به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  صفیر گیلان؛ یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه چالش و نقصان امروز حوزه علوم پزشکی، متاثر از چالش های اقتصادی کل کشور است گفت:دانشگاه علوم پزشکی گیلان همایش مدیریت هزینه و افزایش درآمد را به عنوان یک تجربه ارزشمند در سال گذشته برگزار کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  صفیر گیلان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  صفیر گیلان؛ یوسف زاده چابک با اشاره به اینکه چالش و نقصان امروز حوزه علوم پزشکی، متاثر از چالش های اقتصادی کل کشور است گفت:دانشگاه علوم پزشکی گیلان همایش مدیریت هزینه و افزایش درآمد را به عنوان یک تجربه ارزشمند در سال گذشته برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی  صفیر گیلان به نقل از دانشگاه علوم پزشکی گیلان ؛ دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک-رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در نشست با روسای مراکز درمانی استان ضمن گرامی داشت هفته پدافند غیر عامل و با اشاره به نهایی شدن واگذاری مدیریت هزینه به روسای بیمارستان ها افزود: ستاد راهبردی امور درآمد و منابع سرمایه گذاری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تشکیل گردیده است و با توجه به سیاست خصوصی سازی وزارت بهداشت و چالش های مالی موجود، نمی توانیم به منابع مالی دولتی تکیه کنیم.

وی با بیان این مطلب که دانشگاه نیز در برنامه راهبردی خود به این دستاورد رسیده بود، ادامه داد: بنا داریم شرکت هایی را که آماده سرمایه گذاری و ارایه خدمات به نرخ دولتی هستند، از طریق مناقصه جذب کنیم، در این خصوص مهمترین وظیفه روسای مراکز درمانی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای موارد قابل واگذاری و جذب ظرفیت هایی که با رعایت تعرفه دولتی خدمات بهتر و بیشتری به مردم ارایه دهند.

رییس دانشگاه با تصریح بر این که استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در تمام دنیا وجود دارد، تاکید کرد: در بحث درآمد، دانشگاه علوم پزشکی گیلان همایش مدیریت هزینه و افزایش درآمد را به عنوان یک تجربه ارزشمند در سال گذشته برگزار کرد، در این راستا اتفاقاتی را که باعث عدم مدیریت هزینه و افزایش درآمد می شود را نیز شناسایی و ارایه شده و ارزش ها دسته بندی گردیده است. در واقع ستاد راهبردی امور درآمد ثمره و نتیجه این همایش است.

وی با اشاره به ارایه نتیجه این همایش در سفر دکتر صدرالسادات- معاون پشتیبانی وزارت بهداشت اظهار داشت: با همفکری مسوولینی که در این سفر حضور داشتند، دستورالعملی بر اساس تجربه دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد تصویب قرار گرفت که در تمام دانشگاه ها لازم الاجرا شد.

دکتر یوسف زاده چابک با اذعان بر این که چالش و نقصان امروز ما، متاثر از چالش های اقتصادی کل کشور است، اظهار امیدواری کرد: با این که در سال ۹۶ با وجود اجرای طرح تحول سلامت، دریافتی نداشتیم منتظریم نهال این فعالیت های ارزشمند، با منابع ورودی آبیاری شود و شادابی خود را به دست آورد. نباید به خاطر این که منابع به موقع به دستمان نمی رسد، دست روی دست بگذاریم، باید چاره اندیشی کنیم. اکنون باید به فکر ساختارمند کردن مدیریت هزینه باشیم، انتظار می رود روسای مراکز درمانی، با همکاری کمیته اقتصاد درمان و معاونت توسعه به عنوان دو بال هدایت کننده کمیته اقتصاد درمان، عین الگوی دانشگاه را با مسوولیت روسا و دبیری مدیران مراکز، دنبال کنند. در این زمینه با برگزاری جلسات، بحث های تخصصی تر و کارشناسانه با حضور مدیران مراکز برگزار شده و عملکردشان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. وی تاکید کرد: با کارشناسان خبره دانشگاه، سال گذشته ایرادات مالی و راه های کاهش کسورات افزایش درآمد به دست آمد، این کارشناسان در کنار روسای مراکز به عنوان مشاور حضور دارند اما راهبری با خود روسا و مدیران مراکز است.

وی سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) را حایز اهمیت برشمرد و افزود: ارسال الکترونیکی اسناد از طریق پردازشگر بیمه، از مهمترین برنامه های آینده دانشگاه است که عملیاتی خواهد شد.

دکتر یوسف زاده چابک با تاکید بر این که ارتباط نزدیک با HIS برای مدیریت کسورات بسیار مثمر ثمر می باشد، تاکید کرد: کسورات می بایست از محل تولید درآمد یعنی بخش ها پیگیری شود و منشی ها از طریق چک لیست نباید پرونده ناقص را ارجاع دهند. در این زمینه نظارت متولیان امر لازم است.

وی از اتصال سیستم HIS به “سپاس” به عنوان مهمترین برنامه پیش رو یاد کرد و گفت: این مهم در واقع یک نوع سرمایه گذاری است، زیرا مدیریت کسورات بدون استفاده از ظرفیت های IT امکان ندارد، این ارتباط در حال شکل گیری است، سیستم سپاس قدرت مدیریت را بیشتر می کند، باید از سیستم های سنتی فاصله گرفت زیرا راه های گذشته، نتایج گذشته را به همراه دارد، سیستم های قبلی دیگر جواب نمی دهد. ما اگر می خواهیم از این وضعیت خارج شویم باید سیستم مدیریت مالی قوی تری داشته باشیم و این نقش صندوق بودن را به دست فراموشی بسپاریم.

رییس دانشگاه مهمترین ملاک ارزیابی روسای بیمارستان ها را افزایش درآمد و مدیریت هزینه عنوان کرد و تاکید نمود، اساسی ترین رکن عملکرد روسای مراکز، مثبت بودن تراز مالی است، اگر در بحث فعال کردن واحدهایی که امکان افزایش درآمد دارند، مدیریت شود، می توان کمبود نیروی انسانی رابه روش های مدیریتی حل کرد. باید از خود پرسید: چگونه هزینه ها را مدیریت کنم و درآمد را افزایش دهم؟ که اگر چنین نباشد روسا پستی را اشغال کرده اند که شایستگی آن را ندارند.

وی تاکید کرد: کسب رضایت مردم از اهداف اصلی حوزه سلامت است. در این خصوص، باید استقلال مراکز و مطالبه گری را به وجود آورد. این تصمیم دانشگاه مبنی بر واگذاری مسوولیت تصمیم گیری به مراکز، اولین قدم است، اما باید بدانیم همیشه ترک یک روش تبعات دارد، این مسیر باید پیموده شود، دانشگاه می خواهد روی پای خود بایستد اما تا حرکت نباشد گام ها مستحکم نمی شود و این یک قانون است، ما نیز مستثنی نیستیم. در این مسیر اگر جایی احساس شود حریم تصمیم گیری ها خدشه دار شده آن را درمیان بگذارید، نقش روسا برای فعال کردن واحدهای مدیریت هزینه، مشترک خواهد بود. در این راستا مقوله های تجهیزات، HIS و نیروی انسانی مهمترین چالش موجود است.

گفتنی است؛ نشست رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با روسای مراکز، صبح امروز- شنبه ۶ آبان با حضور مسوولین و مدیران مالی دانشگاه، در سالن اجلاس دفتر ریاست برگزار شد و طی آن استقلال مالی مراکز درمانی با تاکید بر مدیریت هزینه و افزایش درآمد مورد تاکید قرار گرفت.