صفیر گیلان؛مجلس یازدهم مصوبه‌ای با عنوان تامین قیر رایگان برای مناطق محروم و پروژه‌های عمرانی روستا‌ها و شهرهای کوچک داشت که این مصوبه با تایید شورای نگهبان روبرو شده که ضمن ارتقای عدالت، در کاهش زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها تاثیر بالایی دارد.

صفیر گیلان؛اسفند سال گذشته نمایندگان مجلس یازدهم وزارت نفت را مکلف کردند در سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای عرضه قیر اختصاص دهد.

این مصوبه در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مجلس درخصوص اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده درباره قیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بود.

** تسریع در عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی با قیر رایگان

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در همین راستا گفت: تایید مصوبه مجلس درباره اختصاص منابع مربوط به تأمین ماده اولیه قیر به پالایشگاه‌ها، توسط شورای نگهبان روند کارهای اجرایی کشور تسریع می‌کند.

سیدکاظم دلخوش گفت: در بند “ز” تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دو میلیون تن قیر برای روستاها و شهرهای کشور پیش‌بینی شده است که از این میزان ۴۸ درصد سهم وزارت راه و شهرسازی، ۲۰ درصد سهم بنیاد مسکن، ۱۷ درصد سهم سازمان همیاری شهرداری‌ها، ۶ درصد سهم سازمان نوسازی مدارس، ۶ درصد سهم جهت آسفالت پاسگاه‌های زیرمجموعه نیروهای انتظامی و نظامی ۳ درصد نیز به قیرآبه و مالچ پاشی در مناطق کویری اختصاص یافت.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون برای تحویل این ۲ میلیون قیر، ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد، توضیح داد: به دلیل اینکه دو جزء به تبصره یک قانون اضافه شده بود  قیر باید از مهرماه تحویل داده شود، و از آنجا که  در ۶ ماهه دوم سال به دلیل بارندگی عملا عملیات قیرگونی و آسفالت متوقف می‌شود طی یک استفساریه درخواست اختصاص این پول را از ابتدای فروردین دادیم، در واقع ۱۵هزار میلیارد تومان به‌صورت ماهانه حساب و سهم دستگاه‌ها پرداخت شود.

وی اضافه کرد: همچنین در بند “ز” تبصره یک قانون بودجه سال ۱۴۰۰ وزارت نفت را مکلف کردیم که پول قیر را ماهانه پرداخت کند که خوشبختانه شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است لذا امیدواریم با توجه به اینکه ۶ ماهه از سال گذشته هرچه سریع‌تر سهمیه ۶ ماهه گذشته را بگیرند و کار قیرگونی را انجام دهند تا مردم از مزایای آن منتفع شود.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه تایید این استفساریه، روند کارهای اجرایی کشور تسریع می‌شود، گفت: به یقین قیر و آسفالت یکی از نیازهای اساسی کشور است چراکه درصورت عدم انجام این مهم جاده های روستاها و مناطق مختلف نامناسب می شوند و بدیهی است میزان تصادفات افزایش پیدا کرده و در زندگی مردم خلل ایجاد می‌شود.