به گزارش صفیر گیلان، علیرضا شعبان‌نژاد،در خصوص اصلاح الگوی زراعی در استان گفت:کاهش تولید محصولاتی نظیر هندوانه که نیاز آبی بالا داشته و کم بهره هستد،از برنامه های اتخاذ شده در راستای این موضوع است. وی افزود:در بهینه کردن الگوی کشت برنج نیز فعالیت ها بر تغییر ارقام و معرفی ارقام جدید با نیاز […]

 

به گزارش صفیر گیلان، علیرضا شعبان‌نژاد،در خصوص اصلاح الگوی زراعی در استان گفت:کاهش تولید محصولاتی نظیر هندوانه که نیاز آبی بالا داشته و کم بهره هستد،از برنامه های اتخاذ شده در راستای این موضوع است.

وی افزود:در بهینه کردن الگوی کشت برنج نیز فعالیت ها بر تغییر ارقام و معرفی ارقام جدید با نیاز آبی کمتر و مقاوم به تنش استوار بوده است.در همین راستا از کشت ارقام پرمحصول در مناطق با تنش آبی محدود ایجاد کرده‌ایم.

شعبان‌نژاد در خصوص فعالیت های بعمل آمده در زمینه جداسازی آب آشامیدنی از آب مورد نیاز کشاورزی،فضای سبز و …ادامه داد:مدیریت مصارف مختلف آبی در استان گیلان در کمیته‌هایی که متولی آن سازمان آب منطقه ای هستند،مطرح شده و معمولا سهم بخش ها توسط کمیته مربوطه تعیین و مدیریت لازم صورت می گیرد .

وی تصریح کرد:در زمینه آگاه سازی و جلب مشارکت عمومی برای تبیین پیامدهای بحران آب برنامه ریزی های مناسب انجام شده است. در سنوات اخیر با توجه به کاهش نزولات جوی در کشور و استان و محدویت های منابع آبی،اقدامات لازم در راستای اطلاع رسانی به زارعین از طرق مختلف صورت گرفته و خوشبختانه زارعین استان در سنوات اخیر همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد:تقویم زراعی تهیه شده توسط جهاد کشاورزی را معمولا رعایت و در سال گذشته حدود ۹۵ درصد فعالیت های انجام شده با تقویم زراعی مطابقت داشت.

وی افزود:با توجه به وضعیت منابع آبی استان در سنوات اخیر و میزان آب مصرفی در اراضی شالیزاری استان،مازاد بر الگوی مصرف توسط کشاورزان صورت نگرفته و همه زارعین با همکاری و همیاری در مصرف بهینه آب تلاش خوبی داشتند.

شعبان نژاد با اشاره به اینکه در برنج بر اساس منابع علمی ۱۲هزار و ۵۰۰ مترمکعب نیاز آبی در هر هکتار است،گفت:در سنوات اخیر ۸ تا ۱۰ هزار مترمکعب آب در هر هکتار مصرف شده است.