به گزارش صفیر گیلان؛حجت‌الاسلام ستار علیزاده پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه  گیلان با بیان اینکه وقف مظهر مردانگی و جوانمردی است، گفت: وقف هدیه ای بی‌منت  برای خلق است و در واقع آغاز کمال و تعالی انسانی و رحمتی بی پایان است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه وقف […]

به گزارش صفیر گیلان؛حجت‌الاسلام ستار علیزاده پیش از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه  گیلان با بیان اینکه وقف مظهر مردانگی و جوانمردی است، گفت: وقف هدیه ای بی‌منت  برای خلق است و در واقع آغاز کمال و تعالی انسانی و رحمتی بی پایان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه وقف را اقدام انقلابی واقفین عنوان کرد و با تاکید بر فرهنگ سازی در زمینه وقف افزود: وقف باعث تند کردن چرخ اقتصاد کشور می شود و به جامعه کمک بسیاری می‌کند.

اوقاف گیلان

علیزاده شعار امسال هفته وقف را حمایت از کالای ایرانی عنوان کرد و گفت: همانطور که حمایت از کالای ایرانی باعث آرامش جامعه می‌شود، وقف نیز آرامش‌بخش جامعه است.

وی با بیان اینکه رسانه ها نقش بسزایی در ترویج فرهنگ وقف دارند، اظهار کرد: برای ترویج وقف باید ذهن مردم به‌ سوی وقف و موقوفات جدید متناسب با نیاز روز جامعه سوق داده شود و در این کار رسانه‌ها نقش به سزایی دارند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به وجود ۹۴۱ بقعه متبرکه در گیلان، اظهار کرد: در ایام مختلف سال طرح‌های زیادی در بقاع متبرکه با توجه به ظرفیت‌های آنها برگزار می‌شود و بیش از چهار میلیون نفر در این طرح‌ها شرکت داشتند.

علیزاده با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی ۳۹۳ مورد وقف ثبت شده است، افزود: از این تعداد در ۲۹۰ مورد در دهه ۹۰ ثبت شده و امسال نیز ۱۵ مورد ثبت جدید داشتیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه در سال ۹۷ بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در برنامه‌های مختلف اوقاف گیلان هزینه شده است، گفت: در دهه وقف ۵۰ نشست صنفی و مجموعاً ۲۱۵ برنامه در استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره اینکه امسال در طرح مودت، ۴۴ میلیارد تومان کمک غیر نقدی توسط مردم گیلان انجام شد‌ که نسبت به سال گذشته حدوداً دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: این مبلغ سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان بود.

علیزاده با بیان اینکه ۳۷۸ پروژه عمرانی از سال ۸۸ تاکنون توسط اداره کل اوقاف استان گیلان انجام شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه ها شامل ساخت و مرمت بقاء متبرکه گیلان است که بقاء شاخص استان در صدر این پروژه ها قرار دارند.

وی ادامه داد: اگرچه چهل درصد نذورات مردم در بخش عمرانی استفاده می‌شود اما برای تکمیل این بقاع نیاز به اعتبار ملی  و کمک های مردمی داریم اگر چه باز هم این پول از مردم است و من نمی دانم با چه زبانی از مردم گیلان تشکر کنم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه مانع توسعه لشت نشا موقوفه بودن آن نیست گفت: مشکل لشت نشاء حل‌شده است. لشت نشاء هیچگاه از موقوفه بیرون نخواهد آمد و از علل عدم توسعه لشت نشاء پرداخت نکردن حق‌وحقوق موقوفه است.

علیزاده با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امورخیریه از ادارات جوان استان گیلان محسوب می‌شود، گفت: در حوزه معاونت توسعه ۱۲۲ نفر کارمند دارد که میانگین سن مدیران ۴۱سال است و از ادارات کل جوان محسوب میشود.

ایشان تصریح کرد؛از سال ۹۰ تا کنون ۱۶ هزار نفر آموزش قرانی را در مراکز مختلف شهرستانهای گیلان تا کنون آموحتند که از این تعدا ۵۰ درصد گواهی نامه پایان دوره را دریافت نمودند.

وی با بیان اینکه طبق پژوهش های مجلس شورای اسلامی ۶۲ درصد از مردم در مورد وقف آگاهی دارند گفت: با کمک رسانه ها امید داریم این رقم به ۱۰۰ درصد برسد.

وی در پاسخ به برخی سوالات خبرنگاران گفت:برای  اتمام پروژه ساخت و تکمیل بقعه متبرکه امامزاده اسحاق شهرستان شفت بالغ بر ۵ میلیارد تومان پول و اعتبار نیاز است و در آمد این بقعه متبرکه که بیشتر شش ماه از سال ما حضور گردشگران مذهبی را داریم نزدیک ۳۰۰ میلیون تومان است که با یک حساب می توان ۴۰ درصد عمرانی این بقعه را از کل درامد  حما امسال مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در این مکان مذهبی ساب کرد.

وی در مورد خواهر امام رضا (ع) بقعه خواهر امام رشت گفت: ما امسال بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان برای ساخت این مکان  هزینه کردیم ولی این کافی نبوده زیرا بافت بقعه خواهر امام رشت قدیمی است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در ادامه در خصوص نصب سردیس یک واقف در یکی از میادین شهر رشت خبر داد و گفت: در برنامه های فرهنگی با رایزنی ها با شورا و شهرداری در صدد نام گذاری خیابان و کوچه به نام واقفان هستیم.

علیزاده همچنین در پاسخ به خبرنگار صفیر گیلان  که گفتند  محوطه سازی بقعه آقا دانا علی که در دوره شهردار ثابت قدم انجام شده امروز رها شده است گفت:در مورد فضا سازی محوطه آقا دانا علی رشت و ایجاد فضای سبز اگر چه باید توسط شهرداری در محوطه این مرکز مذهبی ایجاد شود ولی ما نیز تلاش می کنیم این نقد شما را با ایجاد زیبا سازی بر طرف کنیم