به گزارش صفیر گیلان؛سید  حسین محمدی مدیرشبکه توزیع برق شهرستان لاهیجان  در نشست با اصحاب رسانه  ضمن تشریح وضعیت کنونی شهرستان در توزیع برق و شبکه های موجود برق رسانی گفت: از مردم شهرستان لاهیجان به جهت مشکلات اخیر  و قطع برق در ساعات روز عذر خواهی می کنم و امیدوارم به زودی این مشکل که […]

 

به گزارش صفیر گیلان؛سید  حسین محمدی مدیرشبکه توزیع برق شهرستان لاهیجان  در نشست با اصحاب رسانه  ضمن تشریح وضعیت کنونی شهرستان در توزیع برق و شبکه های موجود برق رسانی گفت: از مردم شهرستان لاهیجان به جهت مشکلات اخیر  و قطع برق در ساعات روز عذر خواهی می کنم و امیدوارم به زودی این مشکل که مختص به شهرستان نبوده و کل استان و کشور را در گیر نموده  مرتفع شود.

مهندس محمدی با بیان اینکه  طول شبکه ی توزیع برق در لاهیجان حدود ۱۴۳۰ کیلومتر می‌باشد افزود: این طول شبکه ۹۸۵ کیلومتر فشار ضعیف و ۴۵۰ کیلومتر فشار متوسط می باشد که عمدتاً به شکل سیم های هوایی در حال توزیع‌و برق رسانی است.

وی همچنین تعداد ترانسفورماتور در اختیار شهرستان  را ۱۲۰۰ترانسفور ماتور خواند،  و اظهار کرد؛ تعداد انشعابات مشترکین صد هزار مشترک بوده، که ۳۵ درصد در حوزه شهری و ۶۵ درصد در بخشهای روستایی می‌باشند.

ایشان همچنین در بخش مصرف گفت:هشتادر صد از مشترکین و انشعابات برای مصارف خانگی، پانزده درصد تجاری و مابقی در بخش های مختلف دیگر استفاده می شود .

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان لاهیجان این شهرستان را بعد از رشت بزرگترین واحد بهره برداری از برق در استان گیلان خواند و گفت:کلیه روستاهای شهرستان برق دار هستند جز یک روستا که آن هم به دلایل مجوز و صعب العبور بودن ،زیر ده خوانوار و علت های فنی برق ندارد در واقع باید گفت کلیه روستاهای لاهیجان از این نعمت بهره مند هستند.

وی اضافه کرد؛ در سال گذشته ۱۵۰۰ پروژه با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان  به بهره برداری رسید که این مبلغ بیشتر از منبع درآمد و اعتبارات خود شرکت توزیع برق شهرستان بوده و یکی از مشکلات اداره برق بدهی ارگانها به شرکت توزیع برق است.

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان لاهیجان با اشاره به اینکه در روزگار کنونی و زمان حال حاضر برق برای تداوم زندگی یک امر بسیار مهم می باشد افزود: با توجه به اینکه تولید انرژی برق بسیار هزینه‌بر و گران است باید در مصرف و بهره مند شدن از آن بسیار دقت کرد و مدیریت داشت .
ایشان مصرف برق را با توجه به تغییر اقلیم و گرم شدن هوا  امری ضروری خواند و گفت:  تمایل استفاده از برق و لوازم برقی مخصوصاً لوازم سرمایشی که بسیار پر مصرف می باشد نسبت به ایام دیگر با توجه به اینکه در شمال کشور که رطوبت نیز بالاست بیشتر شده است.

ایشان شبکه های موجود را  در شهرستان فرسوده  خواند و اظهار کرد؛، عدم صرفه جویی برخی از مشترکین باعث مشکلات و از بین رفتن بیشتر شبکه و قطع برق رامنجر می شود .

مدیر شبکه توزیع برق لاهیجان خواستار شد تا ترمیم و ساخت شبکه  با تامین منابع انجام شود زیرا با توجه به محدودیت های موجود روند ترمیم شبکه و نوسازی آن با تمام مشکلات در حال انجام است و در سال گذشته این امر به طور مستمر در حال پیگیری و نوسازی بوده است.

وی از ترمیم و تعویض صدو بیست کیلومتر کابل خودنگه دار که بسیار مناسب وکاربردی تر برای شبکه و مشترکین میباشد با سیمهای فرسوده قبل تعویص شده  خبر داد و تصریح کرد؛، از دیگر مشکلاتی که شبکه توزیع برق با آن مواجه است سرقت سارقین سیمهای برق ، انشعابات غیر قانونی ، مصرف افسار گسیخته در پیک مصرف ، بدهی مشترکین است که این مشکلات روند کار را کند کرده  و با این موارد نیز باید قانونی مقابله  و برخورد شود.
در حال حاضر کشور ما به لحاظ آماری ۶ برابر بیشتر از مصرف معمولی در اروپا مصرف برق دارد  و دودرصد کل انرژی درجهان را کشورما مصرف مینماید،

محمدی با اشاره به اینکه ائتلاف انرژی و همچنین عدم مدیریت در مصرف علاوه بر مشکلات مالی خانوارها هدر رفت سرمایه ملی را نیز به همراه داشته و همگان باید در این امر کوشا و فرهنگ سازی شود تا از لوازم برقی باید به شکل مناسب و در زمان مناسب و کیفیت درست استفاده کرد.

ایشان تصریح کرد؛ هر فرد در همین ایام پیک مصرف که در روز از ساعت ۱۳ الی ۱۶ و در شب از ساعت ۲۰ الی ۲۴ میباشد هر خانواده وهر مشترک ۱۰ درصد صرفه جویی کند قطعی برق بسیار بسیار کمتر می شود.

محمدی تاکید کرد؛مردم  در تهیه لوازم خانگی برقی از اجناس استاندارد استفاده نمایند و از نور روز در جهت کار استفاده کنند.

مدیر شبکه توزیع برق لاهیجان زمان قطع برق را زمانی که مصرف برق بیشتر از تولید شود خواند و گفت:این امر خود به خود منجر به قطعی می گردد زیرا اگر قطع نشود کل شبکه مختل شده و صدمات جبران ناپذیری را وارد میکند.

خبرنگار/مهرداد عوض محمدی