اختصاصی/صفیر گیلان؛ ویروس کرونا  واژه  آوار شده ی این روزها بر سر مردم جهان و ایران است . چهره‌های خسته  و ماسک های روی صورت و در دیوارهای شهر این را می‌گوید که دیگر صدای خنده در خیابان‌ها شنیده نمی‌شود،صدای موذن به گوش نمی رسد و صدای کرونا که بلندتر از صدای زنگ مدرسه و صدای […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛ ویروس کرونا  واژه  آوار شده ی این روزها بر سر مردم جهان و ایران است . چهره‌های خسته  و ماسک های روی صورت و در دیوارهای شهر این را می‌گوید که دیگر صدای خنده در خیابان‌ها شنیده نمی‌شود،صدای موذن به گوش نمی رسد و صدای کرونا که بلندتر از صدای زنگ مدرسه و صدای سوت مربی و هر صدایی دیگر است در شهر طنین انداز است  . هیچ فرقی نمی‌کنددر گیلان باشی،تهران باشی یا شیراز ویا مشهد مقدس و یا خارج از مرزها در امریکا و اروپا و…. این قصه پر غصه حکایت این روزهای جهان است. ویروسی مرگ بار که انگار قرار نیست پایانی برای بحرانش وجود داشته باشد.

نگاهی به شهر بحران زده و خیابان اصلی که برای دیدنش نیاز نیست چشم ها را درشت کنی زیرا خلوت خلوت است و کمتر عابری در آن تردد دارد.

 تک و توک آدمهایی را می بینی که گله دارند که ماسک نیست و ماسک نداریم وهمه ی آنهایی که بیرون از خانه در تردد هستند حراسان می خواهند خود را هر چه زودتر به خانه برسانند.

این روز ها خانه امن ترین جا برای رهایی از این جنگ بیولوژیک است و بهترین کار فاصله گرفتن از همه ی ادمهایی که روز و روزگاری دوستشان میداشتی و شهر و خیابان و پارک و مجسمه همه امروز برای تو نا آشناست.

هر کشور یا شهری که در دنیا وجود دارد، روزگاری را به خود دیده که از آن برای خود یادگاری به جا گذاشته است و به صورت سازه، مجسمه و یا چیزی شبیه به این برای خود حفظ کرده است. یادبودهای جنگ، مجسمه انسان های بزرگ در طول تاریخ و یا هر سازه مشابه دیگری از این نمادها و یادبودها به شمار می روند که به مناسبت های متفاوت همانند ملی و مذهبی ساخته شده اند. تعدادی از این سازه ها به قدری عجیب و  مهم هستند که از جاذبه های گردشگری آن شهر به شمار می روند و تعدادی دیگر حتی توجه عابرین را جلب نمی کنند.

این روزها شهر فومن که یکی از غربی ترین و کهن ترین شهرهای گیلان  و در ۲۷کیلومتری شهر رشت واقع است با داشتن مجسمه های معروف چهار دختران ، شکاربانان ، گوزنان ، طاووس ، آناهیتا، میرزاکوچک جنگلی و… به شهر مجسمه ها شهرت دارد ودرکنار این مجسمه ها اینجا شهر آیت الله بهجت(ره) و شهر شیون و گل آقاست.

پارک کودک شهر فومن با داشتن انواع مجسمه های بی نظیر و تاریخی و فضای زیبا و سرسبز و امکانات رفاهی مناسب طی چند سال گذشته مورد توجه گردشگران زیادی بوده است و کمتر کودک ایرانی و گیلانی پیدا می شود که از پارک شهر فومن با مجسمه هایش عکس یادگار نداشته باشد.

هر مسافری که قصد دیدن ماسوله و قلعه رودخان را داشته باشد، باید از میدان شهدای فومن و از کنار  مجسمه ای بزرگ آناهیتا عبور کند و کلوچه سنتی فومن را به سوغات ببرد.

امروز در هنگام ظهر در کنار این مجسمه باستانی فواره ها نیز یک تاز شدند تا  خطر کمین ویروس کرونا را به گوش هم وطنان عزیز و شهروندان برسانندو با چهره غمگین نمی تواند این آب پاشی را برای شادابی آناهیتا(بانوی آب) داشته باشند چون امروز مجسمه ها نیز در شهر کرونایی شده اند و به کمپین نه به کرونا پیوستند.

پارک کودک فومن جدای از فضای سبز و لوازم تفریحی که عموم پارک ها دارن به خاطر وجود مجسمه های فراون از جمله مجسمه های چهار دختران، که نمادی از تلاش زنان روستایی و کشاورز فومنِ و کلوچه خوشمزه فومن  مجسمه های شاد وخندان کودکان درمحوطه است امروز این مجسمه هانیز تو گویی کرونایی شده اند  و در لباس مدافعان سلامت درآمده و دیگر رنگ و شادی به رخ ندارند و خسته خسته هستند.

احساس می کنم روش‌های مختلفی برای کمک به کودکان عزیز برای درک همه‌گیری وجود دارد و  بیشتر کودکان درمورد شیوع بیماری کرونا شنیده‌اند و برای درک بهتر موقعیت به سخنان والدین‌شان متکی هستندو از آنجایی‌ که که زندگی عادی‌شان به دلیل بیماری همه‌گیر مختل شده یا دچار تغییر شده، به کمک خانواده نیاز دارند و ما امروز به کمک مجسمه های شهر که رنگی بر چهره ندارند  و در قرنطینه هستند به کودکان اعلام می کنیم که اینجا و پارک فومن نیز تعطیل است به کودکان پیام می رسانیم که به همراه والدین در منزل بمانند تا زمانی که مجسمه ها رنگ به رنگ شوند و با شادی کودکانه بخندند و بخندانند..

و کودکان عزیز شاید در سفر بعدی به پارک فومن و شهر مجسمه ها مجسمه های دیگری را ببینید که به این مجموعه اضافه شده و آن مجسمه مدافعان سلامت شهرمان خواهد بود.

به امید روزهای شاد با قلب های سالم

تهیه و تنظیم/زلیخا صفری راسته کناری

مجسمه فومن +کرونا IMG_6010مجسمه

مجسمه+کرونا مجسمه فوم

مجسمه فومن مجسمه فومن 98480919-ea7a-4833-bbff-f8cad3e206e0 مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن شیون و گل آقا پارک کودک فومن  مجسمه فومنمجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن مجسمه فومن  مجسمه فومن