به گزارش صفیر گیلان؛  علی محمدپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسراز انتقال لاشه فک خزری به محل اداره خبر داد و گفت : امروز جمعه نماینده محیط زیست استان در پروژه فک خزری برای بررسی بیشتر موضوع به رودسر سفر خواهد کرد. محمدپور ضمن بیان اینکه شواهد اولیه حاکی از خفگی این فک بعلت […]

به گزارش صفیر گیلان؛  علی محمدپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رودسراز انتقال لاشه فک خزری به محل اداره خبر داد و گفت : امروز جمعه نماینده محیط زیست استان در پروژه فک خزری برای بررسی بیشتر موضوع به رودسر سفر خواهد کرد.

محمدپور ضمن بیان اینکه شواهد اولیه حاکی از خفگی این فک بعلت گرفتار شدن در دامهای صیادان غیر مجاز ماهیان خاویاری است ، افزود: هر چند امر حفاظت و جلوگیری از صید غیر مجاز در دریا طبق قانون با مامورین یگان حفاظت آبزیان شیلات می باشد، ولیکن در صورتیکه عامل تلف شدن این فک شناسایی شود حتما ضمن معرفی به مراجع قضایی، متحمل پرداخت جریمه سنگین و خسارت آن خواهد شد.

وی در پایان افزود فک خزری بعنوان تنها پستاندار دریای خزر، از گونه های در خطر انقراض بوده و جمعیت آن رو به کاهش است.

فوک خَزَری یکی از پستانداران کمیاب آب‌زی دنیاست که فقط در دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن زندگی می‌کند. این‌گونه تنها پستاندار دریای خزر به‌شمار می‌آید و به دلیل صیدِ بی‌رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیّت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

فوک خزری به‌طور میانگین ۱٫۵ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچک‌ترین انواع فوک به‌شمار می‌رود.