به گزارش صفیر گیلان؛مدیر عامل پسماند شهرداری رشت در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با تاکید بر تسریع بخشیدن به احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان  اظهار کرد: روزانه ۳ الی ۵ هزار لیتر سم پاشی در منطقه سراوان انجام می شود. علیرضا حاجی پور به پرداخت […]

به گزارش صفیر گیلان؛مدیر عامل پسماند شهرداری رشت در چهل و هشتمین جلسه کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با تاکید بر تسریع بخشیدن به احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان  اظهار کرد: روزانه ۳ الی ۵ هزار لیتر سم پاشی در منطقه سراوان انجام می شود.
علیرضا حاجی پور به پرداخت غرامت به روستاهای کچا و جوکلبندان اشاره کرد و گفت: پرداخت غرامت به مالکین زمین های آسیب دیده کچا و جوکلبندان به واسطه سرازیری شیرآبه های سراوان به داخل آن در حال انجام است و سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان از این بابت به کشاورزان متضرر پرداخت می شود.

علیرضا حاجی پور با بیان اینکه اجرای فاز نخست تصفیه خانه شیرآبه سراوان از تعهدات اخلاقی شرکت طرف قرار داد با شهرداری بود تصریح کرد: قرار بود فاز نخست پروژه بدون دادن پیش پرداخت انجام شود و در شرایط فعلی باید تضامین اجرای پروژه از سوی شرکت طرف قرار داد به شهرداری رشت داده شود.
وی با بیان اینکه زمین اجرای پروژه تصفیه خانه سراوان به شهرداری رشت تحمیل شده است گفت: در صورت بروز هر گونه رانش زباله در سراوان مسئولیتی متوجه شهرداری رشت نبوده و زمین احداث تصفیه خانه توسط منابع طبیعی و محیط زیست به شهرداری تحمیل شده است.

وی با اشاره به عدم صدور برداشت مجوز شن توسط اداره کل صنعت و معدن گیلان به منظور ریختن روی زباله های سراوان افزود: از ابتدای سال جاری مجوز برداشت شن برای کاور کردن زباله های سراوان توسط صنعت و معدن گیلان صادر نشده و روز گذشته و پس از ماه ها انتظار این اقدام انجام شد و این در حالی است که عدم اجرای این مهم مشکلات آلودگی در سراوان را افزایش داده و سلامت ساکنین منطقه را به مخاطره می اندازد.
حاجی پور به اقدامات انجام شده پیرامون برق رسانی به دفنگاه سراوان اشاره کرد و گفت: پروژه برق رسانی به تاج دفنگاه سراوان به اتمام رسیده و آسفالت و ترمیم جاده دسترسی به سراوان نیز انجام شده است.
وی با اشاره به روند احداث تصفیه خانه سراوان بیان کرد: در سال ۹۵ قرار دادی ما بین شهردار وقت رشت و شرکت لوله های بتنی شمال منعقد شد و این شرکت به عنوان پیمانکار و اسپانسر مالی مسئولیت احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان را بر عهده گرفت.
مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری رشت بیان کرد: طبق قرار داد باید طی مدت سه ماه و پس از تحویل زمین به پیمانکار فاز اول تصفیه خانه به اتمام می رسید و در مرداد ماه سال ۹۶ زمین مورد نیاز به پیمانکار تحویل داده شد اما این مهم اجرایی نشد.

حاجی پور با بیان اینکه فضای ایجاد شده در زمین مورد نظر به منظور احداث تصفیه خانه شیرآبه سراوان با رانش زباله تخریب شد خاطر نشان کرد: پس از رانش زباله در سراوان این زمین زیر بار زباله رفت و با رایزنیهای متعدد توانستیم زمین دیگری از منابع طبیعی بری این منظور دریافت کنیم.
وی با اشاره به اینکه زمین فعلی به منظور احداث تصفیه خانه سراوان در مجاورت سایت است گفت: منابع طبیعی گیلان اعلام کرده تا زمانی که تصفیه خانه سراوان استانداردهای لازم را از محیط زیست دریافت نکند اجازه قطع درختان به منظور احداث تصفیه خانه را نمی دهیم.