به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛اولین دوره  آموزشی -توجیهی «فرآیند تشکیل و تصمیم گیری شورای اسلامی شهر» ویژه  منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهرهای فومن،ماسوله،ماکلوان،شفت واحمدسرگوراب صبح امروز درفرمانداری فومن برگزارشد. دراین جلسه  که با حضور دکتر اسماعیل پور فرماندارشهرستان فومن،مهندس آرنگ کارشناس امورشورای اسلامی استان وعامر معاون فرماندار فومن ومنتخبین شهرهای ذکرشده حضورداشتنددر ایتداءدکتراسماعیل […]

به گزارش اختصاصی صفیر گیلان ؛اولین دوره  آموزشی -توجیهی «فرآیند تشکیل و تصمیم گیری شورای اسلامی شهر» ویژه  منتخبین پنجمین دوره شورای اسلامی شهرهای فومن،ماسوله،ماکلوان،شفت واحمدسرگوراب صبح امروز درفرمانداری فومن برگزارشد.

دراین جلسه  که با حضور دکتر اسماعیل پور فرماندارشهرستان فومن،مهندس آرنگ کارشناس امورشورای اسلامی استان وعامر معاون فرماندار فومن ومنتخبین شهرهای ذکرشده حضورداشتنددر ایتداءدکتراسماعیل پور  با بیان اینکه  چه خوب است که کارشورای امسال با برنامه ششم توسعه همراه باشد تا  شاهد اتفاق خوبی باشید گفت:شوراهاباید خیلی چیزها رابدانند و برنامه توسعه پنجم و ششم دیگر به صورت استراتژی نبوده بلکه برنامه محور و متمرکز بر روی جزئیات است.

photo_2017-07-03_10-36-36

وی با اشاره به اینکه اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا باید به این نکته توجه داشته باشند که تصمیمات آنها آینده شهرشان را تعیین می کندافزود: مهمترین اصل  توسعه در این حوضه  اول آموزش -دوم آزادی مبتنی بر آموزش و سوم پیدایش ادبیات مشترک و این سه  اصل جزء ارگانهای اصلی است.

اسمعیل پور این جلسه را جلسه اداری ندانست و گفت:برای آموزش هزینه سرمایه گذاری است  و برای رسیدن به سود کلان باید سرمایه گذاری  کرد و آموزش مستمر انجام شود.

فرماندارفومن تاکیدکرد؛شوراها با مردم به ادبیات مشترک برسند  و  طوری حرکت کنند که بامردم هم دل وهم زبان باشند.

اسماعیل پور درادامه  با اشاره به اینکه سرنوشت فومن و شفت به هم گره خورده است گفت:نقاط دورافتاده در شهرها همیشه جزء محرومترین ها هستند  ولی مابه خودمیبالیم  حتی مکان های دورمثل ماسوله وامام زاده ابراهیم جزو نقطه قوت ماهستند و هر ظرفیت و پتانسیل در ایران است در شهرستان فومن یکجا جمع شده و این نقظه مثبت است .

اسمعیل پور با اشاره به اینکه من در بررسی پرونده ها ی شهرستان رصدی داشتم گفت»  سندسال۸۳ فرمانداری فومن برایم خیلی جالب بود چون آن زمان محوریت توسعه شهرستان گردشگری بودو این بسیار ارزشمند است.

فرماندار فومن  شوراها را  جز بازوان فکری و توسعه خواند و گفت: پس باید شوراها از تمام اتفاقات کشور  مطلع باشند وهر آنچه لازم است اجراییو مدیریت استراتژیکی در حوزه شهرداری اعمال کنند.

ایشان آموزش را در تمام ادوار زندگی جز نیازهای اول خواند و گفت:هرگزخود را بی نیاز از آموزش ندانید  و برای انجام بهتر کار در سازمان و اداره نیاز به این مقوله است.
مهندس آرنگ هم در  این کارگاه توجیهی با اشاره به اینکه در کارشورا ها نکاتی هست که اگر از آن پرهیز کتند کارکردهابهتر خواهد بود اظهار کرد:بعضی افراد سعی میکنند در کانون قدرت قرارگیرند و من اعتقاددارم که بهترین قدرت را شمادارید پس نیازی نیست که وابسته به کانونهای قدرت باشید.

photo_2017-07-03_10-36-40

کارشناس شوراهای استان با بیان اینکه در شهرهای همجوار مشکلات شورا باشهرداررا دیده ایم و این اصلا زیبا نیست  و مردم انها را کنار گذاشتند  افزود:مردم هم فهمیدن و موقع انتخابات اصلح را،انتخاب کردند  و مردم  امورات را به شما واگذار  وکارهای شماراقضاوت میکنند پس به  هیچ حزب و قدرتی وابسته نباشید و حقوق مردم را جدی و برای رفع مشکلات گام بردارید.
ارنگ  شوراهای این دوره را بسیار با سواد خواند و گفت: شما افراد فرهیخته هستید و نکاتی هم برای ما و هم شما مهم است و پرهیز از برخی موضوعات کار کرد ها را بهتر می کند.

وی عظمت شوراها را از با مردم بودن دانست و گفت: به خواسته های مردم توجه کنید و کانون قدرت را مشخص نکنید تا استقرار در شوراها داشته باشید.

وی خواستار تعامل شوراها برای حل مشکلات شد و گفت: شناخت و اجرای قانون در شوراها مهم و با اهمیت است پس نکات قانونی را بشناسید.

وی در بخشی دیگر به نکاتی قانونی از جمله اینکه قانون منطبق بر اخلاق ،مستمر،امری،عام،و تاکید بر منفعت مردم داشته اشاره  و افزود: قانون باید در شوراها علنی ،قابل انتشار،واضح و معطوف به آینده و … باشد .

کارشناس شوراهای استان با اشاره به اینکه اگر بخواهید ظرفیتها را بالا ببرید باید مطالبه گر باشیم گفت:شوراها تریبون مردم باشند  و پاسخگوی در خواست مردم.

در این جلسه علیرضا علیدوست عضو شورای شهر فومن گفت: در خصوص چالش ها و مشکلات پیش روی شوراها گفت: اعتبارات شهرداری و شورا تباید در آب و فاضلاب هزینه شود .

ایشان تاکید کردند:امروز خاموشی برق معابر و آب گرفتگی شهر را به چشم شورا می بینند و این درست نیست.

و شورای ماکلوان به بیاناتی در حوزه قوانین شوراها و تعامل نداشتن ادارات اشاره کرد و گفت: اگر مسئولان ادارت فقط ۲۰ % از وظایفشان را انجام دهند ما مشکلی نداریم و نخواهیم داشت .

photo_2017-07-03_10-39-35 photo_2017-07-03_10-39-29

/زلیخا صفری راسته کناری