به گزارش صفیر گیلان، در آستانه فرارسیدن یکصد و نهمین سالروز فتح تهران(۲۲ تیرماه) توسط مجاهدان مشروطه خواه گیلانی و بختیاری، نمایشگاه اسناد مشروطه خواهان گیلان در عمارت میرزا خلیل رفیع رشت برگزار می شود. نماینده شورا در پیگیری امور میراثی و تاریخی در این زمینه اظهار کرد: به اذعان اسناد تاریخی، پس از استبداد […]

به گزارش صفیر گیلان، در آستانه فرارسیدن یکصد و نهمین سالروز فتح تهران(۲۲ تیرماه) توسط مجاهدان مشروطه خواه گیلانی و بختیاری، نمایشگاه اسناد مشروطه خواهان گیلان در عمارت میرزا خلیل رفیع رشت برگزار می شود.
نماینده شورا در پیگیری امور میراثی و تاریخی در این زمینه اظهار کرد: به اذعان اسناد تاریخی، پس از استبداد صغیر و به توپ بسته شدن مجلس، این مجاهدان گیلانی بودند که با قتل آقابالاخان، آخرین حکمران مستبد گیلان، برای فتح تهران اردو کشیدند.
مهری شیرمحمدی افزود: مبارزات مشروطه خواهان گیلانی از ۲تیر ۱۲۸۷ یعنی از آغاز به توپ بستن مجلس و شروع استبداد صغیر تا سقوط استبداد در ۲۲ تیرماه ۱۲۸۸ خورشیدی باید یکبار دیگر بازخوانی گردد. زیرا تاکنون اهمیت تاریخی آن برهه زمانی و نقش گیلانیان در فتح تهران به درستی بررسی نشده است.
مدیرمسئول سایت فرهنگی گیل مهر ابراز کرد: اگر تحمل مرارت های مجاهدان گیلانی در فتح قزوین نبود، بی شک بختیاری ها نیز نامه استمداد گیلانی ها را در فتح تهران نمی پذیرفتند. درنظر بگیریم که مجاهدان گیلانی در گرمای طاقت فرسای تیرماه، ۵ماه با چه مشقتی سوراه و پیاده ۳۵۰ کیلومتر را تا تهران طی کردند تا مجاهدان بختیاری از سمت ورامین در نزدیکی تهران به گیلانیها بپیودند.
وی افزود: به تاکید مورخان، مجاهدان مشروطه خواه گیلانی نه تنها گمنام مانده اند، بلکه تلاش آنها زیر سایه مبارزات مجاهدین مشروطه تبریز، مانده و این درحالی است که در زمان فتح قزوین و تهران، تبریز در محاصره روسها بود.
شیرمحمدی با اشاره به نمایشگاه اسنادی که قرار است در عمارت میرزا خلیل رفیع به نمایش درآید، تصریح کرد: طی دو روز ۱۶سند و ۶عکس از مشروطه گیلان از مجموعه اسناد حسن اکبری، مجموعه دار بخش خصوصی در عمارت میرزا خلیل رفیع- که خود از مشروطه خواهان گیلان بود- به نمایش درآمده و علاوه بر آن دو عکس منتشر نشده از مشروطه خواهان گیلانی که پس از فتح تهران در میدان بهارستان گرفته شد، در معرض دید عموم قرار می گیرد.
وی ضمن تقدیر از ریاست شورای شهر در فرآهم نمون مقدمات این نمایشگاه در ساختمان اداری شورای شهر رشت، ابراز امیدواری کرد؛ نمایشگاه اسناد در خانه ای که قرار است به عنوان موزه مشروطه تغییر کاربری یابد، به صورت دایمی باشد و فرصتی باشد تا پژوهشگران و شهروندان به مولفه های هویتی گیلان بیش از گذشته توجه کنند.
گفتنی است، آیین گشایش این نمایشگاه، صبح روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه ساعت۹ در ساختمان اداری شورای شهر رشت (عمارت خلیل رفیع)، برگزار و علاقمندان در صبح و عصر پنجشنبه و صبح روز جمعه ۲۲تیرماه فرصت دارند از این نمایشگاه بازدید نمایند.