انتظار مردم از شورا و شهردار این است با هماهنگی دستگاه‌های مسئول، نسبت به تامین امنیت و رفع موانع بر سر راه بازار، با ساماندهی سد معبر، رعایت اصول حفاظتی و زیبایی منظر، به حفظ اصالت تاریخی بازار رشت همت گمارند چون به لطف این بازارهاست که رشت را شهر همیشه زنده می‌نامند.

صفیر گیلان/بازار به گواه تاریخ کانون داد و ستد و از جمله گرانبهاترین مراکز در هر محله و شهرستان می باشد و بازار به عنوان نبض اقتصادی شهر از گذشته های دور مرکزی برای فعالیت کسبه و تجار و همچنین محلی برای تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی-مذهبی روز جامعه بوده است. بازار رشت نیز، در طی تاریخ از جمله این مراکز مهم انقلابی و اقتصادی محسوب شده که از قدیم الایام تصمیمات تاریخی بزرگی در دل آن اخذ شده است.
اگرچه بازار شهر رشت در گذر زمان دستخوش تحولات زیادی شده و بی مهری های فراوانی از تطاول و غارت تا آتش کشیدن توسط سربازان بعضی از سلاطین و بلایای طبیعی و سوانح، و حال به دنبال آنها سهل انگاری مدیریت شهری وقت را هم به خود دیده است. ساختار معماری سنتی بجا مانده از دوران صفویه و قاجاریه همچون چهارسوق ها، کاروانسراها و حجره های قدیمی جلوهای بصری زیبایی را به یادگار گذاشته است، که دل هر گردشگر داخلی و خارجی را در حین خرید و فروش و یا گشت و گذار می نوازند و بازار رشت را به عنوان بزرگترین بازار رو باز کشور به عنوان ستون فقرات اقتصاد شهری همچنان سرپا و زنده نگاه می دارد. از این رو باید برای بازیابی و احیای این گنج فراموش شده و میراث ارزنده تدابیری اندیشیده می شد و به مرحله اجرا در می آمد که متاسفانه چند سالی است وعده‌های نجات بازار عقیم مانده است، نگارنده که خود یکی از مراجعین و مشتریان بازار است به ذکر مواردی اشاره می دارد:
در حالی که از قدیم بازار را دروازه شهر می نامیدند متاسفانه چند سالی این دروازه برای ورود و خروج با مشکل مواجه شده است. هفده هزار مترمربع محوطه سازی انجام گرفته در ضلع غربی و شمالی بازار که سمت اصلی ورود به بازار است؛ مانع دسترسی آسان و حتی سبب کم رنگ شدن حضور شهروندان جهت تامین مایحتاج ضروری از بازار اصلی شهر شده است.
عدم امکان دسترسی آسان نیروهای خدمات رسان و امدادی به مرکز بازار شهر رشت، از معضلات اساسی بازار بزرگ و تاریخی رشت است، کما اینکه در چند وقت اخیر شاهد آتش سوزی در بافت قدیمی خیابان های اطراف بازار، شریعتی و مطهری بودیم که به مدیران دست اندر کار مدیریت شهری هشدار می دهد که هر گونه حوادث احتمالی غیر مترقبه ای هر چند کوچک در دل بازار رشت میتواند فاجعه ای بزرگ به همراه داشته باشد.
نداشتن آبراه و کانال های انتقال آب سطحی در روزهای بارانی رشت، عدم امکان ورود ماشین اطفا حریق، نداشتن پارکینگ، عدم سامان دهی زباله، زنجیره کردن گاری ها به هم و نبود رینگ عبور و مرور خودروها در اطراف بازار بر حسب اهمیت موضوع موانعی هستند که عدم اصلاح آنها بازار و بازاریان را مورد تهدید مخاطرات فراوانی قرار می دهد. در حالی که رونق بازار رشت در دید بازدیدکنندگان آن به فروشندگان محلی گره خورده است، سامان دهی فروشندگان و تامین کنندگان محصولات کشاورزی محلی باید در دورنمای اهداف مجموعه بازار رشت گنجانده شود.
باید اذعان داشت که این مشکلات در راستای تصمیم شتابزده و ضعف تدبیر متولیان و سکان داران مدیریت شهری، از قبل صورت گرفته و ادامه پیدا نموده است و برای برون رفت از آن نیازمند اتخاذ تصمیمی درست به دستان خود متولیان مدیریت شهری است.

چون بدست خویشتن بستی تو پای خویشتن
هم بدست خویشتن وا کن کمال این است و بس…

النهایه انتظار مردم از شورا و شهردار این است با هماهنگی دستگاه های مسئول، نسبت به تامین امنیت و رفع موانع بر سر راه بازار، با ساماندهی سد معبر، رعایت اصول حفاظتی و زیبایی منظر، به حفظ اصالت تاریخی بازار رشت همت گمارند چون به لطف این بازارهاست که رشت را شهر همیشه زنده می نامند.

  • نویسنده : عبدالرضا رفیعی پور چیرانی؛