به گزارش صفیر گیلان؛مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر در نشست خبری اصحاب رسانه این شهرستان گفت:شهرستان رضوانشهر با وسعت ۷۴۸کیلومتر ،دارای دو بخش جلگه ای وکوهستانی و۴ دهستان و۱۱۵روستا می باشد۶۹ هزار و۸۶۵نفر جمعیت در این شهرستان ساکن هستندکه ۳۲درصد در شهر و۶۸درصد در روستا که از این تعداد جمعیت روستایی ۱۲هزار بهره برادر کشاورز داریم […]

به گزارش صفیر گیلان؛مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر در نشست خبری اصحاب رسانه این شهرستان گفت:شهرستان رضوانشهر با وسعت ۷۴۸کیلومتر ،دارای دو بخش جلگه ای وکوهستانی و۴ دهستان و۱۱۵روستا می باشد۶۹ هزار و۸۶۵نفر جمعیت در این شهرستان ساکن هستندکه ۳۲درصد در شهر و۶۸درصد در روستا که از این تعداد جمعیت روستایی ۱۲هزار بهره برادر کشاورز داریم و بیش از ۸هزار نفر از این عزیزان برنج کار هستند.
رزاقی با اشاره به اینکه عمده محصول تولیدی کشاورزان شهرستان برنج است افزود:معمولا طی سال ۲۱ هزار تن برنج سفید تولید وبه بازار عرضه می شود.
مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهرخاطرنشان کرد:هم اکنون ۱۵ هزار و۳۳۶هکتار مرتع در شهرستان وجود دارد وبه طور متوسط ۷هزار تن علوفه تولید می شود.
مهندس رزاقی در ادامه از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری در ۷۰ هکتار از روستاهای گالشخیل و جنبه سرا با اعتباری بالغ بر ۴۲۴میلیون خبر دادو گفت: در بحث کشت دوم که از دغدغه‌های ما برای افزایش درآمد کشاورزان است و با توجه به اقلیم استان گیلان یک اقلیم خاصی است و فقط طی دو دوره می توان کشت دوم انجام داد .

ایشان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۸۰۰هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان شامل پروژه راتون، شبدر برسیم، پاچ باقلا،سبزیجات برگی و غده ای و….. قرار گرفته است افزود:۸۴۰میلیون تومان تسهیلات با سود زیر ۱۰ درصد به ۶۰ نفر از خسارت دیدگان برف ۹۵ پرداخت شد.همچنین مبلغ یک میلیاردو ۸۲۲ میلیون تومان
خرید۱۰۶دستگاه انواع ماشین آلات کشاورزی پرداخت شده است.
وی تصریح کرد:از ابتدای سال جاری تا کنون ۴۰۰ هزار لیتر گازوئیل و ۴۴ هزار لیتر نفت سفید از طریق شرکت پخش فرآورده های نفتی به کشاورزان داده شده است.
مسعود رزاقی صدور مجوز ۳ واحد سورتینگ وبسته بندی مواد غذائی،نظارت وراهنمایی و احداث ۳ واحد بانک نشا با دو تیپ ۳۰ و ۵۰ هکتاری و توزیع ۱۶۶۹ تن کود شیمیایی بین کشاورزان تا پایان دی ماه ،احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۷۷۰متر با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیون ریال، اجرای طرح آبیاری تحت فشار ۴/۷هکتار از اراضی با ۷۰۰میلیون ریال اعتبار
رئیس جهاد کشاورزی رضوانشهر با اشاره به اینکه از ۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی بیش از ۷هزار هکتار کشت مکانیزه برنج صورت گرفته که ۷۶درصد را شامل می شود،همچنین ۷۲در صد اراضی شهرستان برداشت محصول بطور مکانیزه انجام می شود.ودر این خصوص رتبه اول استان را کسب کرده ایم.
اعطای تسهیلات بانکی به
ثبت نام کنندگان سامانه بهینه یاب به مبلغ یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان به ۱۰ نفر،اعطای تسهیلات مشاغل خانگی به مبلغ ۱۶۰میلیون تومان به ۴۲ نفر و اعطای تسهیلات عشایری به مبلغ ۹۵ میلیون تومان به ۱۹ نفر عمده فعالیت واحد برنامه وبودجه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد:شهرستان رضوانشهر دومین شهرستانی است که شرکت تعاونی عشایر در آن تشکیل شده ،این شرکت از خرداد سال جاری با ۸۷ میلیون تومان سرمایه و۵۷۵ نفر عضو کار خود را شروع کرده و تا کنون توانسته ۱۹۸ تن انواع نهاده های دامی بین دامداران عضو توزیع کند.همچنین مبلغ ۲۸۵ میلیون تومان تسهیلات به ۶۰ نفر از اعضا پرداخت نماید.
مهندس رزاقی سپس افزود:نظارت و اجرای طرح اصلاح نژاد دام سنگین[ گاو ] به تعداد ۲۰۰ راس با ۵میلیون تومان اعتبار ،نظارت و اجرای اصلاح نژاد ۱۹ گله گاومیش به تعداد ۲۰۰راس با ۸میلیون اعتبار،اجرای طرح تغذیه دام[ گاومیش ] با ۲ میلیون اعتبار و اجرای طرح افزایش تولیدات زنبور عسل با ۱۰۵ کلنی با ۳ میلیون تومان اعتبار برای ۷ نفر را از مهمترین اقدامات اداره امور دام شهرستان برشمرد.
مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر همچنین از توزیع ۲۵۰ هزار عدد تریکو کارت جهت مبارزه با کرم ساقه خوار در سطح ۱۲۰۰ هکتار از اراضی خبر داد اظهار کرد: با توجه به اینکه اولین تعاونی گاومیش داران گیلان در رضوانشهر مستقر می باشد ویکی از تعاونیهای فعال محسوب می شود از شما اصحاب رسانه انتظار میرود جهت رفع مشکلات این شرکت تلاش نمایید.
وی در ادامه گریزی هم به صندوق زنان عشایر زد و گفت:این صندوق از خرداد ۹۶ راه اندازی شد توانست در نمایشگاهی که در تابستان سال جاری در تهران برگزار شد رتبه نخست را از آن خود نماید.
مهندس رزاقی با اعلام این خبر که دامداران شهرستان طی سال قادر به تولید ۱۳۰۰تن گوشت قرمز،۳۵۰۰تن لبنیات و ۳ هزار تن گوشت سفید هستند افزود: هم اکنون ۱۸ واحد مرغداری گوشتی فعال و یک واحد مرغ مادر با یک میلیون و۱۸۰۰ قطعه در شهرستان فعالیت دارند ، از تلاش ۵۹ نفر از نوغانداران که توانسته اند با ۱۲۳جعبه تخم نوغان ۳ونیم تا ۴ تن پیله عرضه کنند تقدیر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی رضوانشهر در پایان از تمام کشاورزان و دامداران که در اقتصاد و تولید کشور تلاش میکنند تقدیر
کرد وتشکرویژه ای از همکاران خود در تمامی واحدهای جهاد کشاورزی به عمل آورد.