به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان صبح امروز (دوشنبه ۴ تیر) در بازدید از بندر آستارا در جمع خبرنگاران با اشاره به موقعیت استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اظهار کرد: هم اکنون بنادر سواحل دریای خزر در کشورهای همسایه سه برابر حجم تجارت موجود در دریای […]

 

 

به گزارش صفیر گیلان؛ مهندس حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان صبح امروز (دوشنبه ۴ تیر) در بازدید از بندر آستارا در جمع خبرنگاران با اشاره به موقعیت استراتژیک منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا، اظهار کرد: هم اکنون بنادر سواحل دریای خزر در کشورهای همسایه سه برابر حجم تجارت موجود در دریای خزر ظرفیت دارند و با توجه به این شرایط، رقابت شدیدی برای جذب کالا و فعالیت‌های بندری و دریایی وجود دارد که در این راستا منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیت نهایی بندر تجاری آستارا و نقش مهم این بندر در منطقه، افزود: در حال حاضر طراحی بندر آستارا برای ایجاد ظرفیتی معادل ۲ و نیم میلیون تن در سال برای کالاهای غیرنفتی و حدود یک تا یک و نیم میلیون تن جهت غلات و مابقی جهت کالاهای عمومی پیش بینی شده است.

مهندس چراغی با قدردانی از همکاری و تعامل بسیار خوب اداره کل گمرک آستارا در انجام تشریفات گمرکی نخستین محموله کابوتاژی به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا ، تصریح کرد: برای نخستین بار در بنادر شمالی کشور، محموله ۳ هزار تنی “کلینکر” توسط یک کشتی به صورت کابوتاژ از بندر امیر آباد به منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا بارگیری کرد و لحظاتی پیش در اسکله این بندر پهلو گرفت.

وی با بیان اینکه محموله این کشتی پس از تخلیه، به بارانداز راه آهن آستارا منتقل خواهد شد، خاطرنشان کرد: این محموله از طریق خط آهن آستارا به مقصد گرجستان توسط واگن بارگیری می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه ایستگاه راه آهن آستارا و منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا مکمل همدیگر هستند، بر لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولین عالی ذیربط به ایجاد و توسعه حمل و نقل ترکیبی در این منطقه تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، «کران بری» یا «کابوتاژ» رویه ای است که کالای داخلی از یک گمرک مرزی به گمرک مرزی دیگری در قلمرو گمرکی از راه دریا یا رودخانه مرزی حمل می شود.

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا با ۶۰ هکتار وسعت ، نخستین بندر در شمال کشور است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث شد.

عملیات احداث بندر تجاری آستارا در فروردین ماه سال ۱۳۸۸ توسط شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه آغاز شد و فاز نخست آن در فروردین ماه ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.