اختصاصی/صفیر گیلان؛برف در این  روزها بار دیگر خاطره ی تلخ عدم کفایت برخی مدیران گیلان دربرف شدید سالهای گذشته (۸۳ و ۹۵)را زنده کرد. شاید علت اتفاقات چند روز اخیر، جنس مدیرانی است که در دولتهای اصلاحات و اعتدال به جای مدیریت بحران، استان را به بیماری بحران مدیریتی دچار کرده اند و خود بحران […]

اختصاصی/صفیر گیلان؛برف در این  روزها بار دیگر خاطره ی تلخ عدم کفایت برخی مدیران گیلان دربرف شدید سالهای گذشته (۸۳ و ۹۵)را زنده کرد. شاید علت اتفاقات چند روز اخیر، جنس مدیرانی است که در دولتهای اصلاحات و اعتدال به جای مدیریت بحران، استان را به بیماری بحران مدیریتی دچار کرده اند و خود بحران زده هستند.

البته از مدیران و مسئولان بالا نشین، با ویلاهای آنچنانی مجهز به برق و گاز و آب اضطراری  و سوار شدن بر ماشینهای شاستی بلند با زنجیر فراوان چرخ درک قطع ۵۰ ساعته آب و برق در مناطق پایین دست، آن هم در روز سرد برفی انتظار بجایی نیست!

راستی آیا کسی از نمایندگان پر هیاهوی شهر و استان که برای دادن خدمات بهتر در زمان کاندید شدن و مناظرات انتخاباتی که فریادهایشان پارگی حنجره خود و همراهانشان را در پی داشت خبری در دست دارد؟!

آیا مگر غیر این است که این بزرگواران که هنوز هم نام نمایندگی را علارغم رد صلاحیت هایشان یدک می کشند نباید حضور میدانی در بحران داشته باشند مگر اینان با پست نمایندگی حقوق و مزایا دریافت نمی کنند پس کجاست هلال و حرام و حق و نا حق.

گیلان همچنان گرفتار برف و کولاک است

نواحی شمالی ایران سردترین و پربرف ترین روزهای خود را طی چند روز گذشته پشت سر می گذارند و بارش برف و سرمای شدید هوا مشکلات فراوانی برای گیل مردان و گیل زنان پیش آورده و در مواردی تلفات و خساراتی نیز بر جای گذاشته است.

 تا جایی که تا امروز با این برف شاید ۶۰ سانتی آمار جان‌باختگان ناشی از ریزش بهمن و برف در استان گیلان، تا این لحظه به هفت نفر جان باختگان رسید.

طی روزهای گذشته شاهد بارش برف در اکثر نقاط استان گیلان بودیم. شهر گیلان نیز از این موهبت الهی بی نصیب نبود و برف چشم اندازی زیبا و طراوت خاصی به شهرهای گیلان بخشیده بود و مردم نیز بابت بارش این رحمت زیبای الهی، شاه  دوشنبه ای متفاوت و خاطره انگیز بودند دوشنبه ای پاک و آرام که حس خوب آرامش را به همه می داد..

اما در ساعات ابتدایی صبح روز گذشته و درست زمانیکه مردم در حال و هوای یک روز دلنشین برفی قرار داشتند، و خود را آماده حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۸ و نیز گرامیداشت جهلمین روز در گذشت سردار دلها ،سردار حاج قاسم سلیمانی می کردند به ناگاه قطعی برق و آب و راههای ارتباطی در بخش وسیعی از شهرهای گیلان نگرانی هایی را بین شهروندان گیلانی به خصوص مردم فهیم این  دیار پدید آورد.

از آنجایی که اکثر ساختمان های جدید در شهر و حتی روستاههای دور  طبق قوانین ساختمان سازی بنیاد مسکن که هرگز در برنامه های ساخت و ساز خود دقت لازم را نداشته و عملا ساخت و ساز بی برنامه و بدون نظارت مهندسی گیلان را از بافت اصلی خارج کرد امروز نیز روستا نشینان را سرما نشین کرد زیرا همه می بایست از سیستم گرمایشی پکیج-رادیاتور استفاده کنند و با قطع شدن برق عملا کارکرد این سیستم ها از بین خواهد رفت، لذا از صبح  روز دوشنبه با قطعی آب و برق روال عادی زندگی مردم گیلان دچار اختلال شده و این اتفاق ناخوشایند، روز خاطره انگیز برفی را به خاطره ای تلخ از یک روز برفی تبدیل کرد.

امروز از نقاط مختلف گیلان همچنان خبر می رسد که از حدود  دو روز که برق از مدار ارتباط خارج شده، هنوز برق برخی از مناطق وصل نشده و مردم بدون دسترسی به وسایل گرمازا، در شرایط سختی به سر میبرند. عده ای در تماس با مدیر کانال این رسانه از طریق اینستا گرام ضمن انتقاد شدید از عملکرد استاندار و مدیران گیلان و  ستاد مدیریت بحران استان، نسبت به بی توجهی مسئولان مربوطه و سهل انگاری آنان در قضیه رسیدگی به مشکلات ناشی از برف شدیدا اعتراض کردند تا جایی که این اعتراضات در راهپیمایی مردم گیلان زیر بارش شدید برف در میدان شهرداری رشت نیز نمود خاص در فضای مجازی پیدا نمود..

همچنین گزارش ها حکایت از آن دارد که ارتباط مخابراتی تعداد زیادی از مراکز روستایی و شهری به دلیل بارش برف در گیلان قطع می باشد. طبق آخرین خبرها بیش از ۸۰ درصد راه روستایی در شهرستاهای گیلان نیز مسدود و بسته است.

علی رغم پیش بینی سازمان هواشناسی در خصوص احتمال بارش شدید برف در گیلان، اما به دلیل سو مدیریت ستاد بحران که جلساتی نیز قبل از بارش برف در گیلان داشتند معلوم شد که تمام مصوبات ستاد بحران زیر برف ماند و تا روزی که برف آب شود نمودار می شود، برف زیبای این روزها  تبدیل به یک بحران جدی شد به طوری که بسیاری از کوچه ها و خیابانهای اصلی و فرعی شهر همچنان مسدود است و برخی مناطق طی سه روز همچنان بدون آب و برق و بدون سیستم گرمایشی به سر میبرند.

برای مردم جای سوال است که چگونه  استانداری گیلان با  با آن هزینه ها و امکانات گسترده و مدیریت وسیع و زیر مجموعه فراوان که برای چنین شرایط خاصی تعریف و در نظر گرفته شده، توان بازگشایی خیابانها و کوچه های شهر های گیلان و روستاهها را در روز روشن ندارد؟

با بارش سنگین برف برق ۲۵۴ هزار خانوار در استان قطع شده که با تلاش‌های اداره برق تاکنون برق ۵۰ هزار خانوار وصل و بسیار امیدواریم تا پایان امشب این آمار افزایش پیدا کند و ما کمتر پیامهای نگران کننده مردمی را دریافت کنیم.

گویا گیلان برای اولین بار است که شاهد چنین برفی بوده و از استانهای خشک است که مردم در آرزوی برف مجبورشوند با بحرانهای عجیب و غریب دست و پنجه نرم کنند آنگونه که  امروز کوچه های شهر ها به دلیل ناتوانی شهردار یها در مدیریت اوضاع، مانند جاده های صعب العبور روستاهای کوهستانی استانهای سردسیر کشور مسدود و غیرقابل تردد میشود.

طبق تصاویر دریافتی از شهرهای گیلان که مجال پخش آن در این رسانه به شکل ویدئو نیست علی رغم مسدود بودن بسیاری از خیابانهای اصلی شهرجاده رشت _قزوین مسدود و  شهرکهای تاریخی  در محاصره برف تاریخی و خبری از خدمات اعم از خودروهای سنگین برف روب، لودر و گریدر نبود و شاید شهردار و مدیران زیرمجموعه اش تصور نموده بودند مانند  دانشجویان دانشگاههای گیلان و دانش آموزان و یا کارمندان برخی ادارات، به جهت بارش برف تعطیل میباشند!

امروز خبر می رسد که  فرودگاه رشت، به حالت تعطیل درآمده بود. هلال احمر و هلیکوپترهای نظامی عملیات کمک رسانی را شروع کرده اند. در سه روز گذشته بیش از هزاران نفر از محاصره برف نجات داده شده اند. به خاطر برف سنگین، بسیاری از راههای شمال کشور بسته شده و کمک رسانی به بسیاری از روستاها غیرممکن است. در استان گیلان بیمارستان ها، به کمبود ذخیره خون دچار شده اند و از مردم در برخی  روستا های دور  هیچ خبری نیست.

پس از قطع بارش برف گزارشات مردمی همچنان ادامه دارد :

*آقا سلام ما از دیروز برق نداریم اینا که همشون آماده باش بودن چرا اصلا جوابگو نیستن؟ شهرک….

#از شرکت گاز گیلان از طرف مردم روستایمان تشکر می کنم که اگه گاز نبود معلوم نبود چه اتفاقی برایمان می افتاد.

 #مردم روی شعله های گاز برف را آب کرده و مصرف می کنند از روستای…

سلام ما از دیروز ساعت ۹ برقمون قطعه ،۱۲۱ جواب نمیده یعنی اینا نمی دونن قطع برق یعنی قطع آب و فطع سیستم گرمایشی ؟ چی کار دارن میکنن ؟

بنیاد مسکن روستا و سیستم گرمایشی پکیج-رادیاتور ؟!؟!؟!

گفتنی است دقایقی پیش بخش خبری ویژه شبکه باران ( رسانه ملی ) سعی کرد با مسئولین استان تماس بگیرد تا شهروندان در جریان آخرین وضعیت شهر و استان قرار بگیرند اما گویا مسئولین تلفن ها را پاسخ نداده و حاضر به پاسخگویی نبودند !

🔸 به راستی در سیستم مدیریت استان چه خبر است ؟!

مشکل اصلی شهرستان نبود برق است.
🔺متاسفانه تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد

و صدها  پیام مردمی در این غالب

و اما در پایان باید متذکر شوم که معضلی تحت عنوان “مدیران بی‎کفایت” سالیان سال است که گیلانمان را آزار می‌دهد. مدیرانی که همواره بر سر کار بوده و هستند. اینان نشات گرفته از روح “قانون بقای انرژی”، از صحنه مدیریت هیچ‌گاه بیرون نرفته و تنها از سازمانی به سازمان دیگر منتقل می‎شوند. داستان غم‎انگیزی که در مورد اکثرشان وجود دارد این است که در هیچ کدام از سازمان‎هایی که در آن‎ها مدیریت کرده‎اند، دستاورد و عملکرد قابل توجهی از خود بجا نگذاشته‎اند. ویژگی مشترک بسیاری از این جماعت بی‎کفایت این است که “متعهدنمای غیرمتخصص” هستند‎!

اما چرا متعهدنما؟ به قول مرحوم دکتر چمران که خدایش بیامرزاد، “کسی که در کاری تخصص ندارد و آن را می‌پذیرد، بی‌تقوا (و به‌عبارتی بی‎تعهد) است”. تعریف تعهد از نگاه بسیاری از این‎ مدیران، به قدری تنزل یافته که تنها به ظواهر و پوسته‎ای ریاگونه بدل گشته است!

 

زلیخا صفری راسته کناری/دانشجوی کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی