اختصاصی/صفیر گیلان؛سید محمدرضا دربندی شامگاه سه شنبه (۱۵ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار که در سالن اجتماعات مرکز آموزش دولتی رشت برگزار شد، گفت: با گذشت چهل سال از انقلاب ۱۱ هزار و ۴۰۰ مجوز توسط هیأت نظارت در کشور صادر شده است که فراتر از […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛سید محمدرضا دربندی شامگاه سه شنبه (۱۵ مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار که در سالن اجتماعات مرکز آموزش دولتی رشت برگزار شد، گفت: با گذشت چهل سال از انقلاب ۱۱ هزار و ۴۰۰ مجوز توسط هیأت نظارت در کشور صادر شده است که فراتر از استاندار جهانی حرکت کرده ایم .

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه از این تعداد ۵ هزار و ۷۰۰ رسانه فعال هستند و مابقی شروع نکرده یا رها کردند، تصریح کرد: ۴ هزار و ۱۰۰ نشریه مکتوب فعالیت می کنند که از این تعداد ۳۰۰ روزنامه، ۱۸۰۰ هفته نامه و دو هفته نامه و ۲ هزار ماهنامه و فصلنامه هستند.

وی با بیان اینکه کل کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع ۳۰ خبرگزاری دارند و ما از استاندارد جهانی خارج شده‌ایم، افزود: هزار و ۷۵۰ پایگاه خبری و در مجموع ۳۰ خبرگزاری در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

دربندی در ادامه با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ نفر از مدیران مسئول را بانوان تشکیل می دهند و ۱۵۰ مدیر مسئول نیز از برادران اهل سنت هستند، ادامه داد: در کل کشور ۳۵۰ نشریه تخصصی ورزشی، ۲۸۰ نشریه تخصصی دین و معارف اسلامی، ۱۰ نشریه در حوزه هنر و ادبیات، ۷۲ نشریه کودک و نوجوان، ۹۰ نشریه در حوزه خانواده و سرگرمی، ۱۰ نشریه در حوزه معلولان و ۱۲ نشریه نیز درباره اقلیت‌های دینی اعم از مسیحیت، زرتشتی و سایر ادیان فعالیت می کنند.

ارائه «اینترنت بدون فیلتر» به برخی از خبرنگاران گیلانی

مدیرکل مطبوعات و رسانه های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به وضعیت بیمه خبرنگاران، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با صندوق هنرمندان منعقد شده است که بر اساس آن هر ساله سه هزار نفر تحت پوشش بیمه و سه هزار نفر نیز بیمه تکمیلی می شوند.

وی در ادامه به اقدامات پیش بینی شده برای رفاه خبرنگاران به عنوان بدنه اصلی رسانه نیز اشاره کرد و ادامه داد: ارائه اینترنت بدون فیلتر یکی از این موارد است که در استان گیلان خانه مطبوعات ماهیانه ۲۰ تا ۲۵ نفر را تحت پوشش اینترنت بدون فیلتر قرار می‌دهد.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد مشاوره رایگان بیمه‌ای و حقوقی مدیران مسئول و خبرنگاران، ساده سازی صدور کارت خبرنگاری، صدور کارت خبرنگار بین المللی را از دیگر اقدامات این سازمان برای خبرنگاران اعلام کرد.

وی با اشاره به پرداخت یارانه به مطبوعات مجازی، گفت: تغییر در ساماندهی پرداخت یارانه سبب شده تا به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری یارانه پرداخت شود که این موضوع شامل پایگاه‌هایی است که در استان‌های کم برخوردار از امکانات و یا پایگاه‌های تخصصی اعم از اقتصاد، ورزشی و غیره و پایگاه‌هایی که در رتبه بندی شرکت کرده اند، می‌شود.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد ادامه داد: به پایگاه‌های خبری زیر نظر سپاه، دادگستری و غیره یارانه تعلق نمی گیرد و جز  موارد یارانه بگیر محسوب نمی شود و تنها به پایگاه‌های خصوصی تعلق می‌گیرد.

دربندی با اشاره به تعطیلی تعدادی از نشریات مکتوب طی سال گذشته، یادآور شد: مسئولیت هر کالایی که با ارز دولتی توزیع می شود بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است لذا از مهرماه سال ۹۷ وزارت صمت این مسئولیت را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تفویض کرد و واردات و توزیع کاغذ را به ارشاد سپرد. در این راستا کارگروهی تشکیل و کاغذ تحریر و سفید برای ناشران کتاب و کاغذ روزنامه ای برای مطبوعات تعیین شد.

رفع مشکل کمبود کاغذ مطبوعات با ارز نیمایی ،نرخ دولتی

وی با بیان اینکه تا اردیبهشت ماه امسال مجوز خرید و ترخیص ۱۳ هزار تن کاغذ را از گمرک صادر کردیم، متذکر شد: یک هزار و ۵۸۴ نشریه از این ۱۳ هزار تن کاغذ بهره مند شدند، اما از آذرماه سال ۹۷ بانک مرکزی ارز دولتی کاغذ را قطع کرد و خرید کالاهای بهداشت و درمان همچون نخ بخیه و داروی بیهوشی را بر کاغذ ارجح دانست. به دنبال این سیاست کاغذ به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسید و دولت در ۱۵ اردیبهشت ماه امسال ارز کاغذ را قطع کرد.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با ناشران در حاشیه نمایشگاه کتاب کتاب، اضافه کرد: این دیدار موجب شد که معظم له دستور حل مشکل کاغذ را صادر فرمایند و لذا بانک مرکزی ۸۰ میلیون دلار برای کاغذ فرهنگی شامل ۴۰ میلیون دلار برای کاغذ کتاب و ۴۰ میلیون دلار برای کاغذ مطبوعات تخصیص داد لذا از ابتدای سال تاکنون ۲۰ میلیون دلار کاغذ مطبوعات را تامین کردیم.

دربندی با بیان اینکه از ۲۰ اردیبهشت ماه امسال تاکنون یک هزار و ۳۰۰ تن کاغذ توزیع کردیم و یک هزار و ۵۰۰ تن در حال توزیع داریم، گفت: مقرر شد تاجران دو هزار تن از کاغذ با ارز نیمایی را با نرخ ارز دولتی بفروشند و در حال حاضر مشکل کمبود کاغذ نداریم و قیمت کاغذ نیمایی کیلویی ۱۱ هزار تومان و کاغذ آزاد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی توزیع کاغذ دولتی را براساس قطع روزنامه، تعداد صفحات و تیراژ دانست و اظهار کرد: تیراژ واقعی روزنامه ها معمولا اعلام نمی شود و لذا از طریق خوداظهاری، راستی آزمایی چاپخانه ها، شرکت های توزیع روزنامه و بازرسی تیراژ دقیق را محاسبه و کاغذ را توزیع می کنیم. در واقع مبنای توزیع کاغذ شمارگان نزدیک به واقعیت است. در سامانه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شمارگان مصوب ۳۲۰ روزنامه تعیین شده است.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به خارج شدن زینک از ارز دولتی، خاطرنشان کرد: تا ماه آینده زینک نیمایی توزیع می شود، اما سال آینده کاغذ کاملا نیمایی می شود و روزنامه ها براساس عرضه و تقاضا روزنامه چاپ می کنند و روزنامه های غیر فعال مجبور به تعطیلی هستند.

//زلیخا صفری