به گزارش صفیر گیلان؛فیروز فاضلی، ظهر امروز (دوشنبه، ٢١ آبان) در نشست خبری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب گیلان در رشت، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی استان گیلان بوده و به فرهنگ مردم تبدیل شده  و این نمایشگاه  برای پنجمین سالی متوالی در رشت یرگزار می‌شود. وی با بیان اینکه اولین دوره نمایشگاه استانی […]

به گزارش صفیر گیلان؛فیروز فاضلی، ظهر امروز (دوشنبه، ٢١ آبان) در نشست خبری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب گیلان در رشت، اظهار کرد: نمایشگاه کتاب بزرگترین رویداد فرهنگی استان گیلان بوده و به فرهنگ مردم تبدیل شده  و این نمایشگاه  برای پنجمین سالی متوالی در رشت یرگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین دوره نمایشگاه استانی کتاب در سال ١٣٧١ به میزبانی استان گیلان برگزار شد، گفت: با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان گیلان تعداد نمایشگاه استانی کتاب در کشور به ۳۷۰ می‌رسد،

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، از حضور بیش از ۴٠٠ ناشر استانی و کشوری در ٢٠٠ غرفه نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: از این تعداد ٣۵ ناشر گیلانی هستند. و ناشران محدودی به علت ظرفیت محدود مکان به نمایشگاه کتاب دعوت شده اند

فاضلی، کتاب را یک ماده فرهنگی دانست که جامعه به آن نیازمند است و یادآور شد: بوی کاغذ و کتاب هرگز از رونق نمی افتد و باید این «یار مهربان» را در کنار خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اثرگذاری مشکلات کاغذ بر عرصه نشر کتاب و مطبوعات، عنوان کرد: از رسانه ها می خواهیم در راستای فرهنگ سازی مطالعه و کتابخوانی تلاش کنند تا کتاب و خرید کتاب تبدیل به فرهنگ شود. البته کتب الکترونیکی منافاتی با ترویج فرهنگ مطالعه ندارد.

این مقام مسئول، از ارائه تخفیف ٣٠ درصدی خرید کتاب در نمایشگاه امسال خبر داد و یادآور شد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سهم ٢٠ درصدی با ارائه بن تخفیف در غرفه بانک شهر فعال در نمایشگاه را دارد و مابقی آن توسط ناشران ارائه می شود لذا از ناشران می خواهیم به منظور گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تخفیف را افزایش دهند.

وی با تشکر از استانداری، سازمان برنامه بودجه و شهرداری رشت جهت برگزاری این رویداد فرهنگی گفت: بانک شهر مسئولیت نمایشگاه را برعهده گرفته است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب ساعت ١٠ صبح روز شنبه ٢۶ آبان برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این مراسم از سه ناشر، یک مولف خردسال و یک خبرنگار فعال در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تجلیل می شود.

وی، نمایشگاه کتاب را فرصت خوبی برای ارائه اقدامات فرهنگی و هنری نهادها و دستگاهها دانست و یادآور شد: مراسم رونمایی از کتاب و بزرگداشت چهره های فرهنگی از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه کتاب است.

فاضلی، با بیان اینکه اقتصاد نشر با خرید کتاب می چرخد، خاطرنشان کرد: جامعه دانشگاهی و کتابخوان گیلان منتظر برگزاری نمایشگاه کتاب هستند و لذا با هماهنگی های انجام شده ١١٠ ناشر مطرح کشور در این نمایشگاه حضور دارند.

فاضلی در مورد کیفیت برگزاری نمایشگاه نیز اظهار کرد: فضای فیزیکی نمایشگاه متعلق به ما نیست ارشاد متولی نمایشگاه است و ناشران متصدی هستند، و همه می‌دانیم که استان برای اجرای برخی برنامه ها نیازمند فضای فیزیکی مناسب است  گفت: برای ارایه بهتر نمایشگاه باید خود ناشر تلاش بیشتری کنند.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب گیلان از ٢۶ آبان لغایت یکم آذرماه ١٣٩٧ در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی گیلان (سالن فرش گیلان) واقع در کیلومتر ۵ جاده رشت به تهران برگزار می شود.