اختصاصی/صفیر گیلان،فیروز فاضلی پیش از ظهر امروز در نشست رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه گیلان در  جمع خبرنگاران در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه امروز شاهد رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان هستیم: این نمایشگاه از ۲۶ آبان تا اول آذر برگزار و ساعت بازدید نمایشگاه نیز ۱۰ […]

اختصاصی/صفیر گیلان،فیروز فاضلی پیش از ظهر امروز در نشست رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه گیلان در  جمع خبرنگاران در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد استان با اشاره به اینکه امروز شاهد رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه کتاب گیلان هستیم: این نمایشگاه از ۲۶ آبان تا اول آذر برگزار و ساعت بازدید نمایشگاه نیز ۱۰ صبح تا ۸ شب است.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین حادثه یا رویداد فرهنگی هر استانی نمایشگاه کتاب است، افزود: هر کسی که دغدغه فرهنگ دارد به نمایشگاه کتاب گذری دارد.

فاضلی با اشاره به اینکه امسال نیز  پانزدهمین دوره این نمایشگاه برگزار می شودافزود: اولین دوره این نمایشگاه از سال ۷۱ برگزاری شده اما در برخی سال‌ها به دلایلی برگزار نشد و لی در مدت حضورم در اداره کل فرهنگ و ارشاد  اسلامی بخاطر عرق معلم بودنم ششدوره نمایشگاه کتاب را داشتم.

فاضلی با اشاره به سختی‌های برگزاری یک نمایشگاه در سطح استان، گفت: معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد گیلان تلاش خوبی برای برگزاری باکیفیت و هرچه بهتر این نمایشگاه انجام داده و اگر همراهی اصحاب رسانه نباشد این رویداد فرهنگی هرگز رقم نخواهند خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ ناشر از سراسر کشور حضور دارند و با اشاره به اینکه کتاب‌های منتشر شده توسط ناشران استان نیز به دو صورت مستقل و یا تعاونی ناشران در نمایشگاه حضور دارند، تصریح کرد: معاونت امور فرهنگی وزارتخانه، استانداری گیلان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریری استان، شهرداری رشت  و …مشارکت دارند.

مدیرکل ارشاد گیلان با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی رشت در جاده تهران، تصریح کرد: این نمایشگاه در ۲۰۰ غرفه برپا می‌شود و معاونت فرهنگی اداره کل و زیرمجموعه آن تلاش می کنند تا این جای‌گذاری به خوبی انجام شود.

تخفیف ۳۰ درصدی فروش کتاب در نمایشگاه

وی در ادامه با اشاره به پیش بینی ۸۰۰ میلیون تومان بن برای این نمایشگاه، بیان کرد: این نمایشگاه با ۳۰ درصد تخفیف در فروش پیش بینی شده که از این میزان ۱۰ درصد توسط ناشران و ۲۰ درصد نیز سهم اداره کل ارشاد و معاونت فرهنگی وزارتخانه هر کدام به مبلغ ۸۰ میلیون تومان پرداخت می شود.

فاضلی ادامه داد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه از سه ناشر گیلانی، یک کتاب فروش، یک مولفه کودک و نشریه تقدیر و تجلیل می شود و نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب به روی علاقمندان برای باذدید باز است..

فرهنگ سازی امری جمعی است

مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه  معجزه ما مسلمان نیز کتاب قرآن است گفت:فضای نمایشگاه کتاب  فضایی است که نیاز است نوجوانان و جوانان ما در آن نفس بکشند  زیرا نفس کشیدن درجایی که کتاب است خود فرهنگ است و نفس متفاوت  ما مسلمانان در معجزه کتاب الهی است.

فاضلی انجام فعالیت‌های فرهنگی به صورت فردی را  موفق نخواند و گفت: باید همگان در این زمینه مشارکت داشته باشند تا یک رویداد فرهنگی در سطح استان رقم بخوردزیرا تلاش در کنار ایثار در کار فرهنگی امری الزامی است.

مدیرکل ارشاد گیلان برپایی یک غرفه متمرکز برای حضور چندین ناشر برای عرضه کتاب نیز در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در حاشیه این نمایشگاه نیز برنامه‌های جنبی متنوعی همانند سال‌های گذشته اعم از رونمایی کتاب،  معرفی باشگاه‌های کتابخوانی و قصه‌خوانی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه پانزدهمین نمایشگاه کتاب در بخش‌های آموزشی، کودک، هنری، دانشگاهی، پزشکی و حقوق برگزار می شود، تصریح کرد: در حوزه اطلاع‌رسانی پیش بینی‌های لازم برای تبلیغات در سطح شهرهای مختلف استان انجام شده است.

وی از رسانه ها خواست تا از امروز در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه کتاب باشند و صدای مسئولان را برسانند و در تبلیغات این رویداد خود مدیا باشند زیرا بیشتر نقد و ایراد وارده بر نمایشگاه کتاب گیلان در سالهای گذشته تبلیغات بوده و تبلیغات به رسانه ها هم بر می گردد در حالی که گیلان در حوزه رسانه فعال و قوی است.

 

 پی نوشت/ در نشست خبری رونمایی از پوستر پانزدهمین نمایشگاه  کتاب گیلان حضور ناشران در کنار رسانه  در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار پسندیده بود تا جایی که مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با دیدن ناشر پیشکسوت گیلانی جناب اکبر دهسرا با انتشارات دهسرا که خود از فرهنگیان بازنشسته هستند و انتشارات بلور  در این جمع اتفاق بسیار خوشایند و هدیه گرانبها خواند و با سرودن اشعار ابتهاج از انها تقدیر نمود.

//زلیخا صفری راسته کناری

رونمایی پوستر نمایشگاه کتاب گیلان c4b1c59c-614f-40da-b9fa-6ca5f20855f7 9ae73989-40a8-4afa-b3dd-56c750e54e32 2600bd86-d192-455f-b913-ec1b2b33e293 6e1bca0f-1a1c-4252-b9d9-1aa91f69f1f8 d8d71b2a-ffce-4923-b748-6fb1ae5fc22c