یادداشت/ محمد چوپانی

پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، ارمغانی برای فرهنگ و اقتصاد محلی فومن

  پرینت
پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، ارمغانی برای فرهنگ و اقتصاد محلی فومن
شناسه خبر : 44917 | تاریخ انتشار : 15 اردیبهشت 1400 - 13:06 | 355 بازدید | تعداد دیدگاه : ۰ | ارسال توسط :

صفیر گیلان،مناسبت انتخاب شهر فومن بعنوان شهر خلاق ادبیات؛

 یادداشت/ محمد چوپانی: همانطور که در اخبار رسمی منتشر شد با اعلام اسامی نهایی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر کشور ، نام دو شهر گیلانی نیز در لیست نهایی قرار دارد و در این میان شهر فومن بعنوان شهر خلاق در ادبیات معرفی شده ، شایسته است این رویداد بزرگ فرهنگی از زوایای مختلف مورد بررسی و توجه برنامه ریزان و مدیران ارشد شهرستان قرار گیرد.

مفهوم “شهر خلاق ” در راستای گسترش فعالیت های خلاقانه و اثر بخشی شکل گرفته است که با بهره گیری از امکانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری جهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در سطح بومی و محلی گام برمیدارد تا در بهبود فضای کسب و کار و گسترش صنایع خلاق نقش چشم گیری از خود بجا بگذارد . پیوستن به شبکه شهرهای خلاق می تواند به تحقق اقتصاد محلی با تاکید بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی گام بردارد تا از این فرصت مغتنم برای مشارکت شهروندان در حل و فصا مشکلات شهری تاثیرگذار باشد. الگوی شهر خلاق مشکلات شهری را به صورت خلاقانه حاصل از تفکر و خرد جمعی شهروندان حل نموده و رضایت شهروندی را در ابعاد اجتماعی و سیاسی فراهم می سازد.

در استان گیلان شهر رشت بعنوان شهر خلاق در حوزه خوراک شناسی به شبکه جهانی شهرهای خلاق پیوسته و حالا با انتخاب فومن بعنوان شهر خلاق در حوزه ادبیات مایه خوشحالی مدیران و شهروندان در سراسر این استان خواهد بود. شهر شیراز در آستانه پیوستن به شبکه جهانی شهرهای خلاق قرار دارد که با وجود شاعران نامی بعنوان شهر خلاق ادبیات در کشور جایگاه ویژه ای یافته است و در میان فومن می تواند با بهره گیری از ظرفیت فرهنگی از این رویداد بهره لازم را بگیرد! شهر شعر و ادبیات طنز شیون فومنی ، شهر گل آقا و شهر شخصیت های برجسته جهان اسلام همچون آیت الله محمد تقی بهجت فومنی به حق در باب ادبیات و فرهنگ دینی و مذهبی حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

باید این پرسش را مطرح کرد شهر فومن در استانه پیوستن به شهر خلاق ادبیات چگونه می تواند از مزایا و امتیازات شهر خلاق برای شهروندان خود نهایت استفاده را به ارمغان اورد.
توسعه و بسط این مفهوم فرهنگی یعنی ادبیات، شعر، شخصیت های مذهبی ، و فراهم سازی فضای شهری در کالبد شخصیت های ادبی این شهر جذابیتی جدید برای گردشگران به ارمغان آورد که با شکوفایی فرهنگ بومی و همچنین جذب بنگاه های اقتصادی حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

زیبا سازی فضای شهری با الهام از شخصیت های ادبی و دینی شهر فومن ، برگزاری همایش ها در باب تفسیر اجتماعی ادبیات محلی گیلگ و تالش، انتقال ارزش های فرهنگی در ادبیات و تفکر شخصیت های مذهبی به عموم شهروندان ، تلاش برای حفظ زبان محلی در بین نسل های آتی ، گسترش فعالیت کتابخانه های عمومی و مشارکتی شهر فومن در باب ادبیات ، تولید محتوا و هر انچه که به فراهم سازی زیر ساخت های فرهنگی و ادبی پیوستن به شهر خلاق کمک کند باید در دستور کار مدیران شهری فومن قرار گیرد تا با دست یابی به این مهم برای گشایش امور فرهنگی و اقتصادی در سال های پیش رو گام های مثبتی بردارد.

برچسب ها
نوشته های مشابه
جمع آوری کابل های مسی و جایگزینی با فیبرنوری در روستای آزاد محله شهرستان شفت
۱۰ پروژه بزرگ و حیاتی شرکت برق منطقه‌ای گیلان برای عبور موفق از تابستان جاری آماده بهره‌برداری است
تبدیل مجوزها مصداق بارز یک عملکرد و اقدام توسعه گرایانه/کسب جایگاه دوم گیلان از میان ۳۱ استان کشور در تبدیل مجوزها/ قطع ارائه خدمات دولتی به صاحبان مجوز کاغذی در آینده نزدیک
روز ملی ایمنی حمل و نقل، روزی نمادین برای ارتقاء فرهنگ ایمنی و ترافیک است
نقش آموزش در کاهش اقلام دارویی و آزمایش پزشکان انکارناپذیر است
برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید گیلان با حرکت جهادی
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.