به گزارش صفیر گیلان؛صبح امروز آیین تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور ایت الله رودباری و دکتر سالاری استاندار گیلان معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مدیر کل امور کتابخانه های گیلان ، کتابداران […]

به گزارش صفیر گیلان؛صبح امروز آیین تکریم مقام کتابداران، کتابخوانان و حامیان کتابخانه های عمومی استان گیلان با حضور ایت الله رودباری و دکتر سالاری استاندار گیلان معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان ، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، مدیر کل امور کتابخانه های گیلان ، کتابداران و جمعی از فرمانداران و…. در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد.
کرمی؛ فاصله زیاد  سرانه مطالعه استان فرهنگی گیلان نسبت به میانگین کشوری آزار دهنده است

در ابتدای مراسم مدیرکل کتابخانه های گیلان در ارائه گزارش عملکرد یکساله اداره کل بیان داشت: امروز معروفی بهتر از کتابخوانی و منکری بدتر از بی توجه ای به کتاب وجود ندارد و بی توجهی به کتاب می تواند آسیب اجتماعی را رقم زند.

پریسا کرمی رهنمودسازی جامعه به کتاب را مهم ترین رسالت اداره کل کتابخانه های عمومی استان دانست و گفت: باید کاری کنیم که بی توجه ای به کتاب به قبحی عمومی تبدیل شود و همگانی کردن کتابخوانی جز در سایه گسترش کتابخانه های عمومی میسر نمی گردد.

کرم مدیر کل کتابخانه های گیلان

وی کتابخانوانی را یک امر اکتسابی خواند و افزود: این مهم باید ازدوران کودکی در جامعه نهادینه گردد.

کرمی بیان داشت: استان گیلان دارای ۱۰۳باب کتابخانه عمومی است که از این میان ۸۴باب کتابخانه عمومی نهادی و زیر نظر مستقیم نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ۲۳باب کتابخانه مشارکتی که با انعقاد قرارداد مشارکت با سازمانها، اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حمایت نهاد کتابخانه های عمومی هستند و ۱باب کتابخانه عمومی مستقل( کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع)) می باشد.

مدیر کل کتابخانه های گیلان به ضرورت توجه صریح به قانون در زمینه پرداخت نیم درصدی شهرداریها اشاره داشت و افزود: انچه که بیشتر ازهمه نگران کننده است وضعیت سرانه مطالعه استان که از میانگین کشوزی فاصله زیادی دارد به گونه ای که سرانه مطالعه در دنیا به ازای هر صد نفر ۸ متر مربع در دنیا است متاسفانه در گیلان این سرانه به ۱/۲۵ متر مربع می رسد.

او گفت: با توجه به سهم ناچیز فرهنگ در بحث تملک و دارایی در حال حاضر ۸ پروژه عمرانی در دست ساخت است که امیدواریم با تکمیل پروژه های در دست اجرا و تخصیص بودجه های در نظر گرفته شده فضایی در خور شان مردم شریف گیلان داشته باشیم.

پریسا کرمی تصریح کرد: متاسفانه نه از نظر سرانه فضای مطالعه نسبت به جمعیت و نه از نظر نقاط دسترسی در وضعیت مناسبی قرار نداریم . این درخورشأن مردم نیست.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان با اشاره به اینکه در حال حاضر براساس آمار با وجود امکانات محدود استقبال از کتابخانه ها مطلوب است، گفت: باید برای افزایش این میزان هم در ساخت کتابخانه و هم در حوزه تجهیز و تأمین منابع کتابخانه ای از ظرفیت خیران استفاده شود.

وی با تأکید براینکه باید برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی پویش های مردمی تشکیل شود، ادامه داد: باید بخشی از امور مربوط به کتابخانه ها با استفاده از مشارکت های مردمی و خیران انجام شود.

 آیت‌الله رودباری؛ انیس گنج تنهایی کتاب است

در این نشست آیت‌الله رودباری یکی از علمای گیلان با اشاره به آیه شریفه « والقلم و مایسطرون» و اهمیت نوشتار و قلم در قرآن و روایات گفت: سوگند قرآن به قلم و نوشتن نشان از توجه ویژه دین اسلام به فرهنگ مطالعه و علم‌آموزی دارد.

موسس کتابخانه عمومی امیرالمومنین(ع) رشت با بیان اینکه رساندن پیام از فردی به فرد دیگر به صورت شفاهی ممکن است دستخوش تغییر شود افزود: کتاب می‌تواند تمام مقاصد نویسنده را تا آخرین قسمت را به خواننده ابلاغ می کند.

آیت‌الله رودباری کتاب را یک استاد بی مزد عنوان کرد و گفت: کتاب می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک نسل به نسل دیگر باشد و در این میان خیران با نگاهی مودت آمیز به تاسیس کتابخانه می‌پردازند.

آیت الله رودباری

وی با بیان اینکه استادان و معلمان بدون وجود کتاب‌های رسیده از پیشینیان نمی‌توانستند افکار دانشمندان گذشته را به ما منتقل کنند اظهار داشت: در این میان کتابخانه‌ها نقش بسزایی در حفظ میراث گرانبهایی همچون کتاب ایفا می‌کنند.

وی افزود: اگر آثار امروز را به صورت حفظی به دیگران ابلاغ کنیم شاید نتوانیم انچنان که شایسته است حق مطلب را ادا کنیم.

ایشان به تعبیر خواب خود در خصوص احداث کتابخانه میرالمؤمنین(ع) اشاره و افزود: پس از بازگشتم از نجف با آتش سوزی نزدیک منزل شخصی ام دو تن از خیرین به نام مرحوم اصغرنیا و جفرودی این زمین به من جهت ساخت منزل مسکونی اهداء کردند ومن که نیازی به منزل نداشتم فکر ساخت یک واحد عام المنفعه به نام کتابخانه امیرالمؤمنین به ذهنم رسید و امروز این سرمایه جاودان در اختیار جوانان و عالمان این شهر قرار دارد و با ساخت این مجموعه خوابی را که در نجف دیده بودم تعبیر شد.
سالاری؛بی توجهی به کتاب یکی از عوامل رشد آسیب های اجتماعی است
 دکتر مصطفی سالاری با قدردانی از تلاش‌های کتابداران به نقش، اهمیت و جایگاه کتاب در قرآن و احادیث اشاره کرد و افزود:بعد ازجایگاه علم و کتاب در اسلام ، در تمامی جوامع کتاب نقش اساسی حتی در دشمنی ها داشته است و برنامه ریزان جنگ اهمیت کتابخانه ها بر آنها مغفول نمانده و آتش سوزیهای کتابخانه ها در جنگ ها حاکی از اهمیت کتابخانه ها دارد.

استاندار گیلان کتابداران را پیشانی ترویج فرهنگ کتابخوانی عنوان کرد و گفت: امید است با ترویج امر کتابخوانی در توسعه فرهنگ این مرز و بوم نقش بسزایی داشت.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در ابعاد مختلف جامعه برگرفته از کتاب و علم است اظهار داشت: توانمندی هر کشور در بین جوامع مختلف براساس جایگاه علمی آن بررسی می‌شود و انسان‌های اهل علم همیشه نقش تأثیرگذاری ایفا می‌کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان جامعه‌ی اهل مطالعه را جامعه‌ای سالم عنوان و خاطرنشان کرد: اگر در جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی بسیار باشد قطعاً بین افراد آن کشور و کتابخوانی فاصله وجود دارد.

وی افزود: در جامعه‌ی کتابخوان، بزهکاری و جرم کمتر مشاهده می‌شود و در نتیجه میزان زندانیان آن کشور به مراتب کمتر است.

دکتر سالاری گفت: با ترویج کتابخوانی می‌توانیم با آسیب‌های اجتماعی به صورت اصولی‌تر مقابله کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و ترویج کتب الکترونیک خاطرنشان کرد: شهرداری هانباید محدود به نیم درصد پرداختی شوند بلکه با حمایت همه جانبه در توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش بسزایی داشته باشند.

استاندار گیلان احداث کتابخانه و توجه به فضاهای فیزیکی را تنها یکی از ابزارهای ترویج مطالعه دانست و گفت: کتابداران با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در معرفی کتاب و ترویج کتابخوانی در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

وی بر ضرورت استفاده بهتر از فضاهای موجود کتابخانه‌ها تأکید و تصریح کرد: با توسعه کتابخوانی الکترونیکی از مطالعه مطالب تکراری جلوگیری و با ترویج بسترهای موجود در فضاهای مجازی، افراد جامعه را به این سمت که دسترسی بهتر، ارزان‌تر و آسان‌تری دارند، هدایت کنیم.

دکتر سالاری با بیان اینکه برخی از اهل مطالعه معتقدند که حس خواندن کتاب کاغذی در کتاب‌های الکترونیکی وجود ندارد، اظهار داشت: علیرغم اینکه ممکن است هنوز کتاب‌های الکترونیکی نتوانسته باشند به خوبی نقش‌آفرینی کنند اما باید با استفاده از فناوری‌های جدید به صورت بهتر به ترویج مطالعه بپردازیم.

وی شهرداران را موظف به ایفای نقش، فراتر از سهم نیم درصدی خود در این مسیر کرد و گفت: شهرداری‌های استان با ایجاد و معرفی بهتر کتابخانه‌های عمومی و نیز ارائه خدمات مطلوب به کتابخوانان به ترویج فرهنگ مطالعه در شهرها بپردازند.

دکتر سالاری گفت: مجموع کتابخانه های استان ۱۰۵ کتابخانه است و ۸ پروژه هم در دست اجرا داریم. و امیداست با ترویج کتابخوانی به مقابله اصولی با بزه پرداخته شود .

جوادپور؛فضای تبلیغاتی معرفی کتاب در کشور نامطلوب است

در ادامه جوادپور فرماندار شهرستان لنگرود به نمایندگی از فرمانداران استان بیان داشت: معلم به عنوان یک معلم صمیمی و ساده و بی تکلف که زمینه کسب دانایی و توانایی را برای افراد جامعه فراهم می نماید در درجه اول نیازمند کتاب است.
وی کتابخانه ها را  قلب جامعه و دانشگاهی عظیم خواند و گفت: مکتبی که سوگندش به قلم و اولین کلمه آن با خواندن  آغاز می شود باید دارای وضعیت بسیار مطلوبتری نسبت به وضعیت کنونی باشد.

IMG_3204

فرماندار شهرستان لنگرود کتابخوانی و کتاب رابا  اثری ماندگار وصف نمود و گفت: رسانه ها و صدا و سیما باید در حوزه شناسایی کتابهای ناب در رشته های مختلف برای سنین متفاوت بیش از پیش کوشا باشند.

وی فضای تبلیغاتی برای معرفی کتاب را  در کشور نامطلوب خواند و تصریح کرد: شایسته است تا نویسندگان بزرگ و سرشناس کشور وارد کتابخانه ها شوند و به معرفی آثار خود مبادرت ورزند.

جوادپور به نقش خانواده و آموزش و پرورش در اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت و افزود: متاسفانه نیم درصد شهرداریها به صورت مناسب دریافت نمی شود لذا ضروری است تا این در زمینه توجه بیشتری شود.
او گفت: در شهرستان لنگرود ۴ باب کتابخانه با بیش از ۵۸ هزار نسخه و بیش از ۴۰۰ نسخه. نشریات وارد کتابخانه و ۸۰۰ میلیون هم نیم درصد شهرداریها از مطالبات این شهرستان است.

وی سرانه فیزیکی مطالعه در شهرستان لنگرود را ۱/۲۳ متر مربع عنوان کرد و گفت: استاندارد این سرانه ۴ متر مربع است.

رنجکش؛جدب مخاطب کتابخوان با ارتقا تولید محتوا وچند منظوره کردن کتابخانه ها

فرماندار استارا نیز با قدردانی از تلاش کتابداران استان بیان داشت: با توجه به درخشش پیشینه فرهنگی گیلان سابقه ایجاد کتابخانه در استارا نیز در سال ۱۲۹۰ بوده که این نشان از اهمیت کتابخانوانی است.

رنجکش با تاکید بر اهمیت مخاطب شناسی درامر کتابخوانی خاطرنشان کرد: برای حضور بیش از پیش کتابخوانان در کتابخانه ها باید به خلاقیت و ابتکارهای در این زمینه پرداخت.

IMG_3217

وی افزود: با تغییر نگرش در حوزه مدیریت کتابخانه ها با چند منظوره کردن کتابخانه ها و ارتقا تولید محتوا می توان در جذب مخاطب نقش بسزایی داشت.

فرماندار آستارا به نقش سازمانهای مردم نهاد در اشاعه فرهنگ کتابخوانی اشاره داشت و گفت:
استارا یکی ازشهرستانهای پویا در عرصه کتابخانوانی است اما باز نیازمند توجه و حمایت بیشتر مسئولان ذیربط در امر کتابخوانی است.

در پایان این جلسه از ۴ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس و گیلان‌شناسی توسط استاندار گیلان و آیت‌الله رودباری رونمایی شد.

 

کتابخوانی

کتابخوانی

همچنین در این مراسم از ۲۹ نفر از کتابداران، کتابخوانان، مدیر کتابخانه‌، حامیان کتاب و کتابخوانی، رسانه‌های فعال در حوزه کتاب و نیز خانواده شهید مدافع حرم جمال رضی به عنوان شهید محوری هفته کتاب تجلیل شد.

تهیه و تنظیم گزارش ؛زلیخا صفری