‍ به گزارش صفیر گیلان از رضوانشهر؛ریس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رضوانشهر گفت : فاز اول مرمت و بازسازی خانه امان الله خان ساسانی که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می‌گردد به پایان رسیده است. منصور هادی پور این خانه درسال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۱۳۹ در فهرست آثار ملی کشور […]

به گزارش صفیر گیلان از رضوانشهر؛ریس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رضوانشهر گفت : فاز اول مرمت و بازسازی خانه امان الله خان ساسانی که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می‌گردد به پایان رسیده است.

photo_2018-01-30_10-50-07

منصور هادی پور این خانه درسال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۱۳۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و پس از ثبت ملی و پیگیری هایی که بعمل آمد، مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی سال۹۵ و همچنین با توجه ویژه فرماندار فرهنگ دوست، در کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز طی سال۹۶ مبلغ ۲میلیارد و۷۵۰ میلیون ریال جهت مرمت و بازسازی این بنا مصوب گردید .
هادی پور ادامه داد : با تخصیص اعتبارات مرمت فاز دوم این پروژه نیز شروع می شود.
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان رضوانشهر همچنین در پایان ازحمایت شکری نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و حسنی پور فرماندار شهرستان بابت پیگیری و حمایت های ویژه درخصوص مرمت این پروژه تقدیر و تشکرنمود.

منزل امان‌الله خان ساسانی مربوط به دوره قاجار است و در روستای پونل شهرستان رضوانشهر واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهرماه سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۱۳۹ بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 معماری این خانه با المان هایی چون ارسی، پنجره های مشبک، گچ بری و سفال سر از نوع معماری بومی گیلان است./مهتاب ره