به گزارش صفیر گیلان، در این نشست کیوان محمدی در سخنانی ضمن عرض تسلیت بابت حادثه ذلخراش زلزله درغرب کشور که موجب جان باختن عده ای از هموطنان عزیزمان شد گفت: ما گیلانی ها چون این تجربه را در سال ۶۹ داشتیم فکر می کنم راحتتر می توانیم احساساسات مردم آن منطقه را درک کنیم و همدردی […]

مدیران بدون مطالعه کتاب نمی توانند از پس کارهایی که برعهده دارند برآیند / اصولاً زندگی بدون کتاب خیلی کسل کننده و ملالت آور است

 

به گزارش صفیر گیلان، در این نشست کیوان محمدی در سخنانی ضمن عرض تسلیت بابت حادثه ذلخراش زلزله درغرب کشور که موجب جان باختن عده ای از هموطنان عزیزمان شد گفت: ما گیلانی ها چون این تجربه را در سال ۶۹ داشتیم فکر می کنم راحتتر می توانیم احساساسات مردم آن منطقه را درک کنیم و همدردی بیشتری با آن ها داشته باشیم.

وی در ادامه با تشکر از مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بابت تشکیل این نشست، با اشاره ای طنز گفت: یکی از خوبی های چنین جلساتی این است که مردم متوجه می شوند که مدیران هم کتاب می خوانند! چرا که مدیران بدون مطالعه کتاب نمی توانند از پس کارهایی که برعهده دارند برآیند و اصولا زندگی بدون کتاب خیلی کسل کننده و ملالت آور است.

محمّدی افزود: وقتی در مخزن و دالان کتابخانه ها قدم می زنیم احساس شکوه و افتخار به ما دست می دهد و تو گویی بزرگان علم و اندیشه در دو سو به احترام ایستاده اند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در خانه خود کتابخانه ای هرچند کوچک داشته باشیم حضور و همنشینی بزرگان علم و اندیشه را تضمین کرده ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان که کتاب “الگوهای توسعه” به قلم آقای دکتر محمدباقر نوبخت را برای معرفی و ارائه گزارش انتخاب کرده بود در بیان دلایل این انتخاب گفت: به چندین جهت این کتاب مد نظرم بود که از جمله دلایل آن یکی حیطه کاری ما در سازمان‌ مدیریت و برنامه ریزی است که نظارت بر امر توسعه است و دیگر این که دکتر نوبخت به عنوان یکی از مفاخر استان ما اگرچه خیلی از ابعاد وجودیش در جامعه ما شناخته شده است ولی به عنوان یک نویسنده خیلی جا نیفتاده که لازم دانستم در این مورد یادآوری و تاکید داشته باشم.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب نتیجه ۸ سال گوشه نشینی جناب دکتر نوبخت است. یعنی زمانی که ایشان در دفتر مطالعات استراتژیک حضور داشتند این کتاب نوشته شده و ثابت می کند که ایشان در آن زمان نه تنها غیر فعال نبودند و دست از تلاش نکشیده اند بلکه در تمام این سال ها به امر توسعه و بودجه ریزی فکر کرده اند.

محمّدی در ادامه معرفی کتاب افزود: در کشور ما در خصوص توسعه کم گفته و یا نوشته نشده است اما  کمتر کسی تلاش کرده مفهوم توسعه را بومی سازی کند و این از ویژگی های خاص این کتاب است.

وی  این کتاب را  مقدمه ای بر الگوی مطلوب توسعه  ایران از دیدگاه دکتر نوبخت دانست و تصریح نمود : یکی از مواردی که مخالفان اندیشه توسعه در ایران مطرح می کنند این است که توسعه یافتگی کشورها برمبنای فرهنگ خودشان بوده بنابراین ما خیلی نمی توانیم از آنها الگو بگیریم و بایستی الگوی خاص خود را داشته باشیم. جالب است اشاره کنم دکتر نوبخت به عنوان یکی از معدود افراد این تلاش را انجام داده و سعی کرده الگوهای توسعه را که توسط دانشمندان مختلف  مطرح شده است را با فرهنگ ایرانی و فرهنگ اسلامی مطابقت دهد.

در ابتدای این نشست هادی نوری مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، گفت: سرانه کتابخوانی در گیلان مناسب و جز استانهای پیشرو و رده بالای کشور است.

وی افزود: متأسفانه سرانه فضای مطالعه در گیلان مناسب نیست و در این بخش با کمبود مواجه هستیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان در مورد اهداف این نشست گفت: ما دو هدف را در این نشست دنبال میکنیم که اولین هدف ما در بخش کتاب‌خوانی است تا زیرساخت روانی و فضای فرهنگی لازم را برای کتاب خواندن فراهم کنیم.

نوری تصریح کرد: دومین هدف این نشست نیز کتابخوانی ویژه مدیران استان است، البته مدیران به این دلیل که مردم به آنان مراجعه می‌کنند و جایگاه ویژه‌ای که دارند، انتخاب شده اند.