رئیس پارک علم و فناوری گیلان گفت: مراکز تحقیقاتی و پارک علم و فناوری گیلان به مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد.

صفیر گیلان؛علی باستی، با بیان اینکه از مهم‌ترین اهداف پارک علم و فناوری تبدیل ایده‌های خلاقانه، نوآورانه و دانش محور به کسب و کار است اظهار داشت: پارک علم و فناوری گیلان یکی از پارک‌های قدیمی کشور بوده و اکنون بالغ بر ۳۵۰  موسسه و یا واحد فناور در این مجموعه حضور دارند.

 رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان گفت: بیش ‌از هزار و ۲۰۰  نفر در این شرکت‌ها مشغول فعالیت هستند و بالغ بر ۶۰ درصد این افراد تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و یا دکتری دارند و بسیاری از آن ها کسب و کارهای دائمی را به‌وجود آوردند.

وی افزود: به دلیل اینکه کسب و کارهای ما بر پایه دانش است لذا در شرایطی مانند کرونا و تحریم نیز این فعالیت‌ها تداوم داشته و مراکز در شرایط خاص نیز توانایی‌های خود را به نمایش می‌گذارند؛ در شرایط کرونا شرکت‌های پارک علم و فناوری گیلان یکی از شرکت‌های پیشرو بودند که توانستند محصولات متنوعی را تولید کنند.

باستی گفت : این مجموعه علاوه بر اینکه توانایی ایجاد کسب و کار و رفع برخی از مشکلات کشور را دارد لذا افراد فارغ التحصیل را نیز وارد فضای کار کرده است؛ بالغ بر ۸۰  ایده خلاق و نوآورانه در ۹ ماه نخست سال وارد فضای پارک علم و فناوری شده‌اند.

وی با بیان اینکه کسب و کارهایی که در بخش خصوصی تعریف می‌شوند براساس نیاز بازار است گفت: اکثر مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌هایی که فعالیت‌های تحقیقاتی دارند دولتی بوده و نگاه ما این است که بتوانیم مشارکت بیشتر بخش خصوصی که در معرض تغییرات دولتی قرار نمی‌گیرد را  داشته باشیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان تصریح کرد: یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش بیان بوده و در اقتصاد دانش بنیان نیز به دلیل درون‌زا بودن این بخش، باید از ظرفیت‌های خود مردم در این حوزه استفاده شود.

باستی افزود: یکی از اهداف ما در این حوزه ورود بخش خصوصی است و در حال حاظر ۴ شتاب‌دهنده(به نوعی مراکز رشد) توسط بخش خصوصی در حال راه‌اندازی بوده همچنین در سال گذشته  صندوق پژوهش و نوآوری غیر دولتی گیلان راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: بالغ  بر ۵۰ درصد سهام این صندوق توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود و بخش خصوصی در تأمین سرمایه شرکت‌های فناور استان حضور پیدا کرده که این امر می‌تواند در توسعه این حوزه بسیار اثر بخش باشد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان عنوان داشت: اکنون مراکز رشد متعددی در سراسر استان در حال فعالیت هستند که بعضی از این مراکز با توجه به شرایطشان وضعیت خوبی دارند و رو به رشد هستند.

وی گفت: به عنوان مثال مرکز رشد بندر انزلی یکی از مراکز برجسته استان است که بواسطه منطقه آزاد بودنش در صادرات نیز فعال بوده و همچنین شرکت‌هایی را داشته که توانسته‌اند در شهرک‌های صنعتی بطور مستقل عمل کنند.

باستی تصریح کرد: در رودبار نیز پارک علم و فناوری عملکرد خوبی داشته و در حوزه تخصصی خود مانند زیتون و معادن اقدامات خوبی انجام داده است همچنین در مرکز رودسر در شرایط کرونا فعالیت های خوبی شکل گرفت که ساخت دستگاه تصفیه هوا برای از بین بردن ویروس کرونا از جمله آن‌‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری مدل متفاوتی از دیگر ساختارهای دولتی بوده و ترکیبی از بخش خصوصی و دولتی است افزود: بودجه‌ای که برای راه‌اندازی  کسب و کار در این مجموعه صرف می‌شود خیلی کمتر از بودجه‌ای است که دولت برای ایجاد یک شغل دائم هزینه می‌کند.

باستی گفت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور ثابت کردند می توانند خیلی از مشکلات در حوزه تحریم و شیوع کرونا را حل کنند در این راستا خواهش ما این است که مجموعه‌ها قبل از اینکه نیازی را اعلام کنند از مراکز پارک علم و فناوری و شرکت‌های آن استعلامی در جهت حل آن نیاز و مشکل داشته باشند.

/تسنیم