اختصاصی/صفیر گیلان؛حمید رحیمی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان  شفت  پیش از ظهر امروز در  اولین نشست خبری خود  با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف  با اشاره به اینکه  وقف با برکات بر جا مانده و تکامل یافته  امروز با هدفمندی بیشتر  دنبال می شود گفت: در ادیان جاودانه بودن وقف  مهم تلقی میشود و امروز […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛حمید رحیمی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان  شفت  پیش از ظهر امروز در  اولین نشست خبری خود  با اصحاب رسانه به مناسبت هفته وقف  با اشاره به اینکه  وقف با برکات بر جا مانده و تکامل یافته  امروز با هدفمندی بیشتر  دنبال می شود گفت: در ادیان جاودانه بودن وقف  مهم تلقی میشود و امروز در دنیای مدرن  وقف راهکاری برای احیای دین است.

وی ضمن عرض خیر مقدم خدمت خبرنگاران محترم در خصوص اداره اوقاف شفت گفت:  در گذشته و در زمان حجت الاسلام اشکوری اداره اوقاف شهرستان شفت و فومن یکی بودو بعد از تغییر و تحولات در سازمان این دو شهرستان از هم جدا شد و اداره جدید در شفت تاسیس شد.

وی وقف  را امری بشری ،عقلانی ، غریزی ،منطقی  ،طبیعی و جهانی خواند و گفت: وقف به دین و آیین و مذهب خاص ربط نداشته و در کلیه ادیان مشهود است.

ایشان وقف را باعث تقویت روح و ارامش فکری و ارامش و آسایش در جامعهدانست و تاکید کرد؛ نیاز است دولت مردان در امر  رفعدمشکلات معیشتی و فرهنگی اجتماعی به این مقوله بیشتر  توجه کنند.

رحیمی وقف را بزرگترین نوع تعاون خواندکه می تواند جایگزین تفاخر و تکاثر گردد و عمل به وقف شایسته ترین نوع انفاق و احسان و وقف  عاری از منت و عاری از شهرت طلبی است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شفت با اشاره به انواع  وقف  که شامل وقف عام و خاص است  گفت:در وقف عام تمام جامعه هدف مد نظر است  و بهر ورداری ان دست افراد خاص نیست ولی در وقف خاص که متعلق به شخص و جامعه خاص است و ممکنه فقط برای یک موضوع باشد مثل ازدواج و یا زیارت عاشورا  و …

وی افزود:این اداره در احیا و حفظ موقافات و رقبات و مدیریت بقاع متبرکه و امامزادگان  برنامه ریزی دارد و خدمت رسانی به عامه مردم مهمترین رویکرد این اداره است .

عواید حاصل از بقاع شهرستان در خود شهرستان  هزینه می‌شود

وی با اشاره به بیان رهبری در مورد تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی گفت: این دستور در چهارچوب برنامه ما هست.

رحیمی با بیان اینکه  در شفت ۳۲ بقعه وجود دارد که شاخص ترین آنها امام زاده  اسحاق و امام زاده ابراهیم است گفت: شفت ۱۵۲ مسجد و ۲۰ موقوفع و ۵ هزار مستاجر داریم و کارهای ابلاغی استان در این مراکز و بقاع اجرایی می شود .

وی افزود: برخی موقوفات در دست مستاجر هست و ما تا امروز انها را ملاقات نکردیم و اخطاری هم ندادیم.

هر بقعه برای خودش حساب جداگانه دارد که درآمد و غبار روبی  ۴۰ درصد عمرانی ۳۰ درصد خدام  و اب و گاز و ۲۰ درصد کار فرهنگی و دستورالعمل سازمان  اوقاف و ۱۰ درصد حق نظارت سازمان در غالب کتاب پوستر و … و پول بقعه برای بقعه دیگر نمی رود و هیت امنا با ارائه فاکتور و اوقاف با نظارت پول را پرداخت می کند.

طرح جامعه بقاع متبرکه و امامزادگان که  شامل مهندسین فنی ناظر اداره کل جانمایی و مکان یابی و با تایید رییس اوقاف ،دفتر فنی،معاونت بهره وری و و غیره طرح  مکتوب تقدیم هیت امنا و ساخت و ساز با آن انجام می شود .

ایشان با بیان اینکه گاهی خیری می خواهد مسجدی را بسازد و می خواهد خودش همه ی کارها را انجام دهد  این ممکن است مشکل ساز شود و بعدها کسی پاسخ گو نباشدو نیاز است با نظارت اوقاف باشد.

ایشان همچنین افزود: طبق روایات از پیامبر که گفته بعد مرگ پرونده  عمل انسان بسته می شود و فقط در سه موضوع پرونده انسان باز است که  نخست شامل فرزند صالح و دوم  علمی که دیگران از آن استفاده و سوم مال وقف شده است که نیات مشخص شده دارد.

رییس اوقاف شهرستان شفت وقف عام را  به دو نوع انتفاعی و منفعتی خواند و گفت:در وقف انتفاعی: یعنی اگر واقف نظرش از وقفی که کرده تحصیل و بدست آوردن درآمد نباشد و استفاده از آن عامه باشد وقف انتفاعی گویند مثل وقف بر مسجد- ساختن پل- مدرسه و غیره.
اما در وقف منفعتی: یعنی منظور واقف از وقف مال یا اموال تحصیل یا بدست آوردن درآمد باشد و عناوین عامه دارد مثل وقف بر تعزیه داری امام حسین(ع)- اطعام- تهیه دارو به مستمندان که امین (ادارات اوقاف) یا متولی (کسی که در وقفنامه مشخص شده) وظیفه دارند برابر نیات واقف منافع و درآمد حاصل از موقوفه را به مصرف رساند.

رحیمی هفته وقف را فرصتی برای بیان عملکرد ادارات اوقاف خواند و گفت: دهه وقف فرصتی برای شناساندن و احیای موقوفات است و تشکیل یاوران وقف و معرفی یاورانی از ادارات شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه ما با رایزنی اداره ثبت اسناد و بنیاد مسکن مقدمات گرفتن ۲۷۲ هتکار از موقوفه مرحوم حاکم نصیر رشتی در نوخاله و باز هم موقوفه دگر به مساحت ۷۲ هکتار که در حال گرفتن سند ان هستیم و موقوفات دیگر مربوط به زینب خاتون و محمد شفتی که  ۳ هکتاری که با کمک همکاران در  واحد حقوقی و ثبتی و اسناد در حال گرفتن سند هستیم تا با گرفتن سند مستاجرین فرا خوان  و نیات واقفین برای مستاجرین  روشن تا جامعه عمل بپوشانیم.

ایشان همچنین  از  باز پس گیری موقوفه دیگر کهدر مسیر راه و جاده است خبر داد و گفت: برای این موقوفه در حال رایزنی با اداره راه و شهرسازی هستیم و نیاز است تا به نیات واقف عمل شود.

سند دار کردن مساجد شهرستان برای رفع مشکلات ساخت و ساز

رییس اوقاف شهرستان شفت به سند دار کردن اسناد و زمین مساجد اشاره و افزود:  از بین ۱۵۲ مسجد که ۸۵ مسجد با رایزنی و انجام کارهای مقدماتی و حقوقی در صدد گرفتن سند تک برگ هستیم تا دیگر به مشکل در ساخت و ساز و غیره نخوریم و متصرفیت را خارج کنیم.

ایشان کار فرهنگی که در اداره اوقاف برای تبدیل بقاع به قطب فرهنگی اجرایی می شود را شامل طرح ارامش بهاری در داخل بقاع – ماه رمضان ضیافت الهی – در ایام شهادت زهرا سوگواری یاس نبوی- در تابستان نشاط معنوی – شهادت امام حسین و محرم بصیرت عاشورایی – در صفر  بحث یاوران وقف و ولادت ائمه و شهادت انها برنامه های دیگر را داریم و ۱۲ طرح در یقاع و امامزاده با حضور مبلغان دینی از قم داریم.

رییس اوقاف شفت گفت: در بخش هیئت امنا  مساجد که حکم ندارند برنامه ریزی کردیم با مشارکت  رییس تبلیغات نماینده ولی فقیه در سپاه و نماینده اوقاف و امام جمعه و معتمد محلی تحقیقات انجام و با هماهنگی ستاد امور رسیدگی مساجد افراد از طریق فرمانده پایگاه معرفی و بعد داخل کمیسیون یا رد یا تایید  و در نهایت افراد تایید شده  از طریق اداره اوقاف  حکم هیتت امنا صادر می شود.

با تربیت حافظان قرآنی پیشرفت تحصیلی را رقم زنیم

رحیمی در  خصوص برنامه قرآنی شفت که پتانسیل های زیادی دارد گفت: و ما با رایزنی آموزش و پرورش تلاش داریم  این برنامه را دنبال وکلاس حفظ و روخوانی را در این شهرستان با نیات واقفین و برداشت مبالغ از درآمد فرهنگی بقاع  به این کار فرهنگی رونق بیشتری داده تا کودکان و جوانان شهر با تربیت قرآنی از آثار آن بهره مند شوند و پیشرفت تحصیلی را در شهرستان رقم زنیم.

وی برنامه های هفته وقف ۱- بحث تبلیغات محیطی  که با همکاری شهردار و فرمانده سپاه و فرماندار  محترم  در شهرستان به خوبی انجام و من از این بزرگواران تقدیر دارم و دوم نشست مطبوعاتی-ایستگاه  و خیمه همه واقف باشیم-دیدار با خانواده شهدا-محفل انس با قرآن با حضور حاج امیر صالحی -دیدار با امام جمعه -نشست با اصناف_سخنرانی بین خطبه نماز جمعه-دیدار با فرهنگیان،پزشکان و بازاریان و همایش یاوران وقف در سالن اجلاس در سالن ارشاد و سخنرانی قاسم نژاد معاون فرهنگی اوقاف استان و جلسات با ریاست دادگستری،اصناف،ارشاد و …

رییس اوقاف شهرستان شفت از  مسابقه پیامکی همه واقف باشیم  خبر داد و گفت: این مسابقه با هماهنگی با آموزش و پرورش یک روز و یک زنگ همه واقف باشیم برگزار و  و  به ۵ نفر برتر جوایز و افراد برتر  به استان معرفی خواهند شد.

رحمیمی در بخش نظارتی سازمان اوقاف بر عملکرد ادارات اوقاف شهرستانها گفت: در اول این مسیر و راه سازمان بازرسی اوقافکه ناظر بر کارهای ماست و  یک بازرسی در اداره کل و یکی در استان و یکی در اداره  و در کل چهار بازرسی داریم و همه عملیات شهرستان در اداره تحقیق و حسابرسی بررسی می شود .

هر عملیاتی در شهرستان چه در  بقاع متبرکه ،چه در مالی و وقفی و … در اداره تحقیق و حسابرسی ما بررسی و بعد از تائیدات  اداره تحقیق و حسابرسی به سازمان می رود و در واقع بعد از  تایید سازمان رییس سازمان تایید می کند و در واقع یک فاکتور از چنین فیلترهایی گذر می کند و هیچ شائبه ای نیست و امیدواریم نیات واقفین که هدف اصلی سازمان است به درستی اجرایی شود.

وی در پایان از اصحاب رسانه شهرستان خواست تا جهت نظم بخشی بر مساجد و بقاع  متبرکه شهرستان و به ویژه بقاع شاخص بیشتر با این اداره همراه شوند و در واقع یاوران وقف و فرهنگ سازی این مقوله اجتماعی را با قلم خود برای مردم تبیین کنند.

 تنظیم// زلیخا صفری راسته کناری