساد دست برنمی‌دارند، راه همان راه است. شیوه‌ها البته در سبک زندگی و هم در نحوه اداره کشور باید رو به تکامل باشد. باید نسل جوان ما که امروز ۷۰ درصد کشور را تشکیل می‌دهد شنیده شوند.

روحانی گفت: تنها شنیدن کافی نیست.جوانان ما نمی‌خواهند تنها صدای آنها شنیده شود بلکه بسیاری از آنها دارای افکار، ایده‌ها و خواستهایی هستند. دنیای جدید را می‌بینند، پیشنهاد دارند، سخن دارند و ما باید راه‌های پیشنهادی آنها را بشنویم، بررسی و مطالعه کنیم و آنهایی را که می‌توانیم، به کارگیریم.جوان‌ها می‌خواهند آنها را بپذیریم و با آنها همراه شویم، نظرات آنها در حاکمیت  تأثیرگذار باشند، لذا ما باید فکر و سخن آنها را بشنویم و از اراده‌شان بهره گیریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را جوانان ما تشکیل می‌دهند، گفت: زمانی که انقلاب به پیروزی رسید، تعداد جوان‌ها کمتر از امروز بود اما آنها شنیده شدند و در مسیر همراه بودند. جامعه آن روز ارتباطش با دنیا به این سطح و شکل نبود، بسیار متفاوت بود. لذا باید زمان شناس باشیم. اگر زمان خود را نشناسیم، نمی‌توانیم خود را بشناسیم و وظیفه خود را به خوبی انجام دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت دوازدهم به آرمان‌های امام راحل اعتقاد دارد و در این مسیر قدم برمی‌دارد، یادآور شد: دولت دوازدهم اشتغال مولد و مبارزه با فقر مطلق را به عنوان دو هدف اصلی خود دنبال می‌کند. در بودجه سال ۹۷ به این دو اصل توجه عمیقی شده است. امیدواریم نمایندگان مجلس مصوبه‌ای را در نهایت در اختیار ما قرار دهند که همان اهداف را مراعات کند و ما بتوانیم از وعده‌ها به مردم سربلند بیرون آییم.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری “مبنی بر اینکه مخالفان دولت معتقدند گرانی ارز مربوط اقدام خود دولت برای جبران کسری بودجه است، نظر شما چیست؟ و تصمیم دولت در این زمینه چیست؟” گفت: همانطور که در سوال شما و پاسخ من وجود دارد این است که نرخ ارز امروز متعادل نیست و باید به تعادل برسد.اگر امروز قیمت دلار بالاتر از هفته‌های گذشته است، قطعا نباید دلایل تجاری و اقتصادی داشته باشد.

** دولت امروز کسر بودجه ندارد

روحانی ادامه داد: دلیل تجاری نمی‌تواند داشته باشد به دلیل اینکه ما در تامین ارز و مخارج ارزی هم‌اکنون ترازمان مثبت است. یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است. دلایل اقتصادی هم نمی‌تواند داشته باشد به دلیل اینکه خودتان هم گفتید و برخی نیز می‌گویند که گرانی نرخ ارز باید زمانی باشد که دولت کسری بودجه داشته باشد، ما امسال کسر بودجه نداریم، یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم. ان‌شاءالله همان عدد و رقم محقق خواهد شد آمار ۱۰ ماهه هم این را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال یکی از سال‌های خوب ما است، تصریح کرد: در سال‌های قبل ما همیشه در ماه‌های دی و بهمن در مشکلاتی بودیم برای تامین نیازهای‌مان اما امسال این چنین نیست.

وی با بیان اینکه قطعا افزایش قیمت دلار  قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد، گفت: نگاهی که ما به آینده داریم این است که در آینده ارزی ما نسبت به امروز قطعا بهتر خواهد بود. امروز تاکنون ۳۰ میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان تصمیم گیری شده است و قطعا با این شرایط شرایط آینده بهتر است. تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده که برخی را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است و برخی را اعلام می‌کند.

** مردم در مسیر پرریسک ارز سرمایه‌گذاری نکنند

رئیس جمهور افزود: توصیه ما به مردم این است که در این مسیر پرریسک برای منافع خود هم که شده، قدم برندارند. مسیر خیلی بهتری از ارز هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کند. این مسیر مسیر باثباتی نیست. از مردم می‌خواهیم به راهنمایی‌ها و توصیه‌های مسئولان و بانک مرکزی توجه کنند؛ قطعا با این کار ضرر نخواهند کرد.

روحانی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در “خصوص زمان پرداخت بدهی‌های سازمان تأمین اجتماعی به بخش‌های دیگر” نیز گفت: دولت توصیه‌های مهمی به سازمان تأمین اجتماعی دارد. همواره اعلام کرده‌ایم که این سازمان باید از بنگاه‌داری دست بردارند، سازمان تأمین اجتماعی باید از این روش دست بردارد. با این روند هرچقدر پول هم به این سازمان تزریق شود، نمی‌تواند در مسیر درستی گام بردارد. از ابتدا شروط من با مسئولان این سازمان این بوده است که باید تمام بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند و سرعت کار در این زمینه باید بیشتر شود.

** راه نجات دولت واگذاری بنگاه‌های اقتصادی است

وی با بیان اینکه بنده از همه سازمان‌ها و نهادهای دولتیمی‌خواهم که بنگاه‌های اقتصادی خود را واگذار کنند، افزود: قطعا این تنها راه نجات دولت است. من همواره از همه نهادهای دولتی، غیردولتی، نیروهای مسلح خواسته و می‌خواهم بنگاه‌های خود را واگذار کنند. این روش به نفع خود آنها، دولت و مردم است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی “درباره رمز پیشرفت و موفقیت کشور پس از انقلاب “گفت: اساس پیشرفت ما بر اساس استقلال و اراده ملت ما برای تحول و پیشرفت است. اگر ملت ما منسجم و مسلط  بوده و حاکمیت هم منتخب ملت باشد، آن ملت در اهداف و آرمان های ملی پیش خواهد رفت. از لحاظ علمی و توسعه انسانی آمارهای بین‌المللی اعلام می‌کند که ما شرایط خوبی داریم.‌ همچنین از نظر بهداشتی و سایر زمینه ها با سالهای اولیه انقلاب وضعیت ما متفاوت است.

** شاهد رشد مستمر اقتصادی در دولت دوازدهم خواهیم بود

رئیس جمهور با اشاره به لزوم امیدواری به آینده‌مان تصریح کرد: تا زمانی که به آینده امیدواریم و با تقویت سرمایه اجتماعی و توان ملی‌ مسیر پیشرفت را ادامه می‌دهیم. در سال‌های اخیر رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم که این رشد در سال گذشته دو رقمی بوده است. من به مردم قول می‌دهم در دولت دوازدهم رشد مستمر اقتصادی کشور و همچنین پیشرفت در همه زمینه‌ها را شاهد باشیم.

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی “بر اینکه آیا دولت  صدای اعتراض مردم را که ناشی از تورم و مسائل اقتصادی بود را شنید و اگر شنید آیا تصمیمی برای ترمیم تیم اقتصادی خود دارد؟” گفت: من اشکالم به این سبک سوال است. اینکه شما خواست مردم را تنها در مسائل اقتصادی ببینید. این خودش نشنیدن صدای مردم است. بله مردم در زمینه اقتصادی هم بحث دارند. گوش ما باید کاملا شنوا باشد، شما اگر در خبرگزاری خودتان هم مشاهده کنید مسیر تورم ما همواره رو به پایین بوده است؛  از سال اول دولت که تورم ۴۰ درصد بود و امروز که ۸.۲ درصد است، نشان دهنده مسیر درست ما است.

وی افزود:  رشد اقتصادی ما در سال اول ۶- بوده و در سال ۹۶ ما رشد اقتصادی دو رقمی داشته‌ایم که این نیز نشان دهنده مسیر درست و مستقیم دولت است. ما امسال مستمری مستمری بگیران دولت را سه برابر کردیم و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ مستمری ها بیش از سه برابر شده است. این نشان می‌دهد که ما به موضوع فقر اهمیت می‌دهیم و توجه داریم.

**دولت صدای اعتراضات را شنیده است

روحانی ادامه داد: اینکه در تبصره ۱۸ ما در بودجه امسال برای اشتغال منبع گذاشته‌ایم، به این معناست که به این موضوع توجه داریم. اینکه این دولت شعارش مبارزه با فقر دولت و اشتغال مولد است نشان دهنده توجه دولت به این موضوعات است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت صدای اعتراض‌ها را شنیده است، خاطرنشان کرد: این دولت رساترین حرف و اعتراض را می‌پذیرد.ما خوشحالیم که همه مسئولان کشور اصل اعتراض را پذیرفته‌اند. این روز، روز مبارکی برای همه ما است که صدای مردم را بشنویم.

روحانی با بیان اینکه ما در منطقه پیچیده‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: ما در منطقه مشکلات فراوانی شاهد هستیم که راه حل آن را مذاکره با کشورهای منطقه می‌دانیم. هیچ ابایی نداریم با کشورهای غیرمنطقه‌ای نیز مذاکره داشته باشیم. ما همیشه بحث کردیم، نظرات و اهدافمان را گفته‌ایم که مبارزه با تروریسم و ثبات در منطقه بوده است.همچنین هدف این بوده که دولت‌های خارجی در منطقه دخالت نکنند ما همچنان با کشورهای داخل و خارج از منطقه گفت‌وگو می‌کنیم و حتی گاهی از آنها درخواست کمک نیز داریم. من در مذاکرات سازمان ملل درباره این موضوعات با مقامات اروپایی صحبت کردم.

وی با بیان اینکه ما باید به آینده خودمان امیدوار باشیم، تصریح کرد: این شعار نیست من وقتی به استان کرمان می‌روم، می‌بینم ۱۰ هزار میلیارد پروژه در یک روز افتتاح می‌شود.استاندار آن به من می‌گوید که ۱۰ هزار میلیارد هم سال دیگر قرار است افتتاح شود؛ معنایش این است که جامعه ما با نشاط است.

رئیس جمهور گفت: اکنون سرمایه‌گذاری‌های خارجی ما بیشتر شده است. ما برای اولین بار در کشور اتومبیلی تولید می‌کنیم که علاوه بر مصرف داخلی، ۳۰ درصد باید صادر شود که البته من فکر می‌کنم با وجود هجوم و تقاضای داخلی به صادرات نرسد. روز گذشته طرحی را مبنی بر نوسازی ناوگان حمل ونقل مطرح کردیم  و سایر طرح‌ها و لوایح برای سال ۹۷ که امیدبخش است. ما اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم؛ راهش این است که تریبون‌ها و رسانه‌ها همصدا با دولت باشند. سرمایه و سرمایه دار مثل آهو می‌مانند و هردو تیز پا فرار می‌کنند لذا باید همه با هم صدا باشیم.

رئیس جمهور در پاسخ سوال خبرنگار دیگری” مبنی بر موضع گیری ایران در خصوص عملیات‌های ترکیه در خاک سوریه داشت” اظهار داشت: در حوزه مسائل منطقه‌ای و به ویژه مسائل سوریه روابط خوبی بین ایران روسیه و ترکیه وجود دارد و همین امروز هم که من با آقای پوتین صحبت کردم،احساس می‌کردم که ایشان تشکیل نشست سران سه کشور در آینده را ضروری می‌دانند. ما هم همکاری سه کشور را فرصتی مغتنم می‌شماریم و آن را ادامه می‌دهیم.

** اقدامات نظامی ترکیه در سوریه باید پایان یابد

روحانی ادامه داد: گرچه روابط ما با روسیه و ترکیه خوب است اما همواره موضع اصولی ما این بوده است که ورود یک ارتش به خاک کشور دیگر می‌بایست با رضایت مردم و دولت آن کشور باشد. اگر آنها اجازه ندادند این کار را درست نمی‌دانیم. البته ایران خواستار آن است تا اقدامات نظامی ترکیه در خاک سوریه پایان یابد زیرا در این درگیری‌ها هم برادران ترک ما و هم کردها کشته می‌شوند و این اقدامات ثمری هم نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این رفتار ما در قبال همه کشورها همین‌طور است. ما حضور آمریکایی‌ها در سوریه را محکوم می‌کنیم زیرا آنها اهداف ناصحیحی دارند و به دنبال تجزیه سوریه هستند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران “درباره بودجه وزارت ارشاد”، گفت: انتشار روزنامه‌ها از آن جهت برای ما مهم است که آنها یکی از آثار مهم فرهنگی بین مردم و دولت هستند. اینکه بودجه وزارت ارشاد کافیست یا خیر، اگر از آقای صالحی وزیر ارشاد بپرسیم می‌گوید کافی نیست. اگر از آقای نوبخت بپرسیم می‌گوید حتما کافیست. البته ما بعضی مشکلات را وارد می‌دانیم مانند اینکه بعضی از استانها سینما ندارند و باید به آنها کمک کنیم و در این زمینه هم باید از بخش خصوصی کمک بگیریم.

روحانی درباره اظهارات ترامپ در خصوص برجام اظهار داشت: ما خوشحالیم که آقای ترامپ بعد از یک سال از حضورش در کاخ سفید هنوز نتوانسته آن فریادهایی را که در زمان انتخابات می‌زد و می‌گفت که برجام را پاره می‌کند، انجام دهد.

وی ادامه داد: برجام آنقدر استحکام داشته که بتواند در قبال اقدامات آمریکا مقاومت کند. اینکه آمریکا چه‌کار می‌کند و در آینده چه اقدامی انجام خواهد دارد را نه تنها ما بلکه دوستان اروپایی آقای ترامپ هم نمی‌دانند و هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که آمریکا چکار خواهد کرد. حتی اروپایی‌ها در مورد توافقات تجاری هم نمی‌دانند، آمریکا چه‌کار می‌کند.

** نه خطی به برجام اضافه و نه خطی از آن کم می‌شود

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما اصولی داریم و برمبنای همین اصول، توافق هسته‌ای را ادامه خواهیم داد. البته ما هیچ‌گاه آغازگر نقض برجام نخواهیم بود. برجام اضافه و کم نخواهد شد و حتی نه خطی به آن اضافه و نه خطی از آن کم می‌شود.

روحانی تصریح کرد: ما مسائل دیگر را با برجام مرتبط نمی‌دانیم برجام توافقی ۷ جانبه و بین المللی است که شورای امنیت هم آن را تأیید کرده و تنها تعهد حزب دموکرات آمریکا نیست. برجام تعهد دولت آمریکاست و آنها همچنان به برجام می‌بایست متعهد باشند و اگر آن را نقض کنند اعتبار خودشان را مخدوش کرده‌اند تا زمانی که منافع ما تأمین شود ما در برجام خواهیم بود. بودن و یا نبودن آمریکا در برجام تأثیری در موضع ما نخواهد گذاشت.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره “بودجه دانشگاه‌ها” عنوان کرد: آنچه دانشگاه‌ها بیشتر به دنبال آن بودند تقویت آزمایشگاه‌ها و مراکز علمی که خود دولت هم براین تصمیم بود. در ذهن ما این بود که برای تقویت این بخش ۴۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم اما این صندوق مکانیزم خاص خودش را دارد. در ضمن وزیر علوم هم اعتراضی به کمبود بودجه وزارتخانه‌اش نداشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره” ایجاد حدود یک میلیون شغل در سال آینده” گفت: این موضوع یک پیش بینی بود که سازمان برنامه و بودجه برمبنای لایحه پیشنهادی دولت و تبصره ۱۸ آن ارائه کرده بود که این تبصره تغییرات زیادی در کمیسیون تلفیق مجلس داشته است. ما برای ایجاد این میزان شغل منابعی پیش بینی کرده بودیم که در طول ۴ سال به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. در سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم که قرار بود امسال این آمار افزایش یابد و در سال آینده هم قطعا افزایش پیدا خواهد کرد. اما اینکه به یک میلیون نفر می‌رسد یا خیر، می‌بایست منتظر ماند و دید که آیا تبصره ۱۸ بودجه همانطور که ما به مجلس ارائه دادیم مصوب می‌شود یا خیر.

**طرح دولت برای باز آفرینی شهرها به زودی اعلام می‌شود

روحانی خاطرنشان کرد: تمرکز دولت برای ایجاد اشتغال در سال آینده بر روی نوسازی ناوگان فرسوده و طرح باز آفرینی شهرهاست که من در روز پنج شنبه اعلام می‌کنم. همچنین توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط مورد تأکید ما بوده است و وزارت تعاون هم طرح‌هایی برای ایجاد اشتغال دارد که در سال ۹۷ اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه شفافیت از جمله ویژگی‌های بودجه سال ۹۷ است، یادآور شد: در جدول ۱۷ لایحه بودجه دستگاه‌هایی به عنوان کمک از دولت پول دریافت می‌کردند ولی نتیجه اقدامات آنها و تحقیقاتشان مشخص نبود. در سال آینده این بودجه بر مبنای کار و عملکرد سه ماهه به دستگاه‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد. قطعا دولت بعضی ازسازمان‌ها را از این جدول حذف کرده است.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “با توجه به روند عادی‌سازی روابط بین اعراب و اسرائیل،‌ نظر دولت ایران درباره این اتفاق و ارتباط آن با آینده قدس و فلسطین چیست” اظهار داشت: شرایط نسبت به گذشته متفاوت شده است. دولتی که امروز در واشنگتن است به نظر کاملا متفاوت با دولت گذشته عمل می‌کند. اینکه آدمی که در واشنگتن است دائما با اسرائیل رفت و آمد دارد قطعا بر شرایط تاثیر می‌گذارد. اسرائیل شرایط جدیدی را تصور می‌کند و فکر می‌کند حالا که ترامپ و کوشنر در کنارش قرار گرفته‌اند و در عربستان هم کسانی سر کار آمدند که پختگی لازم را برای مواجهه به مسائل منطقه ندارند، برایشان شرایط تازه‌ای پیش آمده است اما اشتباه می‌کنند.

وی ادامه داد: همان‌طور که دیدید اکثر کشورهای جهان و قریب به اتفاق سران کشورهای اسلامی به جز یکی دو کشور درباره پایتخت شدن قدس برای رژیم صهیونیستی مواضع خوبی گرفتند ما در این زمینه هم باید هوشیاری کافی را داشته باشیم و کشورهای منطقه هم باید بیش از گذشته با هم متحد باشند. اینکه کسانی که در ریاض حاکم هستند با گذشت زمان خواهند فهمید که مسیرشان نادرست است و آنها را به نتیجه‌ای نمی‌رساند.

** اسرائیل دشمن شماره یک منطقه است

روحانی به اقدامات عربستان در زمنیه ایجاد داعش و کمک به آن اشاره کرد و گفت: تلاش آنها در این زمینه به کجا رسید؟ اینکه آنها یمن را به ویرانی بکشانند تا بتوانند بر آن سلطه داشته باشند به کجا رسید؟ اینکه فکر کنند رژیم صهیونیستی با ایران دشمن است و با سایر کشورهای منطقه دوست خواهد بود اشتباه است.

رئیس جمهور تاکید کرد: رژیم صهیونیستی در ۷۰ سال گذشته همیشه علیه کشورهای اسلامی توطئه کرده و با آنان سر جنگ داشته است.چه بخواهیم و چه نخواهیم اسرائیل دشمن شماره یک منطقه است. چه بخواهیم و چه نخواهیم وحدت کشورهای اسلامی، کنار گذاشتن اختلافات و خصومت‌ها راه درست و موفقیت آمیز کشورهای اسلامی است.حاکمان سعودی باید سر عقل بیایند. منافع مشترک منطقه‌ای و مردم منطقه و مردم خودشان را در نظر بگیرند.ما،در این زمینه هر کمکی که بتوانیم، انجام می‌دهیم.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌‌های دولت برای کاهش وابستگی به درآمد نفتی گفت: باید اتکای بودجه‌ خود را نسبت به نفت خام کم کنیم. وقتی می‌گوییم وابستگی‌مان را به نفت کم کنیم توجهات به سمت مالیات می‌رود. این به آن منظور نیست که به قشری که مالیات پرداخت می‌کند، فشار بیاوریم. کارمندان و یا بنگاه‌های اقتصادی که مالیاتشان را پرداخت می‌کنند. منظور آنهایی است که مالیات نمی پردازند. دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم.

**دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم

وی با بیان اینکه دایره پرداخت مالیات را باید افزایش دهیم، افزود:  در یکی از جلسات هفتگی مقام معظم رهبری تاکید می‌کردند که باید تلاش شود فرهنگ مالیات در میان همه به عنوان یک ضرورت جا بیفتد همه باید مالیات پرداخت کنند. قدیم‌ها اصطلاحی بود که عذرخواهی می‌کنم، می‌گفتند “مفت‌خور” نباید کسی باشد که مالیات ندهد.همه ما و ظیفه داریم مالیات قانونی خود را پرداخت کنیم.

روحانی یادآور شد: ممکن است بگوییم دستگاهی در مناطق محروم کار می‌کند و مدتی نباید مالیات دهد. باید زمانش مشخص شود. یا دستگاهی تنفس مالیاتی دارد، آنهم باید مشخص شود اما اگر غیر این باشد یعنی جلوی اقتصاد خصوصی را گرفته‌ایم.دولت یازدهم اتکایش را نسبت به دولت‌های گذشته به اقتصاد نفتی کمتر کرده و تلاش دولت دوازدهم این است که این مقدار را مجدد کاهش دهد. ۳۲ درصد از درآمد نفتی به صندوق ریخته می‌شود. مقداری صرف خود صنعت نفت شده و  ۵۰ درصد آن به دولت می‌رسد. باید تلاش کنیم که اتکا به نفت را کاهش دهیم.

رئیس جمهور درباره حمایت دولت از شرکت‌‌های دانش بنیان نیز گفت: اقتصاد دانش بنیان برای دولت اهمیت فراوانی دارد. طی سال‌های گذشته شرکت‌های فراوانی به عنوان شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده و از دولت وام گرفته‌اند. بسیاری از استارت آپ‌هایی که امروز می بینید توسط همین جوان‌های تحصیل‌کرده‌ای که مدتی به خارج رفته و حالا مجدد به کشور بازگشته‌اند، رقم خورده است. در سال آینده همچنان حمایتمان را از این شرکت‌ها ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی درباره اینکه “این طور از اخبار برداشت می‌شود که سال ۲۰۱۸ از لحاظ سیاسی، سال پیچیده و سختی برای ایران خواهد بود و طبق شواهد طرف آمریکایی شدیدا به دنبال ناکارآمد کردن دولت شماست، چه در بخش سیاسی و چه در بخش اقتصادی، شما مشخصا چه برنامه‌ای برای باز کردن این گره‌های سیاسی، چه در بخش منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارید؟” گفت:  ینکه آمریکا به دنبال ایجاد مشکل برای ملت و دولت ایران است، هیچ تردیدی وجود ندارد، اگر در دولت قبلی هم بحث بود، در این دولت همه اتفاق نظر دارند که دولت فعلی با همه توانش به دنبال اخلال است.

وی افزود: اما اینکه تا چه حد توانمند است و می‌تواند این کار را انجام دهد، جای بحث دارد، یک نمونه کار آمریکا همین بود که موضوع اعتراضات در ایران را به یک مسئله سیاسی و به اعتقاد خودش، بین‌المللی و امنیتی تبدیل کرد و آن را به شورای امنیت سازمان ملل برد و اولین شکست مفتضحانه دولت فعلی آمریکا در همین ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل بود که همه کشورها با آن مخالفت کردند، به جای اینکه حرف‌های او را گوش کنند، درباره برجام و تثبیت آن صحبت کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: شما می‌بینید، در طرحی که علیه ایران دارد، هیچ وقت کاخ سفید ناچار نمی‌شود که در حضور رئیس‌جمهور به سفرا ناهار دهد، البته در انتخابات سابقه داشت که به بعضی از کشورها برای رأی چلوکباب می‌دادند، اما در کاخ سفید برای اولین بار است که رئیس‌جمهور چلوکباب می‌دهد، به خاطر اینکه بتواند رأی بیاورد در شورای امنیت در داستان یمن و بهانه‌‌هایی که علیه ایران تراشیده بود.

روحانی تأکید کرد: این طور تصور نکنیم که چون آمریکا تصمیم گرفته به ما فشار وارد کند، بنابراین بر ما فشار وارد می‌شود، خیر این چنین نیست، آمریکایی‌‌ها چنین تصمیم را دارند و ما هم قاطعانه در برابر آمریکا می‌ایستیم، بنده هیچ علامتی را نمی‌بینم در سال ۲۰۱۸ که گفتید سال مشکل سیاسی برای ایران است، مشکل سیاسی و منطقه‌ای نمی‌بینم.در اقتصاد، آمریکایی‌ها همواره دنبال تحریم و فشار بودند، الآن هم هستند، ممکن است فشار را کمتر و یا بیشتر کنند، اما روابط ما با اتحادیه اروپا امروز از همیشه بهتر است، یعنی در مقایسه با سال‌های قبل، حتی در سال‌های قبل از ۲۰۰۵ که به بنده به روابط ایران آشنا هستم، بهتر است.

وی اضافه کرد: ما امروز با روسیه روابط بسیار خوبی داریم و شاید از همیشه بهتر است، رابطه ما با چین بسیار خوب است و با اکثر کشورهای منطقه رابطه خوبی داریم، مسائل منطقه آن طور که می‌خواستیم، پیش رفت. ما می‌خواستیم تروریسم زمین‌گیر شود و زمین‌گیر هم شد، آمریکایی‌ها این را نمی‌خواستند، ناموفق بودند، در سوریه و عراق آمریکا ناموفق بود، الآن هم طرح‌هایی برای سوریه دارد که به نظر من ناموفق خواهد بود، بنابراین چنین نیست ما سال پیش رو و در سال ۹۷، دچار مشکل خاصی باشیم، به خاطر فشارهای آمریکا، فشارهای آمریکا ادامه می‌یابد و تدبیر ما هم در برابر فشار آنها ادامه می‌یابد.

رئیس‌جمهور درباره “برنامه‌های دولت برای توسعه زیرساخت‌‌ها در حوزه مختلف اقتصادی و فرهنگی در فضای مجازی” گفت: توجه به این فضا و اثرگذاری‌ آن بسیار مهم است. فضای مجازی و اینترنت و همه اینها در کنار هم، یک فضای بسیار مهمی برای ماست، ما که به سمت حرکت برای دولت الکترونیک هستیم، ما که به این فکر می‌کنیم که جامعه ما ارتباط بهتری با دنیا داشته باشد و دانش روز دنیا را به دست آورد، این امر مهم است و اهمیت زیادی دارد.

روحانی گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بنده گفت که ۲۰۰ هزار شغل در دو سال گذشته به صورت موبایل‌محور در فضای مجازی ایجاد شده است که این مهم است، در سراسر کشور نسل‌های ۳ و ۴ موبایل گسترش یافته و شهرهای جدیدی تحت این پوشش قرار می‌گیرد، اهداف ما در این زمینه فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی است. رییس‌جمهور آمریکا درباره یک مساله در سیاست خارجی توئیتی می‌کند و میلیون‌ها واکنش نسبت به آن در سراسر جهان ایجاد می‌شود، او گاهی عقب‌نشینی و یا حتی از مردم و مسلمان‌ها عذرخواهی می‌کند. اینها نشان می‌دهد که این فضا در دنیا سیاست خارجی و داخلی و مسائل اقتصادی یک بازیگر عمده شده است و روز به روز آثار این شبکه‌های اجتماعی بیشتر خواهد شد

وی افزود: دولت مصمم است تا در زیرساخت‌ها، محتوا و پلت‌فرم‌های مورد نیاز به سمت توسعه فضای مجازی حرمت کنیم، که براساس آن پهنای باند نسبت به سال‌های ابتدایی دولت یازدهم گسترش یافته است و مردم نسبت به گذشته سهولیت بیشتری دارند و برای دانلود یک فیلم به جای چند دقیقه، چند ثانیه وقت صرف می‌شود.

** دولت از پیام‌رسان‌‌های داخلی حمایت می‌کند

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از سوی دیگر ما در رابطه با شبکه ملی هم قدم‌های خوبی برداشته‌ایم. دولت مصمم است تا پیام‌رسان‌های و شبکه‌های اجتماعی داخلی را تقویت کند، اما معتقدیم که در این حوزه انحصار معنا ندارد.اگر قرار باشد یک پیام‌رسان داخلی انحصار را در دست بگیرد و بخواهد همه فضای منحصرا در اختیار او باشد، درست نیست و به نفع کشور ما نیست، ما باید شبکه‌های داخلی و خارجی و اپلیکیشن‌های مختلف حضور داشته باشند و مردم استفاده کنند که آثار اصلی آن فرهنگی و اجتماعی و مشاغل است.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: عمدتا محتوا در فضای مجازی را خودمان می‌سازیم، نسل جوان ما و همه آنهایی معتقد به انقلاب هستند و همه آنهایی که به هویت اسلامی و ایرانی‌شان ارج می‌دهند، با همه توان‌شان در این فضا حضور یابند، ما اکر با همه توان از این فضا استفاده کنیم، برای ما چالش و تهدید نمی‌شود و به فرصت تبدیل می‌شود، باید از فرصت‌های این فضا استفاده کنیم، دوره اینکه دیش را پرتاب کنیم و فضا را ببندیم گذشته است و باید سوادآموزی کنیم در زمینه فضای مجازی که جوانان ما به نحو احسن برای خود، خانواده و کشورشان استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که “اگر آمریکا و اتحادیه اروپا اصرار بر مذاکره بخشی از برجام و نیز کنترل برنامه موشکی ایران داشته باشند، آیا این فشاری خواهد بود که منجر به به هم خوردن برجام شود، آیا به نظر شما این رویکرد آقای ترامپ فرصت گفت‌وگوی معنادار بین ایران و آمریکا را از بین می‌برد؟،” گفت: راجع‌به برجام تأکید کردم که، برجام قابل مذاکره مجدد و یا بازنویسی نیست، یک توافقی است که بعد از ۳۰ ماه تلاش و توافق شده، امضا شده و سازمان ملل متحد، آن را تأیید کرده، بنابراین به یک توافق بین‌المللی تبدیل شده و معنا ندارد که راجع‌به آن با هر کشوری، اعم از آمریکا و یا اروپا بحث و مذاکره کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: راجع‌به امکانات دفاعی کشور، هر چیزی که برای دفاع کشور نیاز داریم، را اعم از هواپیما، موشک و زیردریایی، می‌سازیم، تعهدامان در برابر دنیا آن است که  به دنبال سلاح کشتار جمعی نرویم و نخواهیم رفت، نه تنها به خاطر تعهد، بلکه به خاطر فتوای رهبری است، آن چیزی که آمریکایی‌ها در سلاح‌های کشتار جمعی دنبال آن هستند، ما به دنبال آن نیستیم، متأسفانه آنها به دنبال سلاح‌های مخرب‌تر هستند، ما دنبال آن نیستیم،  ایران به دنبال سلاح‌هایی که ضد اخلاق، تعهدات بین‌المللی و شرع است، نخواهد رفت.

** ایران آنچه برای دفاع از کشور نیاز داشته باشد، استفاده می‌کند

وی تصریح کرد: آنچه ایران برای دفاع از کشور نیاز داشته باشد، استفاده خواهد کرد و به آن عمل می‌کنیم و در این زمینه با هیچ کس مذاکره نخواهیم کرد، تأکید می‌کنم که موشک‌های ایران هیچ زمانی تهاجمی و برای تهاجم به هیچ کشوری نبوده است و برای تهاجم به هیچ کشوری نخواهد بود، بلکه برای دفاع از خودمان است و هیچ‌گاه موشک ما برای سلاح کشتار جمعی هم ساخته نشده است، زیرا

ما اصلا سلاح کشتار جمعی نداریم، بنابراین ما در این زمینه مذاکره با کسی نداریم.

رئیس قوه مجریه کشور اضافه کرد: آمریکایی‌ها اگر می‌خواستند فرصتی را ایجاد کنند نسبت به رابطه‌شان با ملت ایران، خوب بود از فضای برجام درست استفاده می‌کردند، اگر آمریکایی‌ها به تمام تعهدات‌شان در برجان عمل می‌کردند، به نظر بنده شرایط نویی ایجاد می‌شد و ممکن بود راجع‌به موضوع دیگری بتوانیم با آمریکایی‌ها صحبت کنیم، متأسفانه خودشان این فرصت طلایی را از بین بردند، چه دولت قبلی که آغازگر از بین بردن این فرصت بود، مخصوصا د.لت فعلی آمریکا در کل این فضا را از بین برده است.

روحانی افزود: کلید فضای روابط آینده ایران و آمریکا دست واشنگتن است و آنها باید دست از خلاف‌شان، فشارشان و تحریم‌شان و تهدیدشان علیه ایران دست بردارند، خئد به خود، فضا عوض می‌شود و می‌توان در آن فضا برای آینده فکر کرد.

رئیس جمهور با اشاره به فعالیت احزاب مختلف در کشور خاطرنشان کرد: احزاب ما عمدتا موقع انتخابات فعال می‌شوند و مانند مغازه‌های فصلی هستند که در فصلهای خاصی فعالیت دارند و امید و آرزوی من این است که همه احزاب و تشکلها و ان جی او ها فعالیت‌هایشان را ادامه بدهند.

روحانی درباره گفتمان‌سازی در میان مردم نیز گفت: مردم باید روی گفتمان‌هایی که برای ادامه مسائل زندگی و زیستی خودشان هست کار کنند. مثلا در مسئله آلودگی هوا الان باید همه بیایند و نظر بدهند متأسفانه ما الان فقط مدرسه تعطیل می‌کنیم. اگر هوا آلوده باشد دبستان‌ها را در رسانه ملی تعطیل می‌کنیم اگر خیلی بیشتر باشد تعطیلی عمومی اعلام می‌شود که این راه حل آن نیست. ما باید بینیم آلودگی چگونه باید از بین برود. باید خودروها و مسائل مصرف کننده انرژی اصلاح شود آیا این بودجه نمی‌خواهد؟ حمل و نقل بودجه می‌خواهد یا خیر؟ یکی از راه‌ها این است که ما اتومبیل یا اتوبوس کهنه را از جامعه خارج کنیم. که مستلزم ارائه تسهیلاتی است که فرد برای تعویض اتوبوس کهنه خود را به نو تبدیل کند که این نیز بودجه کافی برای این کار می‌خواهد.

**مجلس درباره موضوع نفت فکری کند

وی با اشاره به افزایش نرخ قیمت بنزین و گازوئیل در عربستان سعودی تصریح کرد: عربستان سعودی که یک کشور نفت خیز است از سال گذشته تاکنون بنزین و گازویل را دو برابر کرده است. ما از مجلس می‌خواهیم در این زمینه‌ها فکر کند. وزیر نفت ما اعلام کرد در ایران روزانه معادل ۵.۵ میلیون بشکه نفت مصرف می‌کنیم. آیا این واقعا ممکن است که ما این حجم از سوخت را در ماشین‌هایمان بریزیم و این طرف و آن طرف برویم و خیابان‌ها را به پارکینگ تبدیل کنیم؟ روزهای تعطیل نیز جاده‌های ما پارکینگ می‌شود که معلوم است ما اشکال داریم و برای رفع این اشکالات نیاز به گفتگو و گفتمان سازی داریم.

رئیس جمهور افزود: مشکلات ما مسائل سیاسی واجتماعی نیست اقتصادی هم هست بنابراین باید گفتمان سازی نسبت به حل مسائل و مشکلات کشورمان ادامه پیدا کند.

روحانی در پاسخ به سوالی “مبنی بر اینکه مسئله افغانستان و سیاست جمهوری اسلامی نسبت به این کشور” تصریح کرد: افغانستان همسایه شرقی ماست که رابطه خوبی با آن داشته‌ایم و ملت ایران مهمان‌نواز خوبی برای مردمان این کشور بوده است. اکنون بچه‌های ما در مدارس ما به صورت رایگان تحصیل می‌کنند.

وی افزود: ما یک توافق همه جانبه از زمان رئیس جمهور قبلی آغاز شده را با این کشور پیگیری می‌کنیم، بخش‌هایی از این توافق نهایی شده و بخش‌هایی هم باقی مانده است. اگر این پیمان مهم منعقد شود به نفع این کشور و کشور ما خواهد بود.

** ایران آماده کمک به افغانستان است

رئیس جمهور درباره حضور تروریسم در افغانستان نیز گفت: ما اگر بتوانیم درباره تروریسم به این کشور کمک مستشاری و کمک‌های دیگر می‌کنیم.پایگاه‌های آمریکایی نیز برای ایجاد امنیت در آنجا تشکیل شد اما هر روز ما شاهد ناامنی‌های بیشتری در این منطقه هستیم. حتما ایران در مبارزه با تروریسم هر موقع که این کشور بخواهد به افغانستان کمک می‌کند.

روحانی در پاسخ به سوالی “مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل و نوآوری شهرها” تصریح کرد: در این موضوعات اهداف متفاوتی کنار هم چیده شده که به طور مثال در نوسازی ناوگان حمل و نقل بخش صنعتی ما ۲۰-۳۰ هزار اشتغالش بالا می‌رود،همچنین فناوری وارد کشور می‌شود. بسیاری گفتند برخی از قطعاتی که الان وارد می‌شود ما خودمان تولید می‌کنیم.البته این موضوع از لحاظ محیط زیست هم بسیار تأثیرگذار است و باعث رفاه حال مردم خواهد بود ناوگان ما هم رقابتی خواهد شد.

وی درباره طرح بازآفرینی شهرها نیز تصریح کرد: ما در مسئله بازآفرینی شهرها تسهیلات ویژه‌ای به جوانان، خانه اولی و کسانی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، قرار داده‌ایم. این طرح در صنعت ساختمان تحول ایجاد خواهد کرد.‌انشاالله امیدواریم سال ۹۷ سال شکوفایی این طرح‌ها باشد.

**هنوز با مجلس درباره شیوه توزیع یارانه‌ها به توافق نرسیده‌ایم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در بحث یارانه‌ها تصریح کرد: یارانه =‌ای که الان پرداخت می‌کنیم تقریبا به همه مردم ایران است. اما موضوع این است که قشرهایی که به یارانه نیاز ندارند، نباید از این یارانه استفاده کنند و پول آن باید جاهای دیگری صرف شود. من با رؤسای کمیسیون‌ها و کمیسیون تلفیق یک جلسه گذاشتم. ما و مجلس اهدافمان در این موضوع یکی است ولی در شیوه کار نتوانستیم به توافق برسیم.

روحانی درباره نرخ حامل‌های انرژی گفت: حامل‌های انرژی باید افزایش تدریجی پیدا کند که نیاز به حمایت مجلس دارد. امیدواریم مجلس در تبصره ۱۸ مقدار بیشتری تامل کند. ما نیز باید در فرصت مناسب باید برای مردم این مسئله را توضیح بدهیم. دولت اگر افرادی که به یارانه نیاز ندارند را شناسایی کند، یارانه شان را قطع می‌کند.اما متأسفانه ما در شناسایی مشکل داریم.

انتهای پیام/تسنیم